Соціальні мережі є нашою даністю уже понад 15 років. Ми приділяємо їм багато часу, їх активно використовують політики і медіа, вони стали серйозним полем бою на виборах.
За останні роки соцмережі вибудували складну систему правил, основа яких – національне законодавство, здебільшого США — штату Каліфорнія, де знаходяться штаб-квартири основних техгігантів, як от Alphabet (Google), МЕТА (Facebook, Instagram), Twitter та інші. Самі правила є юридичними документами різної природи, сенс яких покликаний захищати компанії-власників від ймовірних ризиків, і зняття відповідальності від претензій, наприклад, за порушення авторських прав, а також створення більш-менш безпечного середовища для своїх користувачів, як от від мови ворожнечі, цькування та захист приватності.
Досить зрозуміло, що користувачі нечасто зазирають в документи, написані складною юридичною мовою. Як правило, ми одразу клікаємо “я погоджуюся з правилами”. Безперечно, це неправильно, але досить поширено: нікому не цікаво читати нудні юридичні тексти, а хочеться одразу почати користуватися тим чи іншим продуктом.
Розглянемо ж, на що підписується користувач, на прикладі компанії МЕТА. Такий огляд є невипадковим, адже 26 липня 2022 року набули чинності оновлені правила і користувачі з ними погоджуються, продовжуючи використання сервісів цієї компанії (слід зауважити, що правила постійно змінюються, наприклад щодо мови ворожнечі і виборів діє редакція вже від 29 вересня 2022 року).
Очевидно, якщо ви не комерційний користувач, то вам не будуть цікаві тонкощі продажів, реклами та іншого комерційного середовища. Але якщо ви фізична особа – вам можуть бути цікавими правила взаємодії з платформою.
Почнемо з суб’єкту
Facebook, Messenger, Instagram і WhatsApp – це 4 основні продукти / сервіси компанії МЕТА, які популярні в Україні. Кожна з них має свій функціонал і призначення, вони продовжують інтегруватися, зокрема через можливість постів одночасно в 2 платформи (яскравий приклад – поєднання акаунтів Facebook та Instagram користувача), але кожна діє під загальними умовами використання.
Коли ми користуємося одним або всіма цими сервісами, ми укладаємо угоду з компанією Meta Platforms, Inc. Фізично вона розміщена у містечку Менлоу Парк у штаті Каліфорнія.
Відповідно, якби український користувач захотів судитися з компанією з приводу порушених прав, у нього було б лише 2 опції.
Перша – піти в районний суд, і вимагати стягнення з Meta якоїсь суми грошей, заплачених компанії за умовно, не той аватар. Якщо користувач нічого не оплачував, але вважає, що його права порушені (наприклад право на зображення чи свободу слова), то його шлях буде складним: друга опція — судитися в США.
Мeta (п.4. розділу 4 Умов використання) пропонує лише дві юрисдикції Окружний суд Північного округу штату Каліфорнія (США) або суд штату, розташованому в окрузі Сан-Матео. 11 годин польоту, американські адвокати… зрозуміло, що така опція більшості недоступна. В інших випадках залишається функціонал оскаржень всередині компанії та в наглядову раду, про це нижче.
П. 5 розділу 4 Умов визначає, що ці правила стосуються всіх продуктів, тобто авторські права чи мова ворожнечі регулюватимуться однаково що у Facebook, що у Instagram. Наприклад, якщо хтось вважає, що може вам погрожувати у месенджері – це хибна думка. Людина може оскаржити навіть приватне повідомлення.
Частина надто комерційних сервісів можуть мати додаткові умови, тому на це слід зважати, якщо ви вирішили завести свою маленьку інтернет-крамничку.
Найважливішим для користувача розділом є розділ “3. Ваші зобов’язання перед Facebook і нашою спільнотою”. В цьому розділі є кілька надзвичайно важливих нюансів. По-перше, вимога автентичності.
Ви повинні:
- Використовувати те саме ім’я, яким користуєтеся в повсякденному житті;
- Надавати достовірну інформацію про себе.
Це означає, що якщо ви назвалися Ліаною Тарасівною, заміняючи прізвище по батькові і у вас виникнуть певні претензії з боку мережі, то ви не зможете підтвердити свою особу і є ризик втратити акаунт. Тому анонімність – це не про Facebook. Для цих цілей підходить твіттер, де зустріти користувача з ніком “Леопардова Чупакабра” або ж “Винищувач р**ні” – цілком нормальне явище.
- створити лише один (особистий) обліковий запис і користуватися своїм життєписом в особистих цілях.
Хто ж не знає, що таке “потрапити у бан Facebook”? Вживання заборонених слів, порушення авторського права або ж глюк алгоритму – це часте явище. Саме тому дехто створює запасні акаунти. Звісно, за звичайних умов вас не будуть вираховувати за IP-адресою і накладати штрафи, але за умови, що ваш акаунт таки проходить перевірку на наявність дублікатів, і такий буде виявлений, тоді всі ваші акаунти будуть знищені.
- Не надавати свій пароль і доступ до свого облікового запису Facebook іншим особам, а також не передавати свій обліковий запис будь-кому (без нашого дозволу (Фейсбуку – прим)).
Трапляються випадки, головно під час виборчих кампаній, але навіть і зараз, з пропозиціями здати акаунт в оренду за 150 гривень на в день. Отримати ні за що гроші – солодка спокуса, проте, це допомога нечистим на руку особам, які намагаються створити органічні профілі, котрі, наприклад, братимуть участь в політичних суперечках чи лайкатимуть чийсь рекламований продукт. Та варто пам’ятати, що за такі дії можна втратити профіль: або вам його не повернуть, або його знищить сама система. Подумайте, чи воно того варте.
Окрім того, користуватися сервісами МЕТА, як, до речі, і сервісами Alphabet (гугл, ютуб та ін.) можна лише з 13 років.
Умови використання роблять пряму прив’язку до Стандартів спільноти, які визначають вашу поведінку при безпосередньому використанні сервісів.
Ще одна група вимог – це право інтелектуальної власності. Вони стосується будь-якого контенту, який ви створюєте, а також іншого контенту, який ви завантажуєте. Текст, відео фото – це все може бути захищеним контентом і, відповідно, може стати причиною скарги.
Щодо чужого контенту, наприклад, якщо ви хочете розмістити відео, зняте вашим знайомим, ви маєте отримати від нього чітку згоду на це. Якщо ви взяли десь з інтернету / соцмережі фото просто “для себе”, не з метою використання у комерційних цілях, а, наприклад, щоб гарно оформити свій пост, а автор світлини натрапить на ваш пост з його фото і поскаржиться соцмережі на порушення авторського права (використання без дозволу його світлини) – ви отримаєте санкцію.
Платформи не будуть розбиратися з якою метою ви використали світлину – їхнє завдання у тому, щоб припинити порушення, а далі розбирайтеся самі. Особливо варто звертати увагу на відео, зняті в публічних місцях, де грає музика. Автоматизована система може виявити музику з вашого відео і ви отримаєте попередження за порушення авторського права.
Чому? Бо на відео присутня музика, дозвіл на використання якої ви, швидше за все не маєте (тут не йдеться про музику, яку вам пропонує сам сервіс, наприклад як опцію для вашого відео – це легальне використання). На ютюбі, приміром, працює механізм, коли ваше відео може бути позбавлене аудіодоріжки.
Сама ж компанія МЕТА отримує від вас згоду на використання вашого контенту для власних цілей або для промоції продуктів і сервісів. Такі випадки покривають, зокрема, ваші уподобання. Приміром, ви лайкнули сторінку виробника пива і ця дія може показуватися іншим користувачам для промоції цього пива. Водночас, якщо ви використовуєте звуки, картинки чи дизайнерські елементи, які вам пропонує платформа, то маєте чітко розуміти які права вам надано – чи можете ви використовувати контент з комерційною метою, чи лише для особистого використання.
Для аналогії, на платформі ютюб створено бібліотеку вільної музики, яку може використати будь-хто. Однак, якщо ви візьмете і виріжете музику з каналу Vevo, але не матимете офіційного дозволу, то ваш профіль досить швидко буде видалено, адже такий контент є комерційним. З огляду на те, що алгоритми виявлення піратського контенту вдосконалюються рік-у-рік, не рекомендуємо наражати себе на небезпеку.
Окремо слід звернути увагу на життя вашого профілю. За нормальних обставин ваш профіль буде існувати необмежений час. Так, вас можуть дістати постійні “прильоти” і ви, зрештою перейдете на твіттер чи почнете писати пером. В такому випадку ви можете видалити свій профіль. Але навіть в цьому випадку ваш контент може ще певний час існувати на платформі. Це може бути викликане використанням такого контенту іншими користувачами, наприклад, спільні альбоми. Хоча якщо це репост – то у випадку, якщо оригінальний пост знищено, у ваших друзів буде світитися “контент недоступний”.
Соцмережа може лишити ваш контент, аби зберегти докази. Така ситуація зараз має відбуватися у зв’язку з військовим вторгненням рф. Платформа може зберегти світлини як докази присутності z-армії в Україні. Загалом же, система суто з технічних причин стирає дані з певною періодичністю (очистка кешу тощо)..
Платформа може видалити ваш профіль, якщо ви систематично, однозначно, серйозно й неодноразово порушували політики і стандарти спільноти, а також якщо ви неодноразово порушували чужі права на інтелектуальну власність. В цьому випадку ви можете спробувати оскаржити такі дії протягом 30 днів.
Якщо користувач Facebook / Instagram помер або є такий ризик, наприклад, він має ризиковану для життя професію, варто потурбуватися про те, що станеться з його профілем. Дехто залишає логін і пароль довіреній особі, хоча це де юре суперечить правилам щодо передачі профілю. Формальні правила дозволяють призначити спадкоємця – особу, яка доглядатиме за профілем. Цей статус не тотожний статусу спадкоємця за національним законодавством, скоріше його можна було б назвати наглядачем. В цьому статусі людина не може переглядати ваші приватні повідомлення. Також ви можете заповісти компанії видалення профілю, в такому разі по вашій смерті профіля не стане. Якщо ви не вчинили жодних дій, то ваші друзі можуть подати запит на увіковічнення вашого профілю.
Що змінилося з 26 липня 2022 року? Значних змін ми не спостерігаємо. Так, вони реструктуровані, але змістовно більшість правил залишилася незмінними. Серед новел варто відзначити таке:
Найперше, створення нового профіля, якщо попередній був видалений. Така опція є можливою, але “Отримання дозволу на створення нового облікового запису відбувається виключно на наш розсуд і не означає, що захід дисциплінарного стягнення був неправильний або безпідставний.” Як буде виглядати ця процедура наразі незрозуміло. Але, якщо ви вчиняли грубі порушення, такий шанс буде мінімальним.
Друга важлива зміна – заборона будь-кому збирати маркери доступу, зокрема паролі. Очевидно, що політика оренди профілів, про що ми згадували вище, наула такого масштабу, що змусила платформу зробити про це окреме застереження.
Третя зміна – зловживання скаргами. Ми знаємо, що масові скарги є елементами інформаційної війни чи протесту, але тепер зловживання такими скаргами вважатиметься порушенням. Тож насолити черговому любителю випустити футболку з радянською символікою може не вийти.
Питання інших важливих правил і наглядової ради ми розглянемо в наступних матеріалах.