Про що говорять виборцям фінансові звіти партій та кандидатів?

Закон «Про місцеві вибори», попри те, що його проголосована редакція викликала чимало питань, передбачив революційну норму щодо фінансових звітів. Мова йде про вимогу до партій та кандидатів відкривати інформацію про кошти виборчих фондів.

Так, ст. 71 Закону «Про місцеві вибори» передбачає, що розпорядник коштів накопичувального рахунку виборчого фонду місцевої організації партії зобов’язаний за п’ять днів до дня голосування подати до відповідної територіальної виборчої комісії проміжний фінансовий звіт, та не пізніш як на сьомий день після дня голосування – остаточний фінансовий звіт. Форму звіту встановила Центральна виборча комісія.

 

ЧИ МОЖУТЬ ВИБОРЦІ ОТРИМАТИ ДОСТУП ДО ФІНАНСОВИХ ЗВІТІВ ПАРТІЙ ТА КАНДИДАТІВ? 

Одним із принципів здійснення виборчого процесу є публічність та відкритість. Це означає, що дані про партії та кандидатів як учасників виборчого процесу не можуть бути закритими для виборців. Більше того, закон вимагає, аби такі дані публікувались.

Так, відповідно до ч. 10 ст. 71 Закону «Про місцеві вибори» відомості проміжних та остаточних фінансових звітів оприлюднюються територіальною виборчою комісією протягом двох днів з дня їх отримання у місцевих друкованих засобах масової інформації або в інший, визначений нею спосіб.

Отже, дізнатися про те, у скільки партіям та кандидатам обійшлися борди та ролики на телебаченні, можна просто придбавши відповідний випуск місцевої газети.

Одна, якщо фінансовий звіт не було оприлюднено у пресі, ознайомитись із ним можна використовуючи такий інструмент як інформаційний запит. Закон України «Про доступ до публічної інформації» передбачає, що публічна інформація (а фінансові звіти кандидатів на виборах є публічною інформацією) має надаватися розпорядниками (територіальними виборчими комісіями) у відповідь на інформаційні запити. На виконання цього обов’язку розпорядник має 5 днів. Аби не чекати так довго, запитувачі також можуть ознайомитись із документами у приміщенні ТВК.

Untitled Infographic (1)

 

 НА ЩО СЛІД ЗВЕРНУТИ УВАГУ У ФІНАНСОВИХ ЗВІТАХ

Закон чітко визначив, яка саме інформація має бути відображена у звіті. Так, за ч. 7 ст. 71 закону обов’язково відображається інформація про всі надходження на рахунок виборчого фонду, здійснені витрати та залишки коштів на відповідному рахунку, у тому числі інформація про дату надходження кожного внеску до виборчого фонду, його розмір, особу, яка здійснила внесок на відповідний рахунок виборчого фонду (із зазначенням її прізвища, імені, по батькові), назву місцевої організації партії (у разі здійснення внеску місцевою організацією партії), призначення, дату здійснення і суму кожного платежу з рахунку виборчого фонду, повну назву отримувача кожного платежу.

Іншими словами, у звіті має бути детальна інформація про надходження коштів та їх витрати.

Щодо надходжень, то виборчий фонд місцевої організації партії має формуватися виключно за рахунок власних коштів місцевої організації партії, внесків кандидатів, включених до виборчого списку кандидатів у депутати від цієї місцевої організації партії, а також добровільних внесків фізичних осіб (ч. 1 ст. 72 закону).

При цьому, максимальна сума добровільного внеску фізичної особи обмежена 10 розмірами мінімальної заробітної плати, тобто має становити не більше 13780 гривень.

Витрати у звітах також мають бути деталізовані: мають вказуватись конкретні суми коштів та на що їх було витрачено. Зокрема, у формі звіту, затвердженій ЦВК, є окремі рядки для зазначення витрат на виготовлення матеріалів передвиборної агітації, використання засобів масової інформації, оплату інших послуг, пов’язаних із здійсненням передвиборної агітації.

Звітуючи по витрати на виготовлення матеріалів передвиборної агітації, потрібно окремо вказувати  витрати на виготовлення друкованої продукції, аудіо та відеозаписів, виготовлення сувенірної продукції. Коли мова йде про використання ЗМІ, то детально звітують про оплату ефірного часу на телебаченні та радіо, оплату друку матеріалів у пресі. Під іншими послугами розуміються витрати на транспорт та оренду приміщень, виготовлення рекламних щитів та агітаційних наметів тощо.

Як видно, фінзвіти партій та кандидатів містять багато цікавої та корисної інформації для виборців.

 

ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ

За ч. 8 ст. 71 Закону «Про місцеві вибори» аналіз фінансових звітів здійснює територіальна виборча комісія. У разі виявлення в ході аналізу фінансових звітів ознак порушення вимог закону територіальна виборча комісія повідомляє про це відповідні правоохоронні органи для перевірки і реагування відповідно до закону.

Порушників можна притягнути до адміністративної та кримінальної відповідальності. Так, у разі неоприлюднення або ж порушення строків оприлюднення фінансових звітів винних осіб чекає штраф у розмірі від десяти до двадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (170-340 грн). Про це йдеться у ст. 212-20 Кодексу України про адміністративні правопорушення. Порушення порядку надання фінансової (матеріальної) підтримки для здійснення виборчої кампанії тягне за собою накладення штрафу на громадян від п’ятдесяти до сімдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (850 – 1190 грн) і на посадових осіб – від сімдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (1190 – 1700 грн) за ст. 212-15 КУПАП.

За порушення порядку фінансування виборчої кампанії передбачена також і кримінальна відповідальність. Так, надання фінансової (матеріальної) підтримки у великому розмірі для здійснення виборчої кампанії кандидату, політичній партії (блоку), з порушенням встановленого законом порядку, шляхом передачі грошових коштів або матеріальних цінностей на безоплатній основі чи за необґрунтовано заниженими розцінками, виготовлення або поширення агітаційних матеріалів, не оплачених з виборчого фонду чи оплачених з виборчого фонду за необґрунтовано заниженими розцінками, або оплати виготовлення чи поширення таких матеріалів – карається обмеженням волі на строк до трьох років, або позбавленням волі на той самий строк (ч. 1 ст. 159-1 Кримінального кодексу України). Під великим розміром відповідно до ККУ розуміється сума або майно чи послуги вартістю понад тридцять мінімальних розмірів заробітної плати, тобто понад 41 340 грн.

Таким чином, порушення порядку фінансування виборів може кваліфікуватись і як адміністративне правопорушення, і як злочин. При цьому, якщо у першому випадку на порушника чекає невеликий штраф, то у другому мова йде про позбавлення волі.

 

***

Не зважаючи на санкції партії та кандидати не поспішають звітувати про свої виборчі витрати Одна із причин – бездіяльність органів влади, уповноважених реагувати на порушення (а це і органи внутрішніх справ, і виборчі комісії). З іншого боку, ситуацію може врятувати громадська активність – від контролю за тим, чи були звіти подані та оприлюднені, до їх змістовного аналізу.

Чи не вперше українське законодавство примушує партії та кандидатів відверто говорити про гроші. Більше того, вимагає, аби ця інформація стала доступною виборцям напередодні голосування. Хто став донором партії, скільки коштів було витрачено на агітацію в ЗМІ, в яку суму партії чи кандидату обійшлися борди – відповіді на всі ці питання можна знайти у фінансовому звіті.  Якщо ж їх там немає – значить партії чи кандидату  є що від вас приховувати.

 

Для Громадського руху ЧЕСНО 

Ми надаємо безоплатні консультації із юридичних питань у сфері інформаційного та медійного права. Будемо раді поділитися з вами своїм досвідом.

Листи з інших питань не розглядаються.

Докладніше про консультації

 

Для того, щоб отримати інформацію, яка вас цікавить, зверніться до нас за допомогою гарячої лінії: