March 5, 2014
РЕЗОЛЮЦІЯ
експертної зустрічі «Першочергові реформи в інформаційній та медіа сфері”
експертної зустрічі «Першочергові реформи в інформаційній та медіа сфері”
м. Київ 04 березня 2014 р.
Ми, представники громадських організацій, медіа юристи та медіа експерти — учасники експертної зустрічі «Першочергові реформи в інформаційній та медіа сфері”, що була проведена Інститутом Медіа Права 4 березня 2014 року, обговорили першочергові зміни, що мають бути впроваджені в українське медіа законодавство і дійшли згоди щодо необхідності ухвалення змін за такими напрямами:
1. Законодавство у сфері доступу до публічної інформації
Учасники експертної зустрічі наголосили на важливості невідкладного ухвалення Парламентом в другому читанні та в цілому законопроекту №0947 “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв’язку з прийняттям Закону України “Про інформацію” (у новій редакції) та Закону України “Про доступ до публічної інформації”, що має на меті усунути колізії між законами для забезпечення максимальної ефективності механізму реалізації права громадян на доступ до інформацію.
Разом з цим, експерти закликають державні органи України невідкладно підписати і ратифікувати Конвенцію Ради Європи “Про доступ до офіційних документів”, ухвалену в м. Тромсе 18 липня 2009 року. Експерти також визнали за необхідне повернутися до питання запровадження дієвого державного органу з контролю за дотриманням законодавства про доступ до публічної інформації.
2. Реформа державного телерадіомовлення
Експерти також наголосили на необхідності якнайшвидшого розгляду законопроекту №1076 «Про Суспільне телебачення та радіомовлення України». Так, учасники підтримали пропозицію щодо направлення законопроекту на повторне друге читання за скороченою процедурою з метою актуалізації законопроекту. Експерти погодились з тезою, що проект, не зважаючи на критику, відповідає стандартам і є вкрай важливим для початку процесу створення суспільного мовлення в Україні.
3. Внесення змін до закону про вибори Президента в частині агітації та діяльності медіа
Учасники погодились, що з метою ефективного використання державних коштів та посилення ролі ЗМІ під час виборів необхідно внести зміни до Закону України «Про вибори Президента України», а саме в частині встановлення ліміту часу для передвиборної агітації за кошти державного бюджету; внесення визначення «передвиборної агітації» та його уніфікації із «політичною рекламою»; компенсації державі витрат на передвиборну агітацію (безкоштовний ефір) за кандидата, який відмовився брати участь у політичних дебатах; компенсації з держбюджету фактичних витрат державного мовника на трансляцію агітації із встановленням ліміту максимально допустимих витрат.
Водночас, було запропоновано із Закону України «Про рекламу» вилучити квоти на рекламу у виборчий період натомість у законі про вибори Президента України встановити максимальну квоту ефірного часу, яку один кандидат може придбати на одному телеканалі протягом всього передвиборчого періоду. Також запропоновано встановити мінімальну тривалість ефірного часу для агітації – 2,5 хвилини, з метою уникнути коротких емоційних роликів, направлених більше на підсвідомість
4. Законодавче регулювання роздержавлення друкованих ЗМІ
Учасники підтримали невідкладне прийняття Верховною Радою України проекту Закону України “Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації” № 2600. Законопроект був розроблений з урахуванням позицій всіх зацікавлених сторін і ухвалений Парламентом в першому читанні та потребує якнайшвидшого розгляду в другому читанні і в цілому.
Крім того, учасники наголосили на необхідності суттєвого вдосконалення зовнішньої інформаційної політики України, пошуку рішень щодо проблеми журналістської освіти й дотримання журналістами етичних стандартів, а також на необхідності створення експертної групи з вироблення механізмів саморегулювання в мережі Інтернет.
Для забезпечення провадження першочергових змін у медіа законодавстві учасники закликають Комітет Верховної Ради України з питань свободи слова та інформації вжити всіх необхідних заходів для підготовки та реалізації зазначених першочергових реформ в інформаційній та медіа сфері. Також учасники звертаються до компетентних міжнародних інституцій надати всебічну підтримку медіа середовищу та державним органам України для забезпечення реалізації першочергових реформ у медіа законодавстві.
1. Законодавство у сфері доступу до публічної інформації
Учасники експертної зустрічі наголосили на важливості невідкладного ухвалення Парламентом в другому читанні та в цілому законопроекту №0947 “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв’язку з прийняттям Закону України “Про інформацію” (у новій редакції) та Закону України “Про доступ до публічної інформації”, що має на меті усунути колізії між законами для забезпечення максимальної ефективності механізму реалізації права громадян на доступ до інформацію.
Разом з цим, експерти закликають державні органи України невідкладно підписати і ратифікувати Конвенцію Ради Європи “Про доступ до офіційних документів”, ухвалену в м. Тромсе 18 липня 2009 року. Експерти також визнали за необхідне повернутися до питання запровадження дієвого державного органу з контролю за дотриманням законодавства про доступ до публічної інформації.
2. Реформа державного телерадіомовлення
Експерти також наголосили на необхідності якнайшвидшого розгляду законопроекту №1076 «Про Суспільне телебачення та радіомовлення України». Так, учасники підтримали пропозицію щодо направлення законопроекту на повторне друге читання за скороченою процедурою з метою актуалізації законопроекту. Експерти погодились з тезою, що проект, не зважаючи на критику, відповідає стандартам і є вкрай важливим для початку процесу створення суспільного мовлення в Україні.
3. Внесення змін до закону про вибори Президента в частині агітації та діяльності медіа
Учасники погодились, що з метою ефективного використання державних коштів та посилення ролі ЗМІ під час виборів необхідно внести зміни до Закону України «Про вибори Президента України», а саме в частині встановлення ліміту часу для передвиборної агітації за кошти державного бюджету; внесення визначення «передвиборної агітації» та його уніфікації із «політичною рекламою»; компенсації державі витрат на передвиборну агітацію (безкоштовний ефір) за кандидата, який відмовився брати участь у політичних дебатах; компенсації з держбюджету фактичних витрат державного мовника на трансляцію агітації із встановленням ліміту максимально допустимих витрат.
Водночас, було запропоновано із Закону України «Про рекламу» вилучити квоти на рекламу у виборчий період натомість у законі про вибори Президента України встановити максимальну квоту ефірного часу, яку один кандидат може придбати на одному телеканалі протягом всього передвиборчого періоду. Також запропоновано встановити мінімальну тривалість ефірного часу для агітації – 2,5 хвилини, з метою уникнути коротких емоційних роликів, направлених більше на підсвідомість
4. Законодавче регулювання роздержавлення друкованих ЗМІ
Учасники підтримали невідкладне прийняття Верховною Радою України проекту Закону України “Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації” № 2600. Законопроект був розроблений з урахуванням позицій всіх зацікавлених сторін і ухвалений Парламентом в першому читанні та потребує якнайшвидшого розгляду в другому читанні і в цілому.
Крім того, учасники наголосили на необхідності суттєвого вдосконалення зовнішньої інформаційної політики України, пошуку рішень щодо проблеми журналістської освіти й дотримання журналістами етичних стандартів, а також на необхідності створення експертної групи з вироблення механізмів саморегулювання в мережі Інтернет.
Для забезпечення провадження першочергових змін у медіа законодавстві учасники закликають Комітет Верховної Ради України з питань свободи слова та інформації вжити всіх необхідних заходів для підготовки та реалізації зазначених першочергових реформ в інформаційній та медіа сфері. Також учасники звертаються до компетентних міжнародних інституцій надати всебічну підтримку медіа середовищу та державним органам України для забезпечення реалізації першочергових реформ у медіа законодавстві.