14 листопада 2024 року Центр демократії та верховенства права організував онлайн-тренінг, присвячений актуальній темі боротьби з дезінформацією в умовах сучасних технологій. У заході взяли участь 40 людей: серед них медійні експерти, аналітики та громадські активісти.
Тренінг відкрився лекцією Олександра Монастирського, аналітика у сфері протидії дезінформації та підвищення медіаграмотності напряму “Незалежні медіа” ЦЕДЕМ. У ній йшлося про тактики та методи поширення російських дезінформаційних кампаній, зокрема використання штучного інтелекту для маніпуляцій. Олександр детально пояснив, як автори дезінформації використовують свої наративи, паразитуючи на суспільно значущих проблема. Також він розповів про ключові стратегії радянської та російської пропаганди, такі як Operation Infektion та Doppelganger & Storm 1099. Особливу увагу було приділено наслідкам цих кампаній у країнах Африки та Латинської Америки, а також використанню ШІ як інструмента для створення фейкових новин.
Також лектор поділився порадами, як відрізнити відео, згенероване штучним інтелектом, від зйомки реальної людини. Для розпізнання слід спробувати такі кроки:
- Проаналізувати освітлення і тіні;
- Прислухатися до голосу;
- Звернути увагу на якість зображення;
- Проаналізувати задній план на предмет дивних елементів;
- Оглянути волосся і шкіру;
- Звернути увагу на риси обличчя;
- Оцінити синхронізацію губ;
- Перевірити, що пишуть надійні джерела про суть повідомлення із підозрілого відео.
Сергій Сирбу, аналітик ЦЕДЕМ, у своїй лекції “Що ховається в ігрових середовищах?” розглянув дезінформацію в контексті ігрових платформ, таких як Steam, Discord та Twitch. Він звернув увагу на проблеми, пов’язані з мовою ворожнечі, дезінформацією та шахрайством у цих середовищах. Сергій також проаналізував використання ігрових серверів для проведення російських пропагандистських кампаній, зокрема на платформах Roblox.
Крім цього, спікер поділився прикладами шахрайства на таких платформах, як Steam. Також спікер розповів про те, як відсутність модерації у середовищах (зокрема, Steam) сприяє створенню російських дезінформаційних кампаній та організації спільнот, які підтримують російські наративи. Під час лекції також було розглянуто позитивні приклади впливу ігор, такі як відтворення Соледару у Minecraft.
Під час заходу учасники активно долучались до дискусії, задавали питання та обмінювались власними кейсами, що стосуються дезінформаційних кампаній, з якими вони стикалися в своїй роботі.
Тренінг став важливим кроком у підвищенні обізнаності щодо сучасних методів протидії дезінформації та розвитку медіаграмотності серед українських фахівців.