В Україні активно почався процес перейменування вулиць, проспектів, шосе та ін., назви яких пов’язані з росією та її пособниками у війні проти України. Так, наприклад, в Києві дерусифікація вулиць відбулась за участі громадського голосування в додатку “Київ цифровий”, в якому зібрали понад 6,5 мільйона голосів за варіанти нових назв відносно 300 об’єктів.
Остаточне рішення про зміну назви вулиці приймає місцева влада, проте масштаб процесу зачіпає деякі актуальні питання на майбутнє для мешканців вулиць, зареєстрованих осіб та власників об’єктів нерухомого майна щодо необхідності внесення змін до документів у зв’язку з перейменуванням.
Проживання на старій-новій вулиці
Якщо ваша реєстрація місця проживання знаходиться за адресою, назву вулиці якої було змінено, то це не означає, що потрібно швидко звертатись до органу міграційної служби, щоб внести відповідні зміни. Так звана у народі “прописка” (штамп у паспорті з місцем реєстрації) не є зміною місця проживання, якщо стару назву вулиці перейменували на нову. В той же час, коли виникне потреба змінити паспорт, то це може бути нагодою для оновлення даних про місце реєстрації у вашому документі.
Найм квартири або нежитлового приміщення на підставі договору оренди, яке розташовано за зміненою назвою вулиці (проспекту, бульвару, шосе тощо), може бути підставою для укладення додаткової угоди в частині внесення змін до предмету договору. Разом з тим, це може бути вирішено сторонами договору: вносити зміни, чи ні.
Субсидія також не впливає на те, що вашу вулицю можуть перейменувати. Як правило, рішення місцевої влади про перейменування вулиці доводиться до відома територіальної громади, а також відповідних органів державної влади та комунальних служб. У зв’язку зі зміною назви вулиці ви не втратите субсидію, яку одержали до перейменування.
Якщо ви передплачуєте періодичні видання – газети, журнали, то при зміні назви вашої вулиці доставка буде забезпечуватись службою поштового звʼязку (Укрпоштою), яка знатиме про зміни.
Водночас, за власною ініціативою особи, яка є власником нерухомого майна, можна звернутись до органу держреєстрації прав на нерухоме майно та подати заяву (через Центр надання адміністративних послуг) про внесення змін до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та правовстановлюючих документів через зміну назви вулиці (наприклад, свідоцтва про право власності на вашу квартиру).
Випадки при яких змінюють документи
У випадку продажу чи дарування об’єкта нерухомого майна, розташованого за адресою з новою назвою вулиці, потрібно внести зміни до свідоцтва про право власності, свідоцтва про право на спадщину, договору купівлі-продажу, договору зміни, договору дарування.
Для внесення змін до органу державної реєстрації прав на нерухоме майно подається заява про внесення змін до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно у зв’язку зі зміною назви чи перейменування вулиці. Таку заяву може подати як власник майна особисто, так і його довірена особа (за наявності нотаріально посвідченої довіреності).
Фізична особа-підприємець або юридична особа, які зареєстровані за адресою, де відбулась зміна чи перейменування вулиці, можуть подати заяву про зміни у найменуванні чи відомості про місцезнаходження юридичної особи шляхом внесення змін до її установчих документів та змін до відомостей про фізичну особу-підприємця, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців. Вимоги у законодавстві про внесення змін у звʼязку з перейменуванням вулиці немає, тому їх можна внести згодом разом з іншими змінами до установчих документів.
Якщо ФОП чи юридична особа бажає внести зміни до документів, то заява подається до органу державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. Після отримання виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, звернутись до Державної податкової інспекції за місцем реєстрації та 1) подати заяву про зміну податкової адреси та насамкінець 2) подати запит про отримання нового витягу з реєстру платників відповідного податку.