Всесвітній день без тютюну: медичні попередження та ілюстрації хвороб на пачках сигарет рятують життя

тютюн лого

31-го травня міжнародна спільнота відзначає Всесвітній день без тютюну. Саме в цей день активісти, лікарі, експерти і народні депутати провели прес-брифінг у Верховній Раді та публічну акцію, щоб звернути увагу на проблеми куріння й важливість прийняття законопроекту №2820[1].

Цьогоріч темою Всесвітнього дня без тютюну є «небрендована», проста, упаковка сигарет як дієвий спосіб зменшити привабливість сигарет та їхнє споживання. На сьогоднішній день просту пачку запроваджено в Австралії, Франції та Великій Британії. На черзі – Ірландія, Норвегія, Угорщина, Словенія, Швеція, Фінляндія, Канада, Нова Зеландія, Сінгапур, Бельгія та ПАР[2].

«Проста упаковка є важливим заходом для зниження попиту на тютюнові вироби, адже вона робить їх менш привабливими, обмежує використання сигаретних пачок з метою реклами і стимулювання продажу тютюну, а також підвищує ефективність попереджень про небезпеку куріння для здоров’я. Запровадження простих упаковок є частиною комплексного підходу до боротьби проти тютюну»,− зазначила Наталія Король, керівник відділу боротьби з неінфекційними захворюваннями Бюро ВООЗ в Україні.

Україна має чудову можливість наблизити зовнішній вигляд пачок сигарет до світових трендів контролю над тютюном, прийнявши законопроект №2820. Все залежить лише від політичної волі керівництва держави.

Зокрема, цим проектом закону передбачається повна заміна всіх медичних попереджень на нові з бібліотеки ЄС, збільшення попереджень до 65% площі поверхні пачки з обох боків, а ротація медичних попереджень буде відбуватись щороку. Крім того, на пачках сигарет заборонять друкувати будь-яку інформацію, яка може стимулювати продаж тютюну або створювати враження, що визначений тютюновий виріб є менш шкідливим, ніж інший. Такі правила маркування сигарет вже діють в Європейському Союзі з 20 травня 2016 р., відповідно до Директиви 2014/40/ЄС.

«Запропоновані зміни відповідають статті 11 Рамкової конвенції ВООЗ із боротьби проти тютюну, яка стосується пакування та маркування тютюнових виробів. Відповідні заходи допоможуть зробити пачку сигарет непривабливою, а саме куріння відразливим і соціально неприйнятним, зважаючи на його руйнівний вплив на здоров’я людей і економіку держави. Це допоможе застерегти молодь не починати курити. Тому законопроект №2820 необхідно приймати вже зараз», наголосила Ольга Богомолець, народний депутат України, Голова Комітету ВРУ з питань охорони здоров’я.

Саме пачку сигарет тютюнова індустрія використовує в рекламних цілях, орієнтуючись на визначені цільові аудиторії. Для формування бренду застосовують привабливі геометричні фігури, яскраві кольори, блискітки і навіть образи тварин. Ефективною антирекламою є саме ілюстровані великі кольорові попередження про шкоду куріння.

Особа, яка за день викурює пачку сигарет бачить попередження про шкоду куріння принаймні 20 разів на день і 7000 разів на рік. Тому експерти розглядають кожен із цих разів як можливість донести інформацію курцеві про реальні загрози куріння саме в критичні для нього моменти: під час куріння та купівлі сигарет[3].

Наукові дослідження свідчать про головне – реальні ілюстрації хвороб на пачках сигарет рятують життя! Попередження підвищують обізнаність людей про небезпеку споживання тютюну та спонукають курців кинути курити. Окрім того, курці стверджують, що  саме з пачок сигарет вони найчастіше дізнаються про небезпеку куріння, порівняно із будь-якими іншими джерелами інформації, за виключенням телебачення[4].

Зокрема після того, як в Сінгапурі почали використовувати ілюстровані попередження в 2004 році, було виявлено, що 28% опитаних курців почали менше курити саме через ці зображення, 14% зауважили, що вони уникають того, щоб курити біля дітей, 12% − уникають куріння біля вагітних, 8% − стали рідше курити вдома[5].

В Австралії, яка першою запровадила «просту упаковку» ще у 2012 році, за останні 3 роки зменшилась поширеність куріння з 19,4% до 17,2% серед дорослого населення[6] .

 

 «Існуюча ситуація, коли Кабінет Міністрів затверджує перелік попереджувальних картинок з наслідками спричинених курінням хвороб, ускладнює процедуру. Цими питаннями має опікуватися Міністерство охорони здоровя. До того ж практика, коли ці зображення мають змінюватися раз на 5 років, є хибною. Тому в Україні ротація картинок має відбуватися раз на рік для того, щоб споживачі, зокрема і діти, не встигали до них звикати. Усе це передбачено в законопроекті 2820, який закликаємо народних депутатів підтримати», додав Тарас Шевченко, керівник проекту «Київ без тютюнового диму» ГО «Центр демократії та верховенства права».

 

Законодавчі заходи з контролю над тютюном в Україні довели свою ефективність. Із 2006 по 2015 роки поширеність куріння в Україні знизилась із 37% до 24%. Реалізація Рамкової конвенції ВООЗ з боротьби проти тютюну зменшує тягар споживання тютюну.

«Ціна питання захисту людей від тютюну – сотні тисяч життів. Ефективність нових заходів з контролю над тютюном в ЄС оцінюють на рівні зменшення кількості курців на 2,5 мільйони. Для України ця цифра складає близько 220 тисяч курців. Залишати сигарети зі смаковими добавками, кольоровими пачками та неефективними попередженнями – безвідповідальність! Закликаю усіх народних депутатів підтримати законопроект №2820 у першому читанні у Всесвітній день без тютюну та разом доопрацювати документ на наступну сесію парламенту», − підсумував Андрій Скіпальський, керівник Українського центру контролю над тютюном громадської організації «Життя».

Електронна версія прес-релізу: http://bit.ly/1RFMlVO

Соціальний відео-ролик «Створимо майбутнє без тютюну заради дітей»: https://www.facebook.com/smokefreeukraine/videos/1038840129524955/  https://www.youtube.com/watch?v=uvK6aADmSnY

Для контактів:

Оксана Тотовицька, медіа-координатор Українського центру контролю над тютюном ГО «Життя», (063) 261 74 05, e-mail: oksana@center-life.org

Юлія Солоха, координатор проекту «Київ без тютюнового диму» ГО «Центр демократії та верховенства права», 067 473 86 64, e-mail: yulia@medialaw.kiev.ua

[1] http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=55081

[2] Plain Packaging – International Overview. Canadian Cancer Societyю May 19, 2016

[3] http://global.tobaccofreekids.org/files/pdfs/en/WL_evidence_en.pdf

[4] http://global.tobaccofreekids.org/files/pdfs/en/WL_evidence_en.pdf

[5] http://global.tobaccofreekids.org/files/pdfs/en/WL_evidence_en.pdf

[6]https://www.google.com.ua/url?sa=t&rct=j&q&esrc=s&source=web&cd=6&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwinq_3a9fLMAhXGKiwKHVvRCi4QFgg9MAU&url=https%3A%2F%2Fris.govspace.gov.au%2Ffiles%2F2016%2F02%2FTobacco-Plain-Packaging-PIR.docx&usg=AFQjCNGLYugb76RwjiA7kEGAHy2LrQIDZg&sig2=nOxEGeAHvec7pnyVYqPD8w 

Ми надаємо безоплатні консультації із юридичних питань у сфері інформаційного та медійного права. Будемо раді поділитися з вами своїм досвідом.

Листи з інших питань не розглядаються.

Докладніше про консультації

 

Задайте Ваше питання через форму:

Ваше ім'я (обов'язково)

Ваш email (обов'язково)

Ваше повідомлення


Також ви можете звернутися до нас іншими способами: