Загроза 2971-д: чи вистоять парламентарі перед пивними лобістами?

logo TFK

ПРЕС-РЕЛІЗ

 Загроза 2971-д: чи вистоять парламентарі перед лобіюванням повернення цілодобового нав’язування пива українцям?

 

Про неприпустимість повернення реклами алкоголю – пива – на радіо і телебачення та у місця продажів говорили представники громадськості, лікарів, психологів, і відомих дизайнерів 24 березня на прес-конференції в Українському кризовому медіа центрі

Головною причиною, що змусила представників прогресивної частини суспільства публічно висловити свою позицію, стало педалювання депутатами Комітету Верховної Ради України з питань податкової та митної політики, лобістами великих виробників пива та очільниками телеканалів прийняття законопроекту 2971-д. Законопроектом пропонується надати можливість пивним компаніям 24 години на добу без будь-яких обмежень рекламувати свою продукцію на радіо, телебаченні та просувати пиво у місцях продажу. 

Саме цей законопроект члени податкового комітету ВРУ підтримали до другого читання. Під час розгляду цієї законодавчої ініціативи на засіданні профільного комітету 16 березня 2016 р., за словами народних депутатів-очевидців, поправки, подані парламентарями до другого читання не розглядалися і відповідно не голосувалися на засіданні. Натомість депутатам було роздано готову таблицю з врахованими та неврахованими комітетом поправками. Хто приймав рішення про врахування чи неврахування поправок достеменно не відомо. У комітеті ж кажуть, що законопроект було опрацьовано в робочих групах. Проте, хто саме брав участь у засіданні робочих груп, інформація відсутня. Протоколи та стенограми відповідних засідань також знайти неможливо. Очевидно, дану ініціативу планують поставити на голосування вже найближчим часом.

DSC_4985«Великі виробники пива втрачають споживачів. Повернення реклами пива на радіо й телебачення, а також у місця продажів дозволить відновити потік споживачів, в основному за рахунок молодого покоління, та збільшити прибутки виробників. Ми як громадськість вважаємо такі намагання лобістів неприпустимими. Здоровя громадян не може і не повинно бути розмінною монетою в намаганнях захищати приватні бізнес-інтереси.  До того ж, реклами, яка дозволена зараз і так більш ніж достатньо. Сподіваємося, що парламентарям вистачить здорового глузду для того, щоб не підтримувати законопроект 2971-д», – заявила експерт Реанімаційного Пакету Реформ, координатор коаліції громадських організацій «За тверезу Україну» Юлія Солоха

Вона також наголосила на тому, як виробники цинічно маніпулюють депутатами, проштовхуючи свою законодавчу ініціативу. «У затвердженому податковим комітетом варіанті тексту законопроекту, пролобійовано зниження плати за ліцензію на торгівлю пивом з 8000 грн. до 2000 грн. в рік. Ці кошти надходять до місцевих бюджетів. Кмітливі ж виробники пива вирішили «нагріти» державу, зменшивши оплату за ліцензію. Абсурдність ситуації полягає у тому, що з одного боку, вони за рахунок держави будуть сплачувати копійки за ліцензію, але при цьому хочуть повернути собі можливості 24 години на добу рекламувати свою продукцію, вкладаючи в це мільйони і таким чином, збільшуючи продажі», – підкреслила Юлія Солоха. Вона також додала, що пиво є першою сходинкою на шляху до вживання більш міцних алкогольних напоїв.  

З 1 липня 2015 р. усі напої, що містять спирт етиловий в кількості понад 0,5% визнані алкогольними напоями, зокрема ця норма стосується і пива. Це означає, що на пиво та слабоалкогольні вироби місткістю від 0,5% поширюються норми законодавства, які розповсюджуються на увесь алкоголь. Зокрема, відповідно до ст. 22 ЗУ «Про рекламу», реклама алкоголю дозволена з 23:00 до 6:00. Проте спонсорство дозволяється 24 години на добу. Саме під виглядом спонсорства алкогольні компанії й надалі продовжують просувати свою продукцію, часто порушуючи цю норму та перетворюючи його в рекламу. Тому, діюча норма, що регулює спонсорство потребує удосконалення та більш чіткого контролю з боку відповідних органів державної влади. 

 

 DSC_5004«Закон «Про рекламу» в частині, що стосується заборони на рекламу та дозволу на спонсорство алкоголю, в тому числі і пиво, виписаний недосконало. Це, у свою чергу, створює можливості алкогольним компаніям його обходити. Крім того, існує й інша проблема: згідно чинного законодавства, відповідальні органи, які мають контролювати виконання закону про рекламу, мають дуже слабкі повноваження. Саме тому, потрібно усунути прогалини в діючому законодавстві. До того ж, ключовим органом з контролю на телебаченні має бути Національна рада з питань телебачення і радіомовлення, а не орган, який відповідає за захист прав споживачів”, – підкреслив директор Інституту Медіа Права Тарас Шевченко

Він зауважив, що часто під виглядом спонсорства алкогольні компанії на телебаченні транслюють по суті рекламні ролики. Ці ролики по формі є рекламою, але алкогольні компанії подають їх під виглядом спонсорства, реєструючи юридично у вигляді торгової марки. 

 «Коли в країні компроміс не діє, то треба відстоювати повну заборону реклами алкоголю і в денний час», – зазначив Тарас Шевченко і як член Незалежної медійної ради повідомив, що це питання буде обговорено Радою і будуть надані відповідні висновки. 

Фахівець із психології, етики реклами, професор кафедри реклами та зв’язків з громадськістю Інституту журналістики КНУ імені Тараса Шевченка Наталія Грицюта проаналізувала вплив спонсорингу, через який алкогольні бренди знаходять виходи на телебачення, на масову свідомість. DSC_5016

«Активне використовування етнонаціональних мотивів та архетипів у рекламі алкоголю на телебаченні суттєво впливає на підсвідомість як підлітків, так і  дорослого населення. Часто алкогольні компанії у рекламі пива і горілки використовують патріотичні мотиви, тему козаччини поєднують з алкогольними брендами. Це абсурд, коли національну свідомість підкреслюють через такі ролики», – зазначила Наталія Грицюта

Парадоксальним прикладом фахівець із психології та етики реклами назвала рекламу на телебаченні горілки одного із алкогольних брендів. 

«У рекламі говорять: я син країни Немирів. Отже що виходить: ми не українці, а немирівці? Це не етично, але це діє на підсвідомість глядачів. Люди починають усвідомлювати себе як носії алкогольних брендів, а не національної свідомості», – зазначила Наталія Грицюта.

 

DSC_5019«Законопроект 2971-д проштовхнули через податковий комітет Верховної Ради. Я єдиний, хто був проти, але більшість пішла на пролом без узгодження поданих народними депутатами до другого читання поправок, поставивши на голосування. І це свідчить про активність алкогольного лоббі в парламенті», – заявив народний депутат України, член комітету ВРУ з питань податкової та митної політики Михайло Головко.

Він підкреслив, що пиво є одним із найпопулярніших алкогольних напоїв і так званим «коридором» до вживання міцнішого алкоголю. 

«Споживання алкоголю наносить колосальні збитки економіці та суспільству. Кожна зароблена гривня з алкоголю наносить 100 грн збитків. Це виявляється у тому, що в стані алкогольного сп’яніння на дорогах гинуть люди, більшість тих, хто перебувають у тюрмах, скоїли злочини у стані алкогольного сп’яніння. Утоплення, замерзання, травматизм людей, пожежі – це все часто наслідки вживання алкоголю», – наголосив Михайло Головко.

Він вважає, що якщо у країні випивається понад 8 літрів алкоголю на душу населення – це вже п’яна країна. 

«Реклама, побудована на радісних обличчях людей і дружніх компаніях, які випивають, підштовхує дітей і підлітків, у яких є проблеми зі спілкуванням, до вживання алкогольних напоїв. Вона стає зразком щасливого життя для дітей і підлітків, які мають дефіцит уваги. Дитина бачить по телебаченню, що можна випити пива і отримати радість», – підкреслила дитячий психолог, психотерапевт Наталія Простун

Вона зазначає, що навіть вихованці дитячих садочків можуть назвати декілька брендів пива. 

DSC_5030

«Діти дуже допитливі і навіть, якщо по телебаченню рекламують лише торгову марку з назвою, то дитина прагне дізнатися що це, попробувати на смак. Із дитинства закладаються так звані файли щасливого життя, які в рекламі чітко асоціюються з вживанням алкоголю», – говорить Наталія Простун.

Про наявність фактів пивного алкоголізму в Україні і його замовчування сьогодні заявила доцент кафедри дитячих і підліткових захворювань Національної медичної академії післядипломної освіти Ірина Горячева

«Однією з причин алкоголізму є мода. Якщо спонсори спортивних змагань, спортивні кумири тримають у руках пиво, то діти і підлітки їх наслідують і теж починають пити такі ж напої», – зазначила Ірина Горячева і навела дані досліджень, де виявлені факти вживання пива раз на тиждень шестикласниками.  

Вона акцентувала увагу на тому, що випити пляшку пива з вмістом 5 % алкоголю, означає випити 50 грамів горілки, а відповідно 10% – 100 грамів міцного напою.

Український дизайнер Олеся Теліженко підтримує громадськість і додала:

«Алкоголь великий ворог нашого народу. Від нас залежить, яку інформацію ми вкладемо у голову своїм дітям. Алкогольні лобісти борються за прибутки, а ми за здорову націю. І як маму, мене це тривожить, але я вірю в краще майбутнє для наших дітей».

Учасники прес-конференції одностайно вважають, що на даному етапі важливо не допустити повернення реклами пива на радіо, телебачення та у місця продажів. Народні депутати під час голосування законопроекту 2971-д мають керуватися інтересами захисту громадського здоров’я, а не піддаватися тиску лобістів, мета яких – отримання надприбутків.

 

Для контактів:

Юлія Солоха,

Email: yulia@medialaw.kiev.ua

Тел.: 0674738664

Ми надаємо безоплатні консультації із юридичних питань у сфері інформаційного та медійного права. Будемо раді поділитися з вами своїм досвідом.

Листи з інших питань не розглядаються.

Докладніше про консультації

 

Для того, щоб отримати інформацію, яка вас цікавить, зверніться до нас за допомогою гарячої лінії: