Верховна Рада проголосувала за зміни до виборчого законодавства

November 8, 2013

Восьмого листопада 2013 року народні депутати прийняли за основу проект закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства з питань проведення виборів (проект № 3396, н.д. Олександр Єфремов, Дмитро Шпенов, Володимир Олійник), який, зокрема, передбачає низку змін щодо регулювання передвиборної агітації та діяльності ЗМІ під час виборів.

Новий законопроект передбачає поширення відповідальності за порушення порядку ведення передвиборної агітації не лише на засоби масової інформації, але і на інформаційні агентства, а також розподіляє повноваження з накладення штрафів на порушників між Національною Радою України з питань телебачення та радіомовлення та Держкомтелерадіо.Нагадаємо, що в чинному законі про вибори санкції за порушення правил агітації Національна рада має накладати і на пресу, що виходить на межі її компетенції.

Крім цього, проект удосконалює норму, якою передбачається відповідальність за порушення засобом інформації чи інформаційним агентством вимог виборчого закону. Так, окрім зупинення дії ліцензії та про заборону випуску друкованого видання, закон запроваджує призупинення дії інформаційного агенства, якщо це стосується такого порушення. Окрім того встановлюється, що у разі встановлення судом при розгляді виборчого спору одноразового порушення відповідному ЗМІ чи інформагентству Центральною або окружними виборчими комісіями (залежно від статусу ЗМІ) оголошуватиметься попередження, яке буде публікуватися ЦВК та комісіями в друкованих ЗМІ, на офіційному сайті ЦВК, а також оприлюднюватиметься самим ЗМІ чи інформаційним агентством.

Проект також включає низку норм, спрямованих на забезпечення принципу рівних умов (наразі закон говорить про принцип рівних можливостей), зокрема, зобов’язує розповсюджувачів зовнішньої реклами забезпечити рівний доступ та умови для партій, кандидатів у депутати до розміщення агітаційних матеріалів (політичної реклами) з використанням носіїв зовнішньої реклами.

Прогресивним положенням законопроекту є скорочення з 20 до 5 хвилин часу, впродовж якого до і після трансляції передвиборної агітації забороняється на тому ж каналі мовлення коментувати чи оцінювати зміст такої передвиборної агітаційної програми, дій партії чи кандидатів. 

Водночас, засіб масової інформації і досі розглядається законом як засіб, а не  як учасник виборчого процесу.

Законопроект передано на друге читання зі скороченим строком підготовки – 7 днів.

Альтернативний законопроект УДАРу щодо вдосконалення законодавства з питань проведення виборів (проект № 3396-1, н.д. Віталій Ковальчук, Наталія Агафонова, Павло Різаненко) було знято з розгляду.

Картка законопроекту: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=48621