Яких вимог мають дотримуватись журналісти при оприлюдненні результатів опитувань громадської думки чи іншої статистики?

August 17, 2016

Журналісти часто використовують опитування громадської думки для підтвердження аргументів, ілюстрації ситуації в суспільстві, а ще частіше статистику згадують під час виборів. Саме виборче законодавство містить низку вимог до журналістів, які публікують такого роду інформацію. До прикладу, закони «Про вибори народних депутатів України», «Про вибори Президента України», «Про місцеві вибори»  вимагають, щоб інформація про опитування громадської думки поширювалась разом з зазначенням:

  • часу проведення опитування
  • території, яку охоплювало опитування
  • розміру та способу формування соціологічної вибірки опитаних
  • методу опитування
  • точного формулювання питань
  • можливої статистичної похибки

окрім цього, ЗМІ обов’язково мають зазначати:

  • повну назву організації, що проводила опитування
  • замовників опитування

Також, публікація будь-якої статистичної інформації щодо виборів заборонена у так звані дні тиші перед виборами, а також опублікована інформація не має порушувати таємниці голосування кожного окремого опитаного виборця.

Що ж стосується інтерактивних опитувань аудиторії, які часто проводять під час політичних ток-шоу та телепередач, то така інформація має супроводжуватись текстовим повідомленням протягом усього часу трансляції таких результатів «це опитування відображає думку лише цієї аудиторії». Якщо мова йде про радіопередачу, то диктор зобов’язаний озвучити таке повідомлення до і після оприлюднення таких результатів. Зауважимо, що учасникам передачі заборонено коментувати результати таких опитувань або у будь-який спосіб посилатися на них.

Щодо статистики, яка не стосується виборів, то таких чітких вимог законодавство не містить. Проте, зважаючи на журналістські стандарти точності, достовірності та повноти представленої інформації, рекомендовано зазначати вищеперераховану інформацію при публікації будь-якої статистики. Журналістські стандарти не є вимогою закону, а радше внутрішніми правилами журналістського цеху, дотримання яких означає, що журналіст чесно й безсторонньо відображає об’єктивну реальність, а суспільство, у свою чергу, отримує правдиву та достовірну інформацію.