Сміливих українців-викривачів захистить законопроект №4038а

July 27, 2016

13843530_1048662098552021_169570067_oГарантії та особливості законодавчого захисту для викривачів в Україні, що передбачені у зареєстрованому у ВРУ законопроекті №4038а «Про захист викривачів і розкриття інформації про шкоду або загрозу суспільним інтересам» обговорювали сьогодні, 27 липня 2016 року, на прес-конференції в ІА «Укрінформ». 

Ініціатори законопроекту  та організатори прес-конференції − коаліція громадських організацій «Ініціатива 11» (Центр демократії та верховенства права, Центр протидії корупції, Всеукраїнська ліга правників проти корупції, Blueprint for Free Speech та Центр ЮЕЙ) та Реанімаційний Пакет Реформ. У парламенті проект закону  підтримали та підписали 15 народних депутатів, зокрема, більшість яких входить до міжфракційного об’єднання єврооптимістів. 

IMG_9594− Цей законопроект є важливим інструментом у антикорупційному порядку денному, що формує держава останні 2 роки. До цього ми сформували антикорупційні інститути, а зараз настав час на законодавче затвердження гарантій захисту людям − викривачам корупції та зловживань. Законопроект враховує як державний, так і приватний сектор і передбачає гарантії для тих громадян, які хочуть поділитися суспільно-важливою інформацією, − зазначила Світлана ЗАЛІЩУК, народний депутат України. 

Народна обраниця вважає законопроект №4038а важливим антикорупційним інструментом в руках людей, який розкриє і розірве кругову поруку. 

− Сьогодні в Украні як на державній службі, так і в політиці, у навчальних закладах, у бізнесі є багато свідомих і сміливих людей, які задля боротьби з корупцією готові йти на ризики: втрату роботи і зарплатні, переслідування чи тиск. І ми маємо їх захистити законодавчо: гарантувати збереження життя і здоров’я викривачів, захистити  порушені у зв’язку з викриттям трудові прав, − відзначила Світлана Заліщук. 

Спікер дала визначення викривачу: це особа, яка розкрила або здійснила реальну спробу розкрити інформацію про шкоду або загрозу суспільним інтересам з боку інших осіб, якщо така інформація стала їй відома у зв’язку з її трудовою, професійною, господарською, громадською, науковою діяльністю, проходження нею служби чи навчання. 

У парламенті законопроект №4038а буде розглядатися у  Комітеті ВРУ з питань запобігання і протидії корупції. 

IMG_9640Сергій ЛЕЩЕНКО, народний депутат України, член зазначеного парламентського комітету, сподівається на безперешкодне та швидке ухвалення законопроекту депутатами, бо не бачить підстав не підтримати боротьбу з корупцією. 

− Законопроект про захист викривачів виготовлений на кухні громадянського суспільства. У його просуванні нам важлива підтримка міжнародної спільноти, журналістів і громадськості, − резюмував народний депутат.

13843520_1048647541886810_1883409306_o-2Співголова Ради Реанімаційного Пакету Реформ і директор ЦЕДЕМ Тарас ШЕВЧЕНКО подякував усім громадським організаціям, які долучилися до розробки законопроекту, в тому числі експертам РПР та Оксані Нестеренко, юристу Всеукраїнської ліги правників проти корупції. Він підкреслив роль народних депутатів, які виступили інціаторами законопроекту та беруть на себе відповідальність за його просування та ухвалення. 

− Англійською викривач перекладається як той, хто свистить у свисток, сигналізує про корупцію і зловживання, − зауважив Тарас Шевченко.

vykryvachi-6-01Він розповів про пропоновані гарантії за проектом закону №4038а:

− захист викривача незалежно від того, чи стосувалось викриття зловживання державними органами чи приватними компаніями;

− гарантія анонімності та її захист законом;

− захист від цивільної відповідальності за поширення недостовірної інформації та від кримінальної відповідальності за розголошення державної, комерційної таємниці чи службової інформації;

− захист викривача від звільнення, у випадку звільнення − заробітна плата буде збережена протягом двох років;

− безпечні канали для викриття на вибір: від внутрішніх каналів − до компетентних органів та можливості звернутися до медіа, громадськості;

− держава гарантує винагороду за збережені бюджетні кошти завдяки викриттю;

− спеціальний орган захищатиме права викривачів.

− Головні переваги законопроекту − це фізичний захист викривача, гарантії непритягнення до юридичної відповідальності; наявність фінансових засобів стимулювання (10 відсотків від коштів, які було повернуто у результаті відкриття до державного бюджету) і збереження, при бажанні викривача, його робочого місця, − резюмував Тарас Шевченко і додав, що два органи, НАЗК і Уповноважений ВРУ з прав людини, відіграватимуть головну роль у реалізації закону. 

− Закони можуть діяти за умови комплексного підходу до вирішення порушеної проблематики. Ми зобов’язані розробити цілісне і дієве антикорупційне законодавство в Україні і це неможливо без законодавчого захисту викривачів і потужної судової системи, − вважає Тарас Шевченко. 

13843435_1048661948552036_119379429_oОльга ПОДІЛЬЧАК, член Ради Всеукраїнської ліги правників проти корупції, розповіла про канали, через які викривач може повідомити про зловживання або корупцію. 

− Проект надає викривачам право вибору каналів розкриття інформації: внутрішні, регулярні чи зовнішні.  Внутрішні канали − це спеціальний відділ чи особа, яка буде працювати в установі або організації та зможе прийняти усно, письмово чи телефоном заявку про факт зловживання. Регулярні − це  компетентні правові органи:  прокуратура, поліція, НАЗК та інші. Зовнішні канали розкриття − медіа, громадські об’єднання, − повідомила Ольга Подільчак. 

Щодо розкриття інформації з обмеженим доступом, у тому числі у сфері нацбезпеки, експерт додала, що встановлені суворі обмеження і черговість каналів, якими викривач зможе скористатися (ст. 9 закону). Зокрема, назовні варто повідомляти у випадку неефективності і бездіяльності внутрішніх чи регулярних каналів. 

Загалом викривач матиме вибір, яким каналом розкриття інформації скористатися. 

13844054_1048652995219598_1117634894_oСергій ЗАЙЧЕНКО, випускник Національного педагогічного університету ім. Драгоманова, розповів про власний досвід викривача. 

− Ми ще студентами викривали ряд зловживань і корупційних діянь у виші. Однак на рівні ректорату чи деканату замість діалогу і допомоги в усуненні порушень ми зіштовхувалися з тиском, ігноруванням. Кожен університет − це маленька держава, де діють правила керівництва і є тиск на студентів. Останні тому й мовчать, боячись бути заваленими на заліках чи іспитах, і бути відрахованими. І, реальний приклад публічного викриття відбувся тоді, коли студенти стали випускниками. У результаті вдалося усунути з посади декана факультету, − поділився Сергій Зайченко. 

IMG_9613Даний захід проведено в рамках проекту «Об’єднуємося заради реформ (UNITER)», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) та здійснюється Pact в Україні, а також за підтримки Національного фонду на підтримку демократії (NED).

Ознайомитися із текстом законопроекту можна тут: draft law 4038a