19 січня 2017 року виникла інституція, що забезпечує існування суспільного мовлення в України – Національна суспільна телерадіокомпанія України. Появі цієї інституції передувала 20-річна адвокаційна робота з подолання стереотипів у суспільстві та бажання держави мати підконтрольний медіа-ресурс.
Попри те, що юридична особа НСТУ була створена 2017 року, кілька років поспіль шла невидима, але надзвичайно важлива робота з перебудови архітектури колишнього державного мовлення на ефективно працюючий механізм, який може забезпечити не лише утримання майнових комплексів, але, головне – пошук чи виробництво програм, які забезпечуватимуть основні цілі і завдання Суспільного, а також запуск цифрової платформи, яке дозволило Суспільному залучати нові аудиторії. Все це відбувалось в умовах хронічного недофінансування, яке досі не перевищило 60% від мінімуму закладеного в законі.
Одним з важливих елементів існування Суспільного мовлення є сталість системи управління компанією, що виражається, як в ефективному управлінні, так і довірі творчих працівників до менеджменту, який гарантує їм незалежність і свободу творчості. Саме свобода і довіра є одним з засадничих мотиваторів, які дозволяють Суспільному розвиватися за несприятливих зовнішніх і внутрішніх умов.
Початок 2021 року ознаменувався обранням другого складу Наглядової ради НСТУ на прозорому конкурсі, який гарантований законом і забезпечений Національною радою України з питань телебачення і радіомовлення.
2 березня 2021 року новообрана Наглядова рада НСТУ оголосила конкурс на зайняття посади голови правління Суспільного мовника та затвердила умови проведення конкурсу, який відбудеться вже у травні 2021 року. Вже за декілька днів прийом документів від кандидатів буде завершено.
Центр демократії та верховенства права (ЦЕДЕМ) закликає Наглядову Раду максимально відповідально і неупереджено поставитись до проведення конкурсу на посаду голови правління НСТУ, зокрема до оцінки кандидатів на відповідність кваліфікаційним вимогам.
Ми переконані, що при виборі кандидата має враховуватися не лише відповідність претендента кваліфікаційним вимогам, наявність високих моральних якостей та суспільного авторитету претендента, але і здатність зберегти сталий розвиток та редакційну незалежність Суспільного мовлення.
Ми також наголошуємо на ключовій вимозі при обранні голови правління Суспільного мовника – це незалежність кандидата. Без незалежності органів управління від політиків та урядовців неможливо забезпечити ефективну роботу НСТУ в суспільних інтересах та довіру громадськості до Суспільного мовника, про що говорить і Комітет Міністрів Ради Європи у своїй Рекомендації CM/Rec(2012)1 щодо управління суспільними засобами масової інформації.
Ми переконані, що забезпечення сталості розвитку Суспільного є одним з ключових факторів успішності реформи суспільного мовлення, яка досі триває, а якісно проведений конкурс закладає стандарти якості проведення конкурсів на роки вперед. Ми сподіваємося, що майбутній конкурс стане саме таким стандартом якості, а його результати дозволять продовжити реформу.