Консультації

Чи несуть редакції ЗМІ відповідальність за інформацію, поширену в коментарях експертів чи інших осіб, що використовуються у журналістському матеріалі?

Відповідно до українського законодавства, відповідачами у  справах  про  захист  гідності,  честі  чи ділової  репутації  є  не лише автор, але й  фізична  або  юридична особа,  яка поширила недостовірну інформацію. Таким чином, редакції ЗМІ несуть відповідальність за весь оприлюднений журналістський матеріал в цілому, у тому числі, за коментарі експертів чи інших осіб, що включаються до публікації або […]

Чи зобов’язана редакція ЗМІ затримати вихід сюжету чи видалити (вилучити) журналістський матеріал, якщо надходить вимога про заборону поширення інформації від особи?

Журналісти підготували матеріал, вже за кілька годин тираж газети буде надруковано або сюжет буде показаний глядачам, але до редакції надходить вимога не публікувати цей матеріал. «Публікувати не можна видалити» – нижче даємо відповіді: де слід поставити кому? Загалом, у цій ситуації редакція може діяти у кілька можливих способів: Не публікувати матеріал, побоюючись подальшого судового переслідування […]

Яких вимог мають дотримуватись журналісти при оприлюдненні результатів опитувань громадської думки чи іншої статистики?

Журналісти часто використовують опитування громадської думки для підтвердження аргументів, ілюстрації ситуації в суспільстві, а ще частіше статистику згадують під час виборів. Саме виборче законодавство містить низку вимог до журналістів, які публікують такого роду інформацію. До прикладу, закони «Про вибори народних депутатів України», «Про вибори Президента України», «Про місцеві вибори»  вимагають, щоб інформація про опитування громадської […]

Чи можуть журналісти відмовити правоохоронним органам у наданні доступу до журналістських матеріалів?

Про деякі вчинені правопорушення правоохоронні органи дізнаються саме з матеріалів журналістів і ці сюжети або принаймні певна частина зібраних матеріалів стають доказами у справі. Саме тому правоохоронці час від часу звертаються до журналістів з проханнями надати відповідні матеріали. У деяких випадках, журналісти не мають бажання передавати ці матеріали правоохоронцям, побоюючись за власну безпеку, тому й […]

Захист суспільної моралі: що не варто публікувати журналістам?

Питання захисту суспільної моралі є неоднозначним і надзвичайно чутливим. Викликає суперечки навіть визначення змісту суспільної моралі, адже він міняється, відображаючи динаміку розвитку суспільства. ЗУ «Про захист суспільної моралі», наприклад, вказує, що суспільна мораль – це система етичних норм, правил поведінки, що склалися у суспільстві на основі традиційних духовних і культурних цінностей, уявлень про добро, честь, […]

Яку інформацію заборонено поширювати журналістам відповідно до Закону «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки»?

Використання символіки комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їхня пропаганда заборонені законодавством України та тягнуть за собою негативні наслідки. Наприклад, Закон «Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні» відносить пропаганду вказаних режимів до зловживання свободою діяльності друкованих ЗМІ, а державна реєстрація друкованого ЗМІ,  назва  якого  містить символіку комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, […]

Які обмеження існують для діяльності журналістів, що виступають кандидатами на виборах?

Українське законодавство не містить жодних прямих обмежень стосовно діяльності журналістів, які виступають кандидатами на виборах, за винятком агітації, про що йтиметься далі. Іноземні норми про вибори також оминають це питання. Безперечно, принцип демократії передбачає право кожного громадянина, незалежно від професії, бути обраним. Проте журналісти, за характером своєї діяльності, мають значний вплив на формування суспільної думки […]

Що таке комерційна таємниця і чим загрожує журналістам її поширення?

Комерційна таємниця є підвидом інформації з обмеженим доступом, а саме: конфіденційної інформації. Стаття 505 (1) Цивільного кодексу України (далі – ЦК) встановлює поняття комерційної таємниці.  Це інформація, яка є: секретною в тому розумінні, що вона в цілому чи в певній формі та сукупності її складових є невідомою та не є легкодоступною для осіб, які звичайно […]

Особливості зйомки та демонстрації правоохоронців у журналістських сюжетах

Відповідно до статті 25 Закону України «Про інформацію», журналіст має право здійснювати письмові, аудіо- та відеозаписи із застосуванням необхідних технічних засобів. Більше того, працівник засобу масової інформації має право збирати інформацію в районах стихійного лиха,  катастроф, у місцях аварій, масових  безпорядків,  воєнних  дій, якщо пред’явить документ, що посвідчує його професійну належність. Проте, законом можуть бути […]

Яка інформація вважається офіційною і може бути поширена журналістом без обов’язку перевірки її достовірності?

«Особа не несе відповідальності за поширення інформації, отриманої з офіційних джерел» – стверджує Цивільний кодекс. Схожі положення наявні й в законах «Про телебачення і радіомовлення», «Про друковані засоби масової інформації». В Цивільному кодексі законодавець дає невичерпний перелік джерел, що можуть вважатися офіційними – інформація органів державної влади, органів місцевого самоврядування, звіти, стенограми тощо. Тобто, офіційним […]

Ми надаємо безоплатні консультації із юридичних питань у сфері інформаційного та медійного права. Будемо раді поділитися з вами своїм досвідом.

Листи з інших питань не розглядаються.

Докладніше про консультації

 

Для того, щоб отримати інформацію, яка вас цікавить, зверніться до нас за допомогою гарячої лінії: