Заликаємо відхилити законопроект, який нівелює роль громадськості у процесі відбору та оцінювання суддів

December 19, 2017

17 листопада в Парламенті зареєстровано доопрацьований законопроект #6593 про внесення змін до статті 87 Закону України “Про судоустрій і статус суддів”, який стосується порядку формування та діяльності Громадської ради доброчесності (далі – ГРД). Вже 20 грудня текст документу розгляне Комітет ВРУ з питань запобігання і протидії корупції.

У разі прийняття законопроекту #6593 повноваження чинних членів ГРД будуть припинені та фактично ліквідовано участь громадськості у процесах добору та оцінювання суддів, оскільки проект містить низку норм, які ставлять ГРД у залежність від Вищої кваліфікаційної комісії суддів України (далі – ВККС).

Законопроект передбачає, що правила діяльності ГРД буде встановлювати Вища кваліфікаційна комісія суддів України, яка також зможе своїм рішенням розпустити ГРД та виключати її членів.

Автор законопроекту пропонує закрити від суспільства інформацію про недоброчесних суддів та публікувати висновок ГРД лише якщо його підтримає ВККС. Нагадуємо, на конкурсі у Верховний Суд відхилено понад 60% негативних висновків. За такого правила, суспільство би ніколи не дізналось про факти недоброчесної поведінки 76 кандидатів, у тому числі 30 переможців конкурсу.

Також законопроект #6593 скасовує можливість членства у ГРД адвокатів, колишніх суддів та осіб, які входять до складу інших громадських рад. Таке правило виключає з числа потенційних членів ГРД професіоналів, чий досвід є необхідним для ефективної та компетентної роботи цього органу.

Відповідно до прикінцевих положень законопроекту, члени ГРД у день набрання чинності законом втрачають свої повноваження, а ВККС оголошує новий добір. Можливість переобрання до складу ГРД заборонена. Закон набирає чинності з моменту його підписання. Це означає, що усі члени чинної ГРД втрачають свої повноваження та позбавляються можливості обиратися до наступного складу. Хочемо нагадати, що саме завдяки висновкам цього складу ГРД участь у конкурсі припинило понад 50 кандидатів, у доброчесності яких були обґрунтовані сумніви. На значній ролі ГРД неодноразово наголошував Президент України. Роль ГРД високо оцінили як національні, так і міжнародні експерти та організації. Очевидно, така позиція чинної ГРД не подобається тим, хто не хоче реального очищення та оновлення судової влади. Тому цей законопроект можна вважати розправою над представниками громадськості, які продемонстрували свою незалежність та ефективність. Імовірно, тим, хто стоїть за цим законопроектом, дуже важливо мати ручну ГРД перед початком нового кваліфікаційного оцінювання та нових конкурсів, зокрема до Антикорупційного суду.

Таким чином, законопроект #6593 розпускає чинний склад ГРД та ставить її у повну залежність від Вищої кваліфікаційної комісії суддів України. Формування справді представницького громадського органу з огляду на вимоги та заборони щодо членства стає неможливим, а ГРД фактично втрачає будь-яку можливість вплинути на процес відбору суддів, оскільки її висновки можуть взагалі не братися до уваги Вищою кваліфікаційною комісією суддів України.

На наше переконання, чинні члени Громадської ради доброчесності мають здійснювати свої повноваження до закінчення строку їх обрання, а роль Громадської ради доброчесності в доборі має бути посилена, а не зменшена.

Ми розцінюємо законопроект #6593 як спробу нівелювати участь незалежної громадськості в оцінці доброчесності суддів і повністю вивести цей процес з-під громадського контролю.

У зв’язку з цим закликаємо Комітет ВРУ з питань запобігання та протидії корупції рекомендувати не включати до порядку денного Верховної Ради законопроект #6593 , який нівелює участь громадськості в процесі відбору та оцінювання суддів.

Судова група РПР
Центр демократії та верховенства права
Фундація DEJURE
Transparency International Україна
Центр політико-правових реформ
Автомайдан
Центр демократії та верховенства права