Проект “Київ без тютюнового диму” Інституту Медіа Права завершив моніторинг тютюнової реклами в точках продажу сигарет у Києві на виконання на Закону України № 3778-IV щодо повної заборони реклами тютюнових виробів. Результати моніторингу були презентовані під час прес-конференції з нагоди річниці дії закону.
Загалом у столиці волонтери здійснили перевірку 151 пункту продажу, а саме: кіосків, супермаркетів, магазинівмінімаркетів.
Результати моніторингу засвідчили 100% рівень виконання закону: торгові заклади не розміщують прямої реклами сигарет. На вітринах і у прикасових зонах відсутні плакати, постери із зображенням торгових марок сигарет, не проводяться акції, пов’язані з тютюновими брендами. Однак, активістам таки вдалося зафіксувати певні види стимулювання продажів тютюнових виробів: наприклад, використання спеціального обладнання, «підсвітка» вітрин тощо. За результатами здійсненого моніторингу, активісти склали і надіслали відповідні скарги до Державної інспекції України із захисту прав споживачів, що здійснює державний контроль за виконанням цього закону.
«Можемо констатувати, що норма про заборону прямої реклами тютюнових виробів виконується на 100%. Однак ми побачили, що тютюновим компаніям таки вдається обходити Закон № 3778- IV в частині заборони стимулювання продажу, зокрема, у понад 80% випадках у Києві було помічено спеціальне обладнання та дисплеї у вітринах і біля кас, виокремлення пачок сигарет на яскравому кольоровому фоні. На нашу думку, для того, аби досягти повноцінного виконання закону потрібно законодавчо заборонити викладку пачок сигарет у вітринах пунктів продажу, як це вже зроблено у багатьох країнах світу» – вважає Тарас Шевченко, директор Інституту Медіа Права.
Закон України № 3778 – IV «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо заборони реклами, спонсорства та стимулювання продажу тютюнових виробів» набув чинності 16 вересня 2012 року. Інститут Медіа Права активно долучався до його розробки та просування на етапі проходження у Верховній Раді, а також продовжує активно працювати над його імплементацією.