Цей ґайд узагальнює досвід українських медіа щодо того, як ефективно застосовувати та комунікувати принципи медіа- та інформаційної грамотності (MIL) на практиці. Його цільова аудиторія — це медіаорганізації в цілому, з урахуванням усього спектру їхньої діяльності.
Посібник охоплює як безпосередньо співробітників редакції, так і розширені функції медіа (такі як освітні програми, проєкти, співпраця з громадою), визнаючи, що сучасна робота медіа виходить далеко за рамки традиційного інформування.
Ґайд сфокусований на MIL-практиках у контексті трьох ключових сфер:
- Редакційний менеджмент — як керівництво медіа може підтримувати розвиток та підвищення кваліфікації свого персоналу у сфері медіа- та інформаційної грамотності.
- Робота з контентом — як журналісти та медіафахівці можуть застосовувати навички медіа- та інформаційної грамотності у своїй щоденній роботі.
- Взаємодія з аудиторією — як медіа можуть допомогти зміцнити стійкість суспільства до інформаційних загроз.
Український досвід є особливо винятковим і цінним, оскільки він демонструє, як медіа- та інформаційна грамотність є інструментом, що одночасно слугує для захисту та розширення можливостей в умовах війни. Українські редакції та медіапрацівники зіткнулися з безпрецедентними викликами з початку повномасштабного вторгнення: від масованих кампаній дезінформації та психологічних операцій до прямих загроз журналістам та медіаінфраструктурі (Див.: “Під тиском війни: становище медіа в Україні. Результати дослідження“), і навіть викраденнями та вбивствами медіапрацівників.
У відповідь журналісти та редакції розробили інноваційні, адаптивні практики MIL, які посилюють процеси верифікації, підвищують стійкість редакцій та безпеку журналістів, а також поглиблюють розуміння громадськості щодо того, як створюється інформація та як нею маніпулюють.
Проте підходи та уроки, зібрані в цьому документі, виходять за межі українського контексту: вони пропонують практичну основу для медіаорганізацій у всьому світі, які прагнуть захистити цілісність інформації, зміцнити довіру аудиторії та сприяти критичній взаємодії у складних та мінливих інформаційних середовищах. Таким чином, цей посібник може слугувати ключовим довідником для медіапрактиків на регіональному та глобальному рівнях, демонструючи, як MIL може бути ефективно інтегрована в редакційне управління, створення контенту та взаємодію з аудиторією навіть в екстремальних умовах.
Завантажити гайд ви можете за посиланням.
“Практичний ґайд з впровадження медіа- та інформаційної грамотності” розроблено Центром демократії та верховенства права в межах проєкту “Посилення медіа- та інформаційної грамотності і навичок у сфері штучного інтелекту для підвищення стійкості України” у партнерстві з ЮНЕСКО та за підтримки Японії. Вибір і подання фактів у цьому ґайді є відповідальністю авторів. Висловлені тут погляди належать виключно авторам і не обов’язково відображають позицію ЮНЕСКО чи Японії.