Чеклист для волонтерів, ОГС та медіа з ефективного збору коштів у соцмережах без втрати охоплень та ризику блокувань

February 21, 2025

“Ми розпочинаємо збір для…” – це одне з найтиповіших повідомлень сьогодення у наших соцмережах. Адже так українці збирають гроші – переважно для Сил оборони, але також на культурні проєкти, волонтерські ініціативи та інші важливі для суспільства завдання. А після нещодавнього рішення адміністрації президента США Дональда Трампа про замороження іноземного фінансування, багато гуманітарних, медійних та інших важливих проєктів також змушені шукати альтернативні джерела фінансування. Тож і для них фандрейзинг стає ключовим інструментом залучення підтримки від спільноти та донорів.

Слово “збір” є усталеним у нашому повсякденному житті, проте варто уточнити, що зазвичай під збором мають на увазі процес фандрейзингу – залучення фінансових ресурсів від громади або окремих осіб для підтримки певних проєктів чи ініціатив.

З метою проведення успішного збору часто публікують пост або серію постів, оголошень у соціальних мережах чи на інших ресурсах, які містять інформацію про потребу зібрати кошти, зазначену необхідну суму та надані реквізити чи інші способи переказу коштів. Такі збори часто доповнюються фото, відео чи текстовими історіями, що детальніше пояснюють мету збору та мотивують аудиторію долучитися до цього процесу фандрейзингу.

У цьому матеріалі ми зібрали ключові рекомендації Ігоря Розкладая, заступника директорки ЦЕДЕМ і провідного експерта з медійного права та модерації контенту в соціальних мережах, щодо ефективного фандрейзингу в соціальних мережах, зокрема на платформі Meta. Він поділився цими порадами під час вебінару,  проведеного ЦЕДЕМ 19 грудня 2024 року.

Чеклист містить правила, що допоможуть зберегти видимість ваших зборів і захистити їх від можливих блокувань. Ці поради також сприятимуть збереженню довіри аудиторії та забезпечать успішність збору коштів навіть за умов обмежень.

Запис вебінару “Збирати донати без блокувань своїх сторінок в соціальних медіа: чи це можливо для українських ОГС та волонтерів?” доступний для перегляду за посиланням. У ньому ви знайдете всі практичні рекомендації та секрети ефективного фандрейзингу від Ігоря Розкладая.

Як Meta “ставиться” до зборів?

Платформа Meta (об’єднує соціальні мережі Facebook, Instagram та менеджер WhatsApp) встановила чіткі правила, згідно з якими офіційно займатися фандрейзингом можуть лише неприбуткові організації, які відповідають певним умовам. Зокрема, організація повинна бути зареєстрована в прийнятному реєстрі неприбуткових організацій країни або регіону, де вона діє. Крім того, вона має перебувати в країні або регіоні, де доступні виплати пожертв через партнерів платформи Meta. Серед таких країн – лише США, Сполучене Королівство, Канада та Австралія. Для інших країн, зокрема України, такі механізми офіційно не передбачені. Це ставить збори коштів у українському сегменті платформи в “сіру зону”, тобто фактично вони не є легальними. Тут варто зауважити, що це не особиста позиції кампанії. Мета має боротися з відмиванням відходів та діяти в межах законодавства Каліфорнії та США.

Тож оголошуючи збір у соцмережах, треба балансувати між бажанням власне зібрати такі необхідні 10 чи 100 тисяч гривень, і водночас не провокувати компанію на ще більше закручування гайок. Фактично, головне завдання – вивести збір за межі платформи, аби не потрапити під реакцію різного роду наглядачів. 

Meta не завжди суворо контролює збори, проте її правила дозволяють видаляти такі дописи (тому оскаржити це рішення як нелегітимне ви не зможете). Відповідно для успішного фандрейзингу в Україні необхідно застосовувати креативні підходи та бути обережними.

Що не варто додавати у допис про збір?

Щоб уникнути блокувань та зменшення охоплень, враховуючи правила Meta, варто слідувати деяким правилам:

  • Не публікуйте відкрито номери банківських карт у постах

Meta суворо забороняє публікацію конфіденційної інформації, такої як паспортні дані, банківські реквізити та інші особисті відомості, на своїх платформах. З фандрейзингом це не пов’язано, причина – у законах про захист приватності та запобігання фінансовому шахрайству. За порушення цього правила можуть видалити контент або навіть заблокувати обліковий запис.

Та навіть якщо ваш допис лишився у стрічці, він не отримає значного охоплення чи взаємодії. Адже багато волонтерів зазначають: Meta не надає їхнім постам високого пріоритету.

  • Натомість використовуйте зовнішні платформи

Для збору коштів рекомендуємо використовувати зовнішні платформи, такі як GoFundMe, Patreon, PayPal або Monobank. Крім того, існують сервіси на кшталт mssg.me, Linktr.ee, які дозволяють створювати сторінку з мультипосиланнями. Завдяки їм ви можете агрегувати всі ваші збори в одному місці, абидонори могли вибрати зручний сервіс для переказу коштів. 

У Facebook посилання на конструктор можна розмістити як безпосередньо в тексті поста, що забезпечує зручний доступ для аудиторії, так і в третьому коментарі – недокументованому правилі. В Instagram, де посилання можна додавати лише в шапці профілю або в сторіз, використання мультипосилань дозволяє тримати всі важливі ресурси разом, забезпечуючи легкий доступ до них для ваших підписників. Крос-постинг сторіз з Інстаграму дозволяють приєднати посилання для сторіз і у Facebook.

  • Використовуйте безпечні формулювання для дописів

Для успішного фандрейзингу на платформах Meta важливо використовувати безпечні формулювання, такі як “підтримати наш задум” або “долучитися до ініціативи”, замість прямих закликів на кшталт “надсилайте гроші”. Прямолінійні звернення часто не відповідають стандартам платформи, що може призвести до видалення збору або зниження його видимості. Тому підходьте до тексту вашого допису з креативом. Зокрема, використовуйте нейтральну мову (так, без слів “русня” або “кацапи”) і взагалі  таких термінів, як “війна”, “зброя”, а також небажаних зображень, пов’язаних з цими темами. Замість цього варто знайти більш м’які формулювання, наприклад, “підтримати бригаду” або інші загальні фрази, зрозумілі вашій аудиторії.

Окремо слід враховувати, що Meta має жорсткі правила щодо використання символіки організацій, які були або залишаються під санкціями. Наприклад, стара символіка Азова (чорний логотип) чи символіка Третього рейху вважається порушенням правил платформи першого рівня (Tier 1), незалежно від контексту, в якому вона використовується. Таке порушення тягне за собою червоний статус, що може призвести до жорсткого пониження у видачі або і до повного блокування облікового запису. Щоб уникнути ризиків, важливо ретельно перевіряти всі матеріали перед публікацією.

  • Дотримуйтесь авторських прав: використовувати ліцензійну музику та унікальні зображення

Дотримання авторських прав є важливим аспектом при створенні будь-якого контенту для публікації на платформах Meta та на інших платформах. Використання нелегального контенту може призвести до видалення публікацій або блокування облікових записів. Щоб уникнути цього, слід:

  • Музика: використовуйте лише ліцензійну музику, яку дозволено застосовувати у відео чи інших публікаціях. Є багато платформ, де можна знайти безкоштовну або ліцензійну музику для комерційного та некомерційного використання. Але важливо читати де саме цю музику можна використовувати. Бо наприклад, умови використання можуть стосуватися лише контенту, який створюється і розміщується лише на цій платформі. При перенесенні відео з ТікТоку чи Youtube в Instagram можуть виникнути проблеми. Meta також пропонує свою аудіотеку, де можна знайти треки і легально додавати їх до контенту.
  • Зображення та відео: Використовуйте тільки унікальні фотографії чи відео або зображення з ліцензією на використання. Є багато ресурсів, де можна знайти безкоштовні зображення, що підходять для комерційного використання, такі як Unsplash або Pexels, але важливо перевіряти умови використання кожного зображення.

Рекомендуємо переглянути відеоконсультацію від ЦЕДЕМ щодо створення відеоконтенту у Facebook, де ми детально роз’яснили, як додавати музику без порушення авторських прав, а також як працювати з іншими матеріалами, що стосуються авторських прав. Ці рекомендації допоможуть вам створювати контент, який відповідає вимогам платформи та не створює правових проблем.

Що ще варто пам’ятати, щоб уникнути блокувань та обмежень?

  • Обмежуйте доступ до коментарів для незнайомих акаунтів

З початком повномасштабної війни Meta додала нову функцію профайлів, яка дозволяє користувачам відображати лише обмежену інформацію про себе або переводити акаунт у статус закритого профілю “locked profile”. Проте, ці профайли часто використовують боти, що може створювати додаткові ризики для безпеки спільнот. Тому дуже важливо обмежити доступ до коментарів і контенту для акаунтів з неперевіреними профілями. Боти можуть активно взаємодіяти з публікаціями, що веде до спаму або зловживань, тому ці акаунти повинні бути заблоковані або обмежені в доступі до коментарів.

  • Увімкніть функцію заборонених слів і автоматичну модерацію

Навіть якщо ваш допис бездоганний, ризик отримати обмеження чи блокування сторінки все одно лишається – якщо заборонений контент знайдеться у коментарях під постом. Втім, для захисту спільноти також існує функція налаштування “словника заборонених слів”. Це дозволяє автоматично блокувати коментарі або пости, що містять певні слова чи фрази – так ви уникнете проблем через небажані повідомлення.Проте покладатися лише на автоматичну модерацію – не завжди найкращий варіант. Користувачі, тролі і боти можуть навчитися обходити автоматичні фільтри, відповідати на стандартні питання таким чином, щоб пройти перевірку – і так потрапити в групу або коментарі. Тому важливо поєднувати автоматичні інструменти з ручною перевіркою нових учасників. Або обмежувати доступ до чутливих обговорень для акаунтів, які не є знайомими або не підтвердили свою автентичність.

  • Регулярно перевіряйте групу чи сторінку на предмет атак ботів та шахрайських дій

Атаки ботів є серйозною проблемою для багатьох груп та сторінок на платформах, таких як Meta. Захиститися від ботів важко, оскільки вони можуть створювати фальшиві акаунти, масово взаємодіяти з публікаціями та викликати негативні наслідки, як-от або підвищений ризик шахрайства. Тому регулярна перевірка групи чи сторінки є критично важливою для виявлення такої активності.

Якщо ви помітили підозрілу активність – наприклад, надмірну кількість запитів або коментарів від акаунтів з підозрілими профілями – важливо документувати ці випадки. Робіть скриншоти, аби мати чіткі докази атаки. Це стане корисним для подальшого розслідування або подачі скарги, як тільки атака буде помічена. Зберігання таких доказів дозволяє чітко визначити, коли і як відбувалися несанкціоновані спроби взаємодії з вашими ресурсами.

Варто зазначити: якщо ви помітили коментарі з мовою ненависті – відправляйте скарги на них, а самі коментарі приховуйте або видаляйте. Відповідальність за контент лежить на адміністраторах і модераторах, і санкції отримуватимуть саме вони. 

  • Перевіряйте сеанси та захищайте профілі

Крок номер один у разі атаки – перевірити всі активні сеанси на ваших профілях. Важливо час від часу переглядати активні сесії у вашому акаунті, особливо якщо ви підозрюєте можливе несанкціоноване втручання. Зробити це можна у Центрі облікових записів Meta у розділі “Пароль та безпека – Активні сеанси”.  У цьому розділі ви можете не тільки переглянути активні сесії вашого акаунту а й видалити несанкціоновані.

Для додаткової безпеки користувачів Facebook Messenger, у квітні 2024 року введений пін-код для підтвердження доступу до чату. Аналогічні функції є у додатках як Signal, де також потрібно вводити пін-код для синхронізації між пристроями.

Перед тим, як налаштувати двофакторну автентифікацію, важливо встановити  додаток для авторизації, такий як Google Authenticator, Duo, Authy або іншу програму. Ці додатки генерують одноразові коди, які діють 1 хвилину і додають додатковий рівень безпеки до вашого акаунту. Вони дозволяють захистити профіль навіть у разі потенційної втрати доступу до основних методів входу. Не зайвим буде мати одноразові резервні коди, а якщо ви відчуваєте загрозу – варто подумати про придбання фізичного ключа накшталт Yubikey.

  • Не ігноруйте атаки

Ніколи не ігноруйте підозрілу активність на ваших платформах. Якщо атака ботів чи інша шахрайська дія триває, негайно вживайте заходів, документуйте ситуацію, перевіряйте профілі та налаштовуйте захисні механізми для подальшого запобігання атак. Ваші дії зараз можуть запобігти серйозним проблемам у майбутньому. Якщо ваша електронна пошта засвітилася у зламаних базах даних (перевірити можна тут: https://haveibeenpwned.com/), варто замінити її на іншу та приєднати до неї ваші додатки та соцмережі.

  • Після того, як захистилися від блокувань – зробіть ваш збір ефективнішим, поширивши його через декілька сторінок

Один із нових способів ефективно збирати донати – це розподіл вашої аудиторії на кілька сторінок чи профілів, кожен з яких буде мати власну стрічку новин. Такий підхід дозволяє використовувати різні акаунти для досягнення конкретних аудиторій та більш точного таргетування.

Створення декількох профілів дозволяє вам адаптувати контент під різні групи людей. Кожен із них буде орієнтований на конкретну частину вашої цільової аудиторії, таким чином підвищуючи шанси на залучення більше донаторів. Наприклад, ви можете створити профілі для різних географічних регіонів, вікових категорій або інтересів, таким чином даючи кожній групі ту інформацію та заклик до дії, які є найбільш релевантними для неї.

Хоча кожен профіль буде мати власну стрічку, існують спільні зв’язки, такі як рекомендації та друзі. Це дозволяє користувачам легко знаходити ваші інші акаунти, навіть якщо вони підписані лише на один з них. Спільні зв’язки між профіль забезпечують додаткові канали для поширення інформації про збори, що допомагає вам отримати більший охоплення.

Такий підхід дозволяє проводити більш таргетовану роботу з вашою аудиторією, що є важливим для підвищення ефективності зборів. Наприклад, якщо один акаунт зосереджений на зборі коштів для медичних потреб, інший може фокусуватися на підтримці військових або освітніх ініціатив. Це дозволяє вам створювати більш персоналізовані повідомлення, що краще відповідають потребам різних груп читачів. 

Блокування. Що далі?

  • Подавайте апеляцію через офіційні канали підтримки Meta.

Залежно від кількості й серйозності порушень, на практиці санкції Meta працюють таким чином:

Якщо ваш акаунт заблоковано через накопичення 13 порушень за 90 днів, у вас є 180 днів для подачі апеляції. В такому випадку є два варіанти: або терміново подати на перегляд рішення, якщо вважаєте його несправедливим, або ризикувати втратою акаунта. Якщо ви не подасте апеляцію або не виправите порушення, акаунт буде безповоротно заблоковано. 

Детальний алгоритм дій, коли ваш обліковий запис Facebook вимкнено (заблоковано) – у консультації ЦЕДЕМ за посиланням.

Як подати апеляцію через офіційні канали підтримки Meta

Oversight Board, або Наглядова рада, є спеціальним механізмом перегляду рішень Meta щодо блокувань та надання рекомендацій щодо змін у політиках компанії. Наглядова рада за принципом роботи подібна до Європейського суду з прав людини: спершу ви подаєте апеляцію до модераторів за стандартною процедурою, отримуєте відмову, і потім, з отриманим кодом, переходите за посиланням для заповнення форми.

Ваше завдання – переконати Наглядову раду, що ваш випадок має важливе значення для розгляду та прийняття рішення. Оскільки кількість членів ради обмежена 40 людьми (а по факту їх ще менше), не всі справи можуть бути розглянуті. Проте подати апеляцію варто, адже існує багато сірих зон, які не мають чітких відповідей ані у Стандартах спільноти, ані в міжнародних нормах. Один із прикладів – збір коштів на дрони, коли немає ясності, чи діють стандартні обмеження щодо зброї для громадян, що підтримують свою армію.

  • Зберігайте історію взаємодії (скріни, листування) для можливого подальшого оскарження.

Щоб ефективно оскаржити блокування чи інші порушення на платформі Meta, важливо зберігати всі повідомлення та історію взаємодії з їхньою службою підтримки. У меню “Допомога Підтримки” зберігаються всі ваші сповіщення, блокування та бани, які ви отримали від Meta за порушення її політик. Регулярно перевіряйте ці повідомлення, оскільки іноді важливі сповіщення можуть бути пропущені.

Якщо виникають проблеми з вашим акаунтом, зберігайте посилання на всі ваші профілі, сторінки та акаунти. Без цих даних оскаржити блокування буде неможливо. Крім того, робіть скриншоти сповіщень і повідомлень про порушення, щоб у вас була чітка доказова база для подальшого оскарження. Зібрану інформацію можна надіслати на email sn@cedem.org.ua або через профіль Mr.Rozban у Facebook для подальшої допомоги у вирішенні ситуації.