Що не так із Temu та чому пускати потенційного китайського шпигуна на ваш пристрій – ризик

February 25, 2025

Монастирський Олександр
Аналітик у сфері протидії дезінформації та підвищення медіаграмотності напряму “Незалежні медіа”, o.monastyrskyi@cedem.org.ua

Донедавна ми навіть не знали, що таке цей Temu. Українці звикли до традиційного AliExpress, ну або західніших Ebay чи Amazon. Аж раптом у стрічках наших соцмереж ми почали бачити все більше і більше реклами невідомого додатку з яскраво-оранжевою айдентикою. Недовго думаючи, чимало користувачів переходили за посиланням із реклами та потрапляло на сторінки Google Play & App Store, де вперше дізнавались про Temu. Завантаживши додаток, користувач потрапляє у цілий всесвіт шопінгу з можливістю придбати найрізноманітніші товари за дуже низькими та привабливими цінами. Хто ж не хоче новенький айфон за пару баксів. А тут ще й різноманітні бонусні системи та ледь не безкоштовні товари за виконання необхідних дій. Окремо варто виділити і реферальну систему – надішли це посилання другу чи подрузі, аби і вони змогли завантажити додаток, а за це отримуєш приємні знижки та бонуси. Не забуваймо і про можливість швидкого та простого повернення товару, якщо він раптом не підійшов, а також можливість отримати назад свої кошти. 

Виглядає як мрія, чи не так?

Здавалось би, нічого поганого у цьому немає, адже для людей природно хотіти швидко, легко та зручно купувати все – від автозапчастин до нової сукні – ну а для компанїі логічно прагнути продати якнайбільше. Але чи все так просто і чи не приховує китайський додаток Temu небезпек для персональних даних користувачів? Чи можемо ми довіряти розробникам додатку, які збирають величезні масиви непотрібних для електронної комерції даних? Детальніше про це – у нашій консультації. 

Що таке Temu та звідки він взявся

Помаранчевий додаток просочується до нас з кожної праски. Відкриваєш рілзи – тут тобі креативна україномовна реклама, заліз в магазин додатків – і тут він, читаєш новини на сайті – одразу вистрибує вікно з пропозицією. Завдяки такій агресивній маркетинговій політиці про Temu дізнались ледь не усі. Аби краще зрозуміти, що “безкоштовний сир”  таки в мишоловці, і репутація цього додатку не така однозначна, потрібно зазирнути у минуле та вивчити його історію. 

Temu – китайський маркетплейс, який почав своє становлення у 2022 році як один із конкурентів усім нам добре відомого AliExpress. Він став частиною відомої у Китаї компанії PinDuoDuo, котра також намагалась просувати підхід із широкою пропозицією дешевих продуктів, що постачались прямо від виробника до покупця. Ця компанія потрапляла у заголовки світових медіа через серйозні підозри та розслідування щодо порушення правил етичності праці і перенавантаження працівників. Так, керівництво PinDuoDuo звинувачують у смерті щонайменше двох молодих працівників. Натомість представники компанії усіляко заперечують, що причиною стали стрес та складні умови праці. І якщо PinDuoDuo зосереджується переважно на внутрішньокитайському ринку, то Temu претендує на глобальне панування.

Цікавим є інший факт: достеменно невідомо, хто володіє Temu та де розміщений їхній основний офіс (здається приклад Телеграму виявився заразним). На сайті компанії вказано, що вона заснована у Бостоні (США) у 2022 році. Та якщо ми глянемо на архівовану версію сайту за минулий рік, то побачимо там також і згадку про PDD Holdings, який заявлений засновником та власником Temu та PinDuoDuo. 

Версія сайту станом на лютий 2025 року


Версія сайту за квітень 2023 року

З невідомих причин Temu починає приховувати своє походження та перестає згадувати материнську компанію. Можливо, так її менеджмент намагається дистанціюватись від репутації китайської компанії, а натомість показати себе надійним та відповідальним бізнесом. Адже з 2022 року влада Китаю помітно підірвала довіру до себе, і це могло б нашкодити компанії на світовому ринку. Згадати хоча б продовження системних репресій проти уйгурів, придушення протестів проти обмежень щодо COVID-19, загострення у стосунках із Тайванем та інші.

Чому люди купують на Temu

Оглядачі пропонують декілька причин чому люди почали так активно замовляти із Temu:

  • Надзвичайно широка пропозиція товарів

На сайті кожен користувач може знайти найрізноманітніші пропозиції товарів на будь-який смак. Саме це стало однією із визначальних переваг компанії: ви можете купити все на одній платформі замість робити три замовлення в різних магазинах.

  • Система логістики

Завдяки глобальним ланцюгам поставок виробники можуть швидко доставляти товари майже у будь-який куточок світу. Проте, існує також чимало прецедентів, коли користувачі скаржились (доступ через VPN) на невчасну доставку товарів або взагалі їх зникнення. Крім того, Better Business Bureau (приватна організація зі США, яка надає громадськості інформацію про бізнес та благодійні організації)  дає Temu рейтинг 2.41 бала з 5 можливих, що є поганим показником, зважаючи на масштаби компанії.

  • Низькі ціни

Одна з ключових переваг Temu полягає у тому, що вони пропонують товари прямо від виробників, тобто немає посередників, що підвищує ціну на кінцевий продукт. 

Але тут існує інша сторона медалі, адже компанія надає свій майданчик для виробників, які порушують авторські права  права на торговельні марки та інші права інтелектуальної власності, відверто копіюючи товари світових брендів. Також, існують серйозні припущення щодо можливого продажу товарів, які були результатом рабської праці уйгурів. До прикладу у США існує окремий акт про заборону імпорту товарів із регіону Сіньцзян, коли існують серйозні підстави вважати, що їх виробляють на території таборів, де утримують цю нацменшину.

  • Маркетингова стратегія

Стратегія просування бренду Temu настільки агресивна, наскільки це взагалі можливо. Впевнений, що багато із вас бачили рекламу цього маркетплейсу ледь не у кожній стрічці соціальної мережі або будь-якому сайті. До прикладу у 2023 році компанія витратила близько $2 мільярдів лише на рекламу і стала одним із головних рекламодавців у світі. Для розуміння, за 2023 рік їхній задекларований дохід був на рівні $35.5 мільярдів. 

Це дозволило їй заполонити інтернет своїм короткими та яскравими роликами, що підштовхують користувача перейти на сайт та щось придбати. Не варто забувати і про гейміфікований та інтерактивний підхід до маркетингу, який Temu використовує. Системи вбудованих у сайт і додаток ігор та бонусів, підштовхують користувачів продовжувати купувати товари завдяки грі на психологічних вразливостях людей, а також очевидному бажанні платити менше.

Комісія США з огляду китайсько-американської економічної безпеки у своєму звіті про Shein – інший китайський сервісу, що переважно зосереджений на продуктах, повʼязаних із одягом та модою, рекомендує Конгресу звернути увагу також і на Temu. Адже його популярність та агресивне просування власного бренду, можуть стати серйозною перевагою для Китаю та ставлять під загрозу чесну конкуренцію на ринку.

Які небезпеки приховує Temu

Одне із найбільш гострих питань, яке турбує уряди та інших регуляторів по всьому світу – персональні дані користувачів, які активно збирає Temu та політика щодо розпоряджання ними. Однією з головних причин побоювання щодо безпеки даних користувачів є ʼʼ​​Закон про національну розвідкуʼʼ Китаю, який зобов’язує компанії співпрацювати з китайською владою на вимогу. 

Хоча прямих доказів немає, але лишаються прецеденти минулих років. До прикладу, коли компанію Huawei звинуватили у шпигунстві через свої пристрої на користь Китаю, що змусило чимало країн відмовитись від використання їхньої продукції та заблокувати усі сервіси повʼязані із нею. Звідси виникає питання про те, як компанія, котра у будь-який момент зобов’язана передати дані про мільйони користувачів по всьому світу, якщо буде відповідне звернення, може дбати про безпеку власних клієнтів?

Скриншот із сайту Temu, де йдеться про те, що вони готові надавати персональні дані на вимогу або якщо цього вимагає закон, а якраз такий закон у Китаї існує.

Ба більше, деякі регулятори вже активно працюють над розслідуванням діяльності Temu через перестороги у вигляді продажу нелегальної продукції, що просочується через недекларовані митні ліміти, доступу до надмірно великої кількості персональних даних, можливі звʼязки із політичним режимом Китаю, а також порушенням іншим етичних аспектів ведення бізнесу.

Варто додати і про те, що компанія, на відміну від PinDuoDuo, орієнтується саме на зовнішні ринки, адже це допомагає реалізувати одразу дві цілі: просувати інтереси та вплив Китаю, а також отримати доступ до персональних даних мільйонів, якщо не мільярдів людей по всьому світу.

Чому важливі персональні дані

Персональні дані – це будь-яка інформація, що може ідентифікувати людину: ім’я, номер телефону, місце проживання, банківські реквізити, історія покупок, параметри смартфона чи ноутбука (браузер, версія ОС та ін) або навіть звички в інтернеті. Вони є цінним ресурсом не лише для законних сервісів, які надають персоналізований досвід, але й для шахраїв, компаній, що займаються агресивним збором даних, та навіть держав, які можуть використовувати їх у політичних або розвідувальних цілях. 

Захист персональних даних важливий, адже їх витік може призвести до фінансових втрат, викрадення особистості, маніпуляцій через таргетовану рекламу чи дезінформацію, а в деяких випадках — навіть до політичних переслідувань. 

Навіть, якщо, на вашу думку, вам нема чого приховувати, то подумайте про те, що уся інформація, яку ви надаєте Temu, може у будь-який момент бути ʼʼзлитаʼʼ зловмисникам, які займаються фінансовими махінаціями, що автоматично ставить під загрозу ваші кошти. І це лише те, що стосується фінансів. Існує незліченна кількість варіантів використання даних користувачів, які загрожують цифровій, а подекуди – і фізичній безпеці кожного з нас. 

Висновки

Використовувати чи не використовувати Temu – ось у чому питання.

З одного боку, дешево, швидко та зручно. З іншого – серйозні загрози безпеці персональних даних, порушення правил етичного ведення бізнесу, потенційні звʼязки з комуністичним режимом, ймовірний продаж продуктів, які є наслідком рабської праці та інші аспекти. Не забуваймо і про тісні звʼязки Китаю із росією, зокрема у економічній сфері. Використовуючи китайські сервіси, ви підтримуєте місцевих виробників, що платять податки, які потім йдуть, зокрема, і на фінансову підтримку війни росії проти України. 

Ще більш гнітючим на цьому фоні є новини про укладення партнерства між Укрпоштою та Temu із метою покращення доставки китайських товарів в Україну. Звісно, попит формує пропозицію і компанія намагається йти в ногу із трендами. Але чи не є сліпе слідування тенденціям ринку небезпечним, навіть у контексті національної безпеки, особливо у час коли над країною нависла пряма екзистенційна загроза?

Подобається нам це чи ні – це питання із категорії філософських. Але одне можна стверджувати майже точно: Temu – це компанія із далеко не найкращою репутацією, яка не дбає про добробут власних працівників, нехтує принципами чесного та відповідального бізнесу, займається просуванням інтересів комуністичного режиму Китаю на глобальному рівні, а також збирає величезну кількість персональних даних користувачів та невідомо як розпоряджається ними (попри заяви, що вони нібито дотримуються усіх правил та процедур).

Також рекомендуємо ознайомитись із декількома матеріалами та консультаціями на тему важливості персональних даних, які раніше створив ЦЕДЕМ:

Зважаючи на вищенаведені аргументи та приклади, вкотре нагадаємо, що потрібно бути вкрай обережними щодо поширення власних персональних даних, а також чітко розуміти, яким сервісам ми їх надаємо. У випадку із Temu, використання платформи виглядає доволі сумнівним рішенням, тому наполегливо рекомендуємо відмовитись від цього.