ІМП вимагає заборонити спеціальну викладку пачок сигарет у пунктах продажів

September 17, 2014

Координатори проекту Інституту Медіа Права «Київ без тютюнового диму» Юлія Солоха та Петро Король взяли участь у презентації результатів всеукраїнського моніторингу пунктів продажів на предмет виконання закону щодо заборони реклами, спонсорства та стимулювання продажів тютюнових виробів, що відбулась 16 вересня 2014 року.

Протягом серпня 2014 року волонтери проекту «Київ без тютюнового диму» ГО «Інститут Медіа Права» та Коаліції «За вільну від тютюнового диму Україну» відвідали 1024  пунктів торгівлі тютюновими виробами, із них було перевірено: 542 кіоски, 180 супермаркетів, 302 магазини та міні-маркети. Моніторинг проводився у місті Києві та в 14-ти обласних центрах України.


Результати моніторингу свідчать про високий, майже 100%-й рівень виконання закону. Було виявлено всього 3 випадки прямого порушення закону (0,3%), а саме: розміщення плакатів та/або постерів із зображенням торгових марок сигарет, пачок сигарет у прикасових зонах у Луцьку та Одесі.

Моніторинг також засвідчив, що тютюнові компанії активно використовують різні методи стимулювання продажу сигарет, які не чітко регулюються законом, зокрема, спеціальну викладку пачок сигарет  – «привабливе» оформлення вітрин та прикасових зон. Такі форми стимулювання найчастіше використовують супермаркети (85%) та кіоски (84%), менше – міні – маркети (60%).

Основні результати моніторингу:

·  Пряма реклама тютюну повністю зникла з вітрин та прикасових зон;

·  77% торгових точок (785 закладів) використовують спеціальні обладнання, дисплеї у вітринах та біля кас, що привертають увагу до певної марки сигарет, спеціальну викладку пачок, розміщення сигарет на яскравому/кольоровому фоні в рамках, боксах та панно;

·  31% (318) точок продажу мали, зокрема, яскраві наклейки з ціною, торгові аксесуари із зображенням тютюнових брендів, монетниці для решти на касі, тощо;

· у 5% (51 випадок) учасники моніторингу виявили присутність біля місць продажу промоутерів, торгових представників, консультантів, які інформували покупців про нові види сигарет та брендів;

·  у 51% торгових точок цінники розміщені безпосередньо на пачках та закривають попереджувальні надписи;

Моніторинг 160-ти пунктів продажу тютюнових виробів у м. Києві показав, що рівень виконання закону залишається стабільно високим.

«Норма Закону № 3778-IV  про заборону прямої реклами тютюнових виробів вже другий рік поспіль виконується на 100%. Проте, тютюнові компанії успішно обходять закон в частині, що стосується заборони стимулювання продажу. Так, у 86% випадків у столиці в торгових пунктах розміщено спеціальну викладку пачок з використанням підсвітки, яскравих візуальних зображень та дизайнерських рішень, що дозволяє виокремлювати пачки сигарет з метою привернення до них уваги. По суті, усе, що ми спостерігаємо зараз у торгових пунктах є стимулюванням продажу сигарет, що заборонено законом.

Примітно, що впродовж останнього року тютюнові компанії більш агресивно провадять свою політику у залученні споживачів до куріння. Ще в перший рік дії закону пачки розміщували на звичайному переважно однокольоровому фоні. Тепер же це спеціальні агресивні візуальні зображення, які застосовують ті, хто витрачає багато коштів на їх розробку і застосування зрозуміло з якою метою.

Лише заборона викладки пачок сигарет дасть змогу вирішити це питання повною мірою та уникнути в подальшому продовження практики обходу закону», – зазначила Юлія Солоха, координатор проекту «Київ без тютюнового диму» ГО «Інститут Медіа Права».