Маніпуляції і дегуманізація української армії: Незалежна медійна рада виявила порушення у ефірах телеканалу NewsOne

Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення звернулась до Незалежної медійної ради щодо висловлення позиції стосовно наявності порушень чинного законодавства України в поширенні окремих висловлювань в ефірі телекомпанії ТОВ «Новини 24 години».

Аналізуючи надані регулятором матеріали, а саме контент ефіру телеканалу NewsOne за час із 1 червня до 13 липня 2019 року, виявлено порушення вимог точності і об’єктивності, що сприяло поширенню маніпулятивної і неперевіреної інформації. Також телекомпанія не дотрималась законодавчих недотримання вимог достовірності та збалансованості, а у передачах звучала мова ворожнечі. Усі порушення сталися у суспільно-політичних телепрограмах, зокрема присвячених обговоренню парламентських виборів та російської агресії проти України.

Так, попри обов’язок телеканалів займати нейтральну позицію під час виборів, Newsone систематично запрошував на ефіри однопартійців власника телеканалу Тараса Козака (представник партії «Опозиційна платформа «За життя») та людей, які відкрито підтримують партію. Зокрема, головомовцями каналу виступили Вадим Рабинович, співголова партії «Опозиційна платформа — За життя»; Юрій Бойко, співголова партії «Опозиційна платформа — За життя»; Віктор Медведчук, голова політради цієї ж партії. 

Обговорення таких чутливих питань, як війна чи статус української і російської мов за участі лише політиків та без залучення незалежних експертів (особливо у передвиборчий період) – це маніпуляція, яка свідомо вводить в оману глядача. Адже він позбавлений можливості отримати фахову і політично неупереджену інформацію.

Крім того, гості телеканалу дозволяли собі вияви мови ворожнечі стосовно представників попередньої влади або їхніх прихильників.  До прикладу, Сергій Шабовта назвав ексголову Верховної Ради Андрія Парубія «відомим садистом». «Слухайте, у нас Голова Верховної влади Парубій, відомий садист і комендант Майдану, він загрозу цю відкрито з трибуни Верховної ради виносить…», – зазначив він у ефірі.

Натомість Вадим Рабінович висловився про протестувальників проти плану каналу Newsone провести телеміст з російським каналом «Россия 24» як про «фашистські банди». «Это фашистские банды просто пришли в истерику, потому что могла всплыть правда о том, что мы хотим дружить», – заявив політик.

Зазначимо, що в ефірі також озвучувались маніпулятивні твердження, зокрема щодо непричетності Росії до агресії проти України чи дискримінацію російськомовних громадян. 

Окремо слід вказати, що запрошені особи озвучували заклики не голосувати за ряд партій на парламентських виборах, називаючи їх «партіями війни». Фактично, ці дії є неправомірною передвиборною агітацією.

Враховуючи контекст активного обговорення українсько-російських відносин, Незалежна медійна рада дійшла висновку, що в сюжетах телеканалу лунала однакова риторика: позиціонування воєнного конфлікту між Росією та Україною як суто внутрішньоукраїнського. Вживання такого терміну є однобічним, без висвітлення інших думок і аргументів, а також – сприяє дегуманізації українських військових.

Відтак, Незалежна медійна рада вважає, що: 

  • Телекомпанія ТОВ «НОВИНИ 24 ГОДИНИ» у змісті поширеної інформації в період із 01.06.2019 по 13.07.2019, зокрема, під час трансляції передачі «Український формат» від 03.07.2019, 08.07.2019 під час трансляції передачі «LIVE», «NEWSTIME», під час повтору трансляції зустрічі партій «Единая Россия» і «Опозиційна платформа — За життя» від 13.07.19 порушила вимоги щодо точності і об’єктивності, сприяючи поширенню неперевіреної інформації або інформації, що є маніпулятивною.
  • Телекомпанія ТОВ «НОВИНИ 24 ГОДИНИ» порушила у змісті поширеної інформації в період із 01.06.2019 по 13.07.2019 норми щодо висвітлення діяльності суб’єктів виборчого процесу в передвиборчий період та правил ведення агітації, оскільки не дотрималася принципів нейтральності, збалансованості та рівних можливостей, зокрема, під час трансляції передачі «Великий вечір» від 01.07.2019, «LIVE» із ведучими Альоною Зінченко та Олександром Шелестом від 08.07.2019, у передачі «NEWSTIME» під час трансляції зустрічі партій «Единая Россия» й «Опозиційна платформа — За життя» від 13.07.2019. Наведені дії порушують вимоги достовірності та збалансованості подання інформації, відображені у статті 59 Закону України «Про телебачення і радіомовлення», а також ч. 3 ст. 63, ч. 2,3 ст. 66 та ч. 10 ст. 72 Закону України «Про вибори народних депутатів України».
  • Телекомпанія ТОВ «НОВИНИ 24 ГОДИНИ» в передачах «Протистояння» від 28.06.2019, «Дикий.LIVE» від 08.07.2019, «NEWSTIME» під час повтору трансляції зустрічі партій «Единая Россия» і «Опозиційна платформа — За життя» від 13.07.2019 порушує вимоги абзацу четвертого частини другої статті 6 Закону України «Про телебачення і радіомовлення» (заборона на використання телерадіоорганізацій для розпалювання національної ворожнечі та ненависті), а також вчергове сприяла дегуманізації української армії.
  • Телекомпанія ТОВ «НОВИНИ 24 ГОДИНИ» не порушила вимог ч. 6, 10 ст. 74 Закону України «Про вибори народних депутатів України» щодо змісту агітаційних роликів від 01.07.2019 о 19:18, 20:08, 21:00.

 

Із повним текстом рішення можна ознайомитися за посиланням.

Заголовкове зображення взяте з Facebook-сторінки телеканалу NewsOne

Ми надаємо безоплатні консультації із юридичних питань у сфері інформаційного та медійного права. Будемо раді поділитися з вами своїм досвідом.

Листи з інших питань не розглядаються.

Докладніше про консультації

 

Для того, щоб отримати інформацію, яка вас цікавить, зверніться до нас за допомогою гарячої лінії: