Які зміни пропонуються до Виборчого кодексу?

January 29, 2021

Якщо не подав зміни до Виборчого кодексу рахуй, життя не бачив. Хоча кодекс вже пропустив через себе місцеві вибори, сотні вебінарів, конференцій, заходів, аналітик про позитивні новели, а також недоліки, він все ще потребує вдосконалення. Центр демократії розповість про зміни, які наразі пропонуються у трьох законопроектах до виборчого (і не тільки) законодавства. 

Коли 5-відсотковий прохідний бар’єр для розподілу мандатів це забагато

У парламенті зареєстровані 2 проєкти, які пропонують знизити 5-відсотковий прохідний для партій-учасниць у виборчому процесі на парламентських (№3452) та місцевих (№ 3453) виборах.

А детальніше?

5% бар’єр на місцевих виборах. Виборчий кодекс передбачає, що партії, які беруть участь у місцевих виборах депутатів обласних, районних, районних у місті рад, а також депутатів міських, сільських, селищних рад (громад з кількістю виборців 10 тис. і більше) повинні отримати 5 і більше відсотків загальної кількості голосів виборців, щоб взяти участь у розподілі депутатських мандатів.

У пояснювальній записці до проєкту автори зазначають, що такий бар’єр суперечить дотриманню принципу політичного плюралізму. Відповідно, він є реалістичним для великих та популярних партій, водночас нереалістичним для малих. В результаті громадяни можуть не отримати свого представництва в органах місцевого самоврядування.

Тож проєктом запропоновано внести зміни до частини 3 статті 256 Виборчого кодексу, а саме зменшити 5% прохідний бар’єр до 3%.

5% бар’єр на парламентських виборах. На парламентських виборах теж передбачено, що партіям потрібно набрати 5 і більше відсотків голосів виборців, які проголосували на підтримку регіональних виборчих списків, щоб взяти участь у розподілі депутатських мандатів. Автори законопроєкту наводять приклад останніх дострокових парламентських виборів, коли партії, що не набрали 5%, отримали підтримку більше 3% голосів, а це 1,5 млн виборців, голоси яких не було враховані під час формування складу Парламенту. За таких умов унеможливлюється політичний плюралізм. Також у пояснювальній записці до проєкту наведені приклади встановлення 2% виборчого бар’єру в Данії, 3% в Грузії, Чорногорії та в низці інших країн, як зразок для України.

Тож у проєкті пропонується внести зміни до низки статей Виборчого кодексу, а саме: 

  • дозволити партіям брати участь у розподілі депутатських мандатів, якщо вони пройшли 3% бар’єр (зміна до частини 2 статті 133 та частини 3 статті 182);
  • дозволити партіям, які набрали 3 і більше відсотків голосів виборців, гарантовано отримати 9 депутатських мандатів (зміни до частини 1 статті 186).

Окрім того, автори проєкту пропонують надати партії, яка подолала 3% бар’єр, право на державне фінансування її статутної діяльності (зміна до частини 1 статті 17-3 Закону України про “Політичні партії в Україні”).

Членам виборчих комісій – гідні зарплати!

Законопроєкт №4124 щодо гідної оплати праці членів виборчих комісій усіх типів виборів пропонує підвищити оплату праці членів виборчих комісій вдвічі. 

Зокрема, пропонується встановити оплату:

за весь час роботи в комісії

  • для члена виборчої комісії, який має основне місце роботи не нижчу за його подвійну середню заробітну плату за основним місцем роботи та не вищу за п’ятикратний розмір мінімальної заробітної плати (не більше 30 тис грн)*
  • для члена виборчої комісії, який є пенсіонером або особою, яка тимчасово не працює не нижчу за подвійний розмір мінімальної заробітної плати, встановлений на момент її нарахування (не менше 12 тис грн)*

за роботу в день виборів, у день повторного голосування і в дні встановлення підсумків голосування

  • не нижчу за подвійний погодинний розмір мінімальної заробітної плати (не нижче 72 грн 22 коп)* та погодинний розмір оплати праці членів виборчої комісії. За умови 8-годинного робочого дня за 1 день роботи особа отримає 577 грн 76 коп. На місцевих виборах-2020 ця сума дорівнювала 294 грн 28 коп.

Ініціатива підвищити членам виборчих комісій оплату праці є позитивною. Як відомо, на практиці члени комісій в день голосування та встановлення підсумків працюють декілька днів безперервно та й легкою їхню роботу назвати не можна. Водночас, таке підняття суми заробітної плати дасть неабияке навантаження на державний бюджет, тому необхідно відповідально поставитися до цього питання вже зараз і не затягувати його до майбутніх виборів. 

Про те, як наразі регулюється заробітна плата членів виборчих комісій на місцевих виборах, читайте у статті Центру демократії та верховенства права.

*Відповідно до мінімальної заробітної плати станом на січень 2021 року (6 000 грн), встановленої законом “Про державний бюджет України на 2021 рік”.