Блокування в соцмережах. Чи все так безнадійно?!

November 28, 2022

Блокування в соцмережах трапляється чи не щодня. Так, обурені користувачі Facebook часто звинувачують у своїх бідах напади ботів чи тролів, роботу ворожої агентури, проклинають міфічний офіс компанії Мeta в Москві, який модерує український контент (до речі, його не існує) і тішать себе подібними вигадками. 

На жаль, таке уявне мислення викликане двома факторами: 

  • користувачі не читають правил користування Facebook; 
  • самі правила – надто об’ємні і складні, щоб хтось вирішив витратити добрячу годину часу на ознайомлення з ними. 

Як наслідок – стаються віртуальні «прильоти», які щонайменше призводять до знесення посту, а як максимум – до втрат цілих спільнот або навіть профілів. На жаль, такі реалії склалися, бо сама компанія і її користувачі по-різному бачать роль платформи. Утім, є і пласт проблем, породжених не порушенням правил, а безпековими питаннями: захистом від спаму, захистом профілю від зламу або просто алгоритмічною помилкою (false positive).

Очевидно, що конфлікт між користувачем з України і соціальної мережі Facebook – здебільшого світоглядний. Адже основна мета платформ – створити безпечне (хай навіть гіперболізоване) середовище для себе і користувача, в якому люди могли б “обмінюватися котиками” і продавати товари та послуги. 

Український Facebook в цьому плані більше нагадує Twitter з його міксом політики, публічної і приватної сфери. Ні, ми зараз не будемо заглиблюватися в проблему Маска і Трампа. Залишимо цей феномен для вивчення профільним фахівцям. Питання війни очевидно йде врозріз з мирним життям. 

Користувачі часто нарікають, що оскарження нічого не дає, а скарги на порушення залишаються без змін. Проблема правозастосування – дійсно значною для таких гігантів. Скільки б співробітників не найняли, їх завжди буде недостатньо для того шквалу інформації, який генерують користувачі. Станом на третій квартал 2022 року, аудиторія Facebook становила 1,98 мільярди користувачів. Щодня вони завантажують кількість контенту, яка вимірюється в петабайтах (1015 байтів). Частина з нього потрапляє на оскарження: комусь не подобається зображення, хтось поцупив авторський твір, інші оскаржують мову ворожнечі. 

Використовуючи ресурс модераційних центрів, компанія модерує контент руками людей, а також задіює так званий штучний інтелект, ШІ («так званий», бо йдеться про алгоритми, а не комп’ютерний аналог людського мозку). Найпоказовіша роль ШІ – боротьба з нацистською символікою, зображеннями сцен насильства, оголеності і так далі. Очевидно, сюди потрапляють і наші улюблені слова-епітети на адресу насєлєнія країни-агресора. Ще з 2017 року Facebook  блокує за використання слів «москаль», «хохол» та інших. До цих епітетів додалися новотвори 2022 року. 

Утім, самоцензура щодо жителів країни-агресора не стало єдиною проблемою 2022. Згадка про полк «Азов» відправила в тіньовий бан не одне медіа. Це стається тому, що МЕТА визначила Азов “небажаною організацією” і досі не переглянула це рішення. Попри намагання Мінцифри вирішити проблему, Азов все ще залишається в бані.

Почнемо з “блокувань”, які насправді не є блокуваннями. 

  1. Найбільш поширеним є спам-фільтр. Він проявляється у неможливості переслати чи запостити певний лінк. Вигляд це має такий:

 

Проблема може бути постійною, коли певні сайти є заблокованими, наприклад, найвідоміші представники сектору. І надіслати другу черговий звіт про те, “хто що дивиться”, система вам не дозволить. 

Але таке може статися з кожним, якщо ваш сайт підхопив вірус або з вашого домену відбулась шкідлива активність. 

Що робити? По-перше, перевірити свій сайт можна у спеціальній формі https://developers.facebook.com/tools/debug/. Якщо він має проблеми, система видасть  вам повідомлення про те, що сайт порушує Стандарти Спільноти. Тоді лікуйте вашого «хворого», знову звертайтеся до форми і якщо ви й далі бачите попередження про порушення, клікайте «let us know» і заповнюйте формочку. 

  1. Обмеження користування

Така історія, хоч і неприємна, але це технічний захист. Зокрема, алгоритм може оцінювати вашу динаміку коментування і якщо вона зросла в рази, то може включатися захист. Випийте ботанічного чаю і спробуйте пізніше. Якщо ж нічого не допомагає, дочитайте до кінця. 

Ще одна ситуація – підтвердження даних. Система може висунути таку вимогу в кількох ситуаціях, але найбільш вірогідна – коли активність вашого акаунту схожа на діяльність тролів\ботів. Facebook може попросити вас завантажити паспорт (рекомендуємо закордонний) або зробити селфі з певним кодом, написаним на листочку. Щоправда підтвердження, даних можуть вимагатися і у випадку, якщо ви таки порушили правило автентичності. 

Якщо ви назвали свій акаунт “Олена Олена” або “Кристофер Перший”, ви одразу порушили право щодо автентичності. Тут детальніше розписано, як ви можете себе назвати. Зокрема можна використати справжнє ім’я і додаткове, за яким вас знають у вашому середовищі. Якщо система вирішить, що ви назвалися несправжнім іменем, то вас можуть заблоковувати. Щоб відновити доступ, доведеться заповнити форму щодо зміни імені. 

  1. Проблеми з входом

Коли ви виставляєте двофакторну автентифікацію, важливо, щоб у вас був доступ до пошти або до телефону, які вказані в профілі. Особливо коли ви зненацька міняєте країну перебування. У практиці ЦЕДЕМ була справа, коли користувачка повернулась в Україну і не могла відновити доступ до свого профілю. Для запобігання таким випадкам у розділі «Безпека й авторизація – Двоетапна перевірка» отримайте одноразові коди, які вам можуть знадобитися при повторному вході в систему. 

  1. Блокування контенту і профіля

Правила Meta і їхня фактична політика передбачають, що користувачі можуть помилятися. В такому разі контент, який порушує Стандарти Спільноти буде видалений, а користувач отримає попередження. Як це виглядає – дивіться тут (англійською мовою) Перевірити, чи є у вас «Facebook-прильоти» можна за посиланням з комп’ютера або в меню телефона «Повідомлення від служби підтримки» 

Якщо користувач повторює порушення, до нього починають застосовувати обмеження, включно з блокуванням на 1-3-7… аж до 30 днів. Якщо користувач продовжує порушувати Cтандарти спільноти, система деактивує і видалить його профіль. Після цього, за правилами Facebook, створити новий профіль буде можливо лише з дозволу компанії Мeta:

“ми раніше вимикали ваш обліковий запис унаслідок порушення наших Умов або Стандартів спільноти чи інших умов і правил, що застосовуються до використання вами Facebook. Якщо ми вимкнули ваш обліковий запис унаслідок порушення наших Умов, Стандартів спільноти або інших умов і правил, ви погоджуєтеся не створювати інший обліковий запис без нашого дозволу. Отримання дозволу на створення нового облікового запису відбувається виключно на наш розсуд і не означає, що захід дисциплінарного стягнення був неправильний або безпідставний.”

Іноді трапляється, що обліковий запис може бути вимкнений помилково. В такому разі, як і у випадку, коли ви вважаєте, що вас вимкнули несправедливо варто скористатися формою:  https://www.facebook.com/help/contact/260749603972907.

Що робити, якщо нічого не допомагає

Так, алгоритми і оскарження не завжди спрацьовують. Користувачі час від часу опиняються в глухому куті неможливості відновити контент, прибрати «тіньовий бан» чи виправити інші помилки. 

В цьому випадку можуть допомогти довірені партнери. До них належить і ЦЕДЕМ. Ви можете передати їм ваш кейс. Вони його проаналізують, і якщо виявлять, що існує певна проблема, яка свідчить про вразливість алгоритму, неправильно ухвалене рішення або рішення, що може зачепити інших користувачів, то ваш кейс передадуть до Meta спеціальним каналом комунікації. 

Для того, щоб кейс розглянули, надайте посилання на ваш профіль, посилання (якщо є) або бодай скріншот заблокованого посту, приблизний час коли був зроблений пост і будь-яку іншу інформацію, що може допомогти оскаржити блокування. 

Зауважте, вам ніхто не надасть гарантії, що ви отримаєте позитивний результат. Утім, явна помилковість значно підвищує шанси на відновлення порівняно з постом, де можуть бути ознаки порушення Стандартів спільноти. 

Про колективну відповідальність

Окрім персональних профілів, на платформі є можливість вести спільні групи та сторінки. Їх, як правило, адмініструють кілька людей з однаковими або різними ролями (адміністратор, редактор, модератор…). Важливо, щоб усі учасники, відповідальні за сторінки, знали правила спільноти і не порушували їх. 

Адже у випадку, якщо один з адмінів порушив правила, платформа може заблокувати контент і запропонувати видалити такого адміна. Якщо порушення триватимуть, то є ризик втратити спільноти. 

Наприклад, одну з відомих спільнот, яку вели кілька адміністраторів, система видалила, бо один із них розмістив пости з незаблюреними паспортами. Хоча автор хотів повернути втрачені документи, це прямо порушувало заборону на публікацію ідентифікаційних даних. 

У практиці ЦЕДЕМ були справи, коли адміністратори не лише втрачали спільноту, але і були самі заблоковані за порушення. Тому радимо не нехтувати правилами і обирати собі колег відповідально. 

Користувачам у більшості випадків ліньки оскаржувати покарання, мовляв, зайва трата часу. Але активна позиція спільноти важлива як для демонстрації згуртованості і формування голосу, так для навчання алгоритмів. Не оскаржив – значить, все гаразд і ти згоден зі санкцією.