Закликаємо НАЗК і Мін’юст визначити порядок перевірки е-декларацій

December 1, 2016

Коаліція “Декларації під контролем”, учасником якої є Центр демократії та верховенства права, закликає НАЗК і Мін’юст якнайшвидше погодити і зареєструвати порядок повної перевірки декларацій. Про це йдеться у заяві коаліції.

За місяць після подання е-декларацій НАЗК офіційно не перевірило жодної з них. Причина полягає у відсутність належно підготованого та зареєстрованого Мін’юстом Порядку проведення повної перевірки, без якого Агентство не може робити офіційні перевірки навіть у «ручному режимі». Відповідальність за це лежить як на НАЗК, керівництво якого завчасно не почало роботу над порядками перевірок, так і на Мін’юсті, деякі з вимог якого є необгрунтованими і призведуть до штучного затягування процесу реєстрації документів.

Лише 11 листопада 2016 року, на другому тижні після завершення «першої хвилі» електронного декларування, в НАЗК затвердили Порядок проведення контролю та повної перевірки декларацій, після чого він був надісланий до Мін’юсту для реєстрації. Вже 23 листопада Порядок повернули на доопрацювання із зауваженнями на 15 сторінках. Поряд з іншими слушними рекомендаціями, Мін’юст пропонує встановити строки проведення перевірок.

Ми вважаємо за доцільне встановити граничні строки перевірок, оскільки їхня відсутність може призвести до неможливості притягнення корупціонерів до відповідальності у зв’язку зі строками давності. Правопорушення, передбачені двома статтями чинного Кримінального кодексу України – ст.366-1 (декларування недостовірної інформації) та ч.1 ст.368-2 (незаконне збагачення) – є злочинами невеликої тяжкості, строк давності притягнення особи до відповідальності за які складає 3 роки. Тому відсутність строків для перевірки може стати причиною для уникнення відповідальності.

Окрім того, викликає занепокоєння той факт, що відсутність будь-яких проміжних строків перевірки (наприклад, для надсилання запитів для перевірки інформації, перевірки інформації в реєстрах, перевірки отриманих відповідей на запити, вжиття необхідних дій у зв’язку із виявленими фактами) може спричинити необгрунтоване затягування процесу перевірки електронних декларацій.

При цьому деякі зауваження Мін’юсту видаються такими, що спрямовані на штучне затягування процесу підготовки і реєстрації Порядку повної перевірки декларації. Наприклад, необхідність узгодити Порядок із 16 державними органами — держателями реєстрів, доступ до яких необхідний НАЗК для перевірки інформації з декларацій. Надмірна бюрократизація може затягнути процес погодження Порядку на роки, в той час як НАЗК може отримати доступ до реєстрів шляхом підписання Меморандумів, як це недавно робили в НАБУ.

Також щонайменше дивними видаються зауваження Мін’юсту стосовно проведення перевірок декларацій саме членами НАЗК, а не уповноваженими особами Агенства, на яких Закон «Про запобігання корупції» покладає реалізацію повноваження НАЗК щодо контролю та перевірки електронних декларацій.

Коаліція закликає НАЗК і Мін’юст максимально відповідально поставитись до процесу доопрацювання вищезгаданого документу, рекомендації до якого надаємо нижче (додаток №1). Всі суперечності повинні бути узгоджені на цьому тижні і забезпечена якнайшвидша реєстрація Порядку проведення контролю та повної перевірки декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави та місцевого самоврядування.