Чи може журналіст у своєму матеріалі використовувати фото та інформацію, розміщені у профілях соціальних мереж?

March 11, 2016

За загальним правилом фотографії, на яких зображено фізичну особу, можуть бути публічно показані, відтворені, розповсюджені лише за згодою цієї особи (ст.308 Цивільного кодексу). Розміщення фото у соціальній мережі без обмеження кола користувачів, які можуть переглядати це фото, є публічним показом фото, яке здійснює ця особа самостійно. Таким чином, використання таких фото є правомірним, адже попереднє розміщення у соціальній мережі було публічним і за згодою особи, яка своїми діями зробила таку інформацію відкритою.

Інше питання, якщо такі фото були відкриті лише для певного кола користувачів. У такому випадку публічного розповсюдження таких фото не було, а отже, використання такого фото без згоди особи є неправомірним.

Водночас, частина 3 ст. 308 Цивільного кодексу передбачає можливість розповсюдження фото і без згоди фізичної особи. Таке розповсюдження має бути викликано необхідністю захисту її інтересів або інтересів інших осіб. Перший випадок може бути проілюстрований прикладом, коли публікується фото зниклої дитини, яку розшукують батьки. Другий випадок може полягати у розповсюдженні фото злочинця, який перебуває у розшуку. У обох ситуаціях  журналіст може використати фото з соціальних мереж. Слід зазначити, що захист інтересів інших осіб може мати місце й у випадках, коли журналіст готує матеріал про корупційні схеми чиновників, адже такий матеріал спрямований на захист платників податків та громадськості загалом. Врешті, використання будь-якої інформації, що посягає на приватність особи має бути виправдана переважаючим публічним інтересом.

При цьому, для уникнення неправомірного втручання у приватне життя особи, журналістам варто утриматись від публікації відверто особистих фотографій, якщо тільки це безпосередньо не стосується питання публічного інтересу, яке не має ототожнюватись зі звичайною цікавістю чи жагою до сенсацій.

Щодо використання інформації, яка розміщується особою у соціальній мережі (наприклад, пости у facebook), ЗМІ можуть цитувати її у своїх матеріалах, але із обов’язковим зазначенням автора.