У четвер 10 жовтня 2013 року у готелі «Київ» під час круглого столу експерти, народні депутати, представники контролюючих центральних та регіональних органів влади, а також рекламного бізнесу і громадськості обговорили основні проблеми та шляхи вдосконалення виконання законодавства щодо заборони реклами, спонсорства та стимулювання продажу тютюнових виробів.
Організатором круглого столу виступила ГО «Інститут Медіа Права», а також ГО “ЖИТТЯ” та ГО “Телекритика”.
Після проведеного моніторингу присутності тютюнової реклами в точках продажу члени коаліції громадських організацій «За вільну від тютюнового диму Україну» зафіксували велику кількість фактів стимулювання продажу тютюнових виробів за допомогою використання спеціальної викладки пачок тютюнових виробів у місцях продажу – кіосках, магазинах, супермаркетах, ресторанах, зокрема: розміщення пачки у спеціальній рамці або на дисплеї; підсвічування окремих пачок; виставлення пачок на тлі особливих фонових малюнків; використання пачки збільшеного розміру.
Чинне законодавство України визначає «рекламу й стимулювання продажу тютюну як будь-який вид передачі комерційної інформації, рекомендації або дії, метою чи результатом або ймовірним результатом якого є стимулювання продажу тютюнового виробу або вживання тютюну, прямо чи опосередковано». Не зважаючи на це, тютюнові компанії знайшли можливості як обійти закон.
«Вирішення проблеми стимулювання продажу тютюнових виробів в місцях торгівлі ми вбачаємо у необхідності заборони викладки пачок сигарет у вітринах та прикасових зонах пунктів продажу, – зауважив Тарас Шевченко, директор Інституту Медіа Права. – Це дозволить Україні, з одного боку – бути послідовною у виконанні керівних принципів Рамкової Конвенції ВООЗ із боротьби проти тютюну, з іншого – підвищити ефективність діючого законодавства щодо реклами, спонсорства та стимулювання продажу тютюнових виробів. Цю норму вже імплементували такі країни як Ірландія, Ісландія, Великобританія, Канада, Норвегія, Нова Зеландія, Непал, Панама та багато інших. Росія також ухвалила заборону на демонстрацію пачок тютюнових виробів в місцях продажу, яка набуде чинності у 2014 році».
Нагадаємо, закон про повну заборону реклами сигарет № 3778 набув чинності 16 вересня 2012 року. Впродовж серпня волонтери ГО «Інститут Медіа Права» здійснили моніторинг 151 пункту продажу у м. Києві. В результаті моніторингу було виявлено, що тютюновим компаніям таки вдається обходити Закон № 3778-IV в частині заборони стимулювання продажу, зокрема, у понад 80% випадках у м. Києві було помічено спеціальне обладнання та дисплеї у вітринах і біля кас, виокремлення пачок сигарет на яскравому кольоровому фоні.
Моніторинг виконання закону, проведений громадськими організаціями напередодні річниці дії закону, засвідчив 100% зникнення прямої реклами сигарет – рекламних постерів, листівок, банерів тощо.