На початку 2011 року Інститут Медіа Права провів громадську експертизу, присвячену діяльності Міністерства оборони України із управління заснованими ним ЗМІ. Це дослідження дало змогу дізнатися, які газети і журнали видає це відомство, які телерадіопрограми створюються під його управлінням і скільки бюджетних коштів на це витрачається.
Варто зауважити, що Міністерство оборони не надто охоче розповідає про це. Так, у 2010 році Інститут Медіа Права досліджував фінансування періодичних видань центральних органів влади. Тоді Інститут надіслав інформаційні запити до багатьох міністерств і відомств, але від Міністерства оборони не надійшло жодної відповіді на лист.
Однак на запит про проведення громадської експертизи Міністерство оборони надало вичерпну інформацію про свої ЗМІ та їх фінансування у 2009 і 2010 роках.
Найбільший інтерес викликає преса. Так, Міністерством оборони України безпосередньо засновано 6 друкованих видань:
1. газета «Народна армія»;
2. журнал «Військо України»;
3. журнал «Атлантична панорама»;
4. газета «Крила України»;
5. газета «Флот України»;
6. журнал «Наука і оборона».
Крім того, редакцією газети «Флот України» заснований журнал «Морська держава».
Тематика публікацій у цих газетах і журналах пов’язана із діяльністю Збройних сил України, різними аспектами обороноздатності держави, євроатлантичною інтеграцією, історією воєнної справи тощо. При цьому у таких спеціалізованих виданнях як «Крила України», «Флот України», «Морська держава» містяться матеріали не лише про повітряні та військово-морські сили, а й статті, що за змістом дублюють публікації з інших відомчих газет і журналів.
Усі вищезазначені видання, крім журналу «Наука і оборона», фінансуються із державного бюджету України. Водночас, кошти на видання перелічених газет і журналів надходять також від передплати і розміщення реклами.
№ |
Назва видання |
Частота виходу видання |
Рік |
Річний наклад |
Кошти на фінансування, передбачені у бюджеті Міністерства оборони України (грн.) |
Фактичний обсяг фінан-сування (грн.) |
1 |
Газета «Народна армія» |
5 разів на тиждень |
2009
|
2 450 000 |
8 350 440 |
8 350 440 |
2010
|
2 400 000 |
8 568 510 |
8 568 510 |
|||
2 |
Журнал «Військо України» |
1 раз на місяць |
2009
|
32 471 |
1 493 990 |
1 493 990 |
2010
|
26 150 |
1 528 000 |
1 528 000 |
|||
3 |
Журнал «Атлантична панорама» |
1 раз на 2 місяці |
2009
|
7 804 |
72 000 |
72 000 |
2010
|
6 552 |
72 000 |
72 000 |
|||
4 |
Газета «Крила України» |
1 раз на тиждень |
2009
|
Газета ще не була заснована |
||
2010
|
16 762 |
915 300 |
885 510 |
|||
5 |
Газета «Флот України» |
Приблизно 2 рази на тиждень |
2009
|
23 400 |
294 000 |
56 380 |
2010
|
42 900 |
226 080 |
161 840 |
|||
6 |
Журнал «Морська держава» |
1 раз на 2 місяці |
2009
|
13 000 |
174 000 |
35 960 |
2010
|
22 100 |
174 000 |
52 000 |
Примітно, що у післякризовий 2009 рік Міністерства оборони не скоротило кількість своїх видань, а навпаки заснувало ще одне – газету «Крила України», передбачивши на неї фінансування в обсязі майже 1 млн. гривень. Із наведених вище даних про фактичні видатки та тираж цього видання випливає, що на один примірник газети витрачалося більш як 50 грн.
Загалом, у 2009 році на фінансування друкованих видань у бюджеті Міністерства оборони України було закладено 10 384 430 грн., фактично видання були профінансовані у сумі 10 008 770 грн. У 2010 році у бюджеті міністерства було передбачено 11 483 890 грн. на фінансування цих друкованих ЗМІ, а фактично витрачено 11 267 860 грн.
Спеціалісти Інституту Медіа Права порівняли дані про витрати Міністерства оборони за 2009 із дослідженням фінансування державних ЗМІ за цей же рік. Серед міністерств Міноборони посіло перше місце за обсягом своїх витрат. «Топ-3» видатків на друковані ЗМІ таким чином:
1. Міністерство оборони України – 10 008 770 грн.
2. Міністерство культури і туризму України – 3 896 700 грн.
3. Міністерство економіки України – 1 038 900 грн.
Таким чином, Міністерство культури на свої 7 видань витратило приблизно у 2,5 рази менше коштів. Міністерство економіки видавало 2 журнали, витрачаючи менше у 9,6 разів. Із 16 міністерств України, які у 2009 році повідомили про видання своїх відомчих ЗМІ, 9 взагалі не витрачали на пресу бюджетних коштів. Їх видання є самоокупними за рахунок передплати та розміщення реклами. Чому б Міністерству оборони також не скоротити видатки з бюджету на свої журнали і газети? Тематика публікацій у цих виданнях часто перетинається, тому цілком реальним є об’єднання видань, наприклад, у два: одну газету і один журнал для військовослужбовців. Якщо ж трудові колективи існуючих видань переконані у своєму бажанні надалі видавати їх і у стабільності своєї аудиторії, то вони зможуть заснувати відповідні приватні ЗМІ і успішно вести свою діяльність на ринку преси.
З цих міркувань Інститут Медіа Права за результатами громадської експертизи порадив Міністерству оборони України скоротити кількість своїх видань до двох. Громадська експертиза – це механізм, що дає громадським організаціям право подати подібні рекомендації органам виконавчої влади щодо їх діяльності. Більше того, відповідно до законодавства, владні інституції повинні надати мотивовану відповідь щодо отриманих пропозицій і втілити в життя ті з них, що будуть визнані доцільними.
Отже, першого червня 2011 року Інститут Медіа Права подав міністерству свої експертні висновки і тепер очікує на конструктивну відповідь. Про результати співпраці Інститут повідомить додатково.