Реклама “фуфломіцинів” на платформах Meta: як розпізнати шахрайську схему і вберегтися

October 29, 2025

Вже кілька років – а надто з початком повномасштабного вторгнення – у стрічці Facebook зʼявляється реклама про “диво-ліки” від всіх хвороб і проблем. Відома телеведуча, лікар, політик чи ШІ-бабуся радять купити “чарівні таблетки”, що лікують усе – від зайвої ваги й слабкого зору до потенції чи варикозу. Ще й безкоштовно! За “державною програмою”!

Очевидно, що ані лікар, ані телеведуча чи навіть автори сюжету з рекламного допису ні сном ні духом не знали, що вони щось рекламують, – це був дипфейк, одна із ланок в інфраструктурі шахрайства.

Дипфейк – крадені відео, на яких обличчя та голос людей змінено штучним інтелектом, щоби ввести вас в оману.

Як працює шахрайська реклама “фуфломіцинів” з боку потенційної жертви

1. Крок перший  реклама у стрічці. Ви бачите дипфейк, де знайомий ведучий, митець, політик чи авторитетний лікар нібито щиро радить купити унікальний препарат. Все виглядає переконливо мова українська, фон студії знайомий, а на екрані обличчя та ім’я відомої особи.

                                           

Джерело: скриншоти ЦЕДЕМ

2. Крок другий посилання на сторонній сайт. Дипфейк містить посилання на сайт із підозрілим доменом на кшталт abra-kadabra.fun чи huba.buba.space.

        

Джерело: скриншоти ЦЕДЕМ

3. Крок третій сайт. Сайт виглядає “професійно”: інтерв’ю з лікарем чи героєм, “відгуки пацієнтів”, логотипи, графіки, великі тексти.

                           

Джерело: скриншоти ЦЕДЕМ

Деякі сайти пропонують вам виграти знижку – звісно ж, вона буде і, як правило, 100%-ю. Так, там буде приміточка “за умови підписки на курс” — але хто читає примітки. Далі вас просять вказати ім’я й телефон.

                           

Джерело: скриншоти ЦЕДЕМ

Інші сайти пропонують “онлайн-консультацію” в чаті з лікарем. Нібито лікар запитує про проблему, розпитує вас про вік, симптоми, а далі каже, що лікарі лікують (назви препаратів), але “я і мої колеги маємо сумніви в їх ефективності”, а тому розробили “Суперпуперомін”, який точно допоможе в 90%+ випадках.

 

Джерело: скриншоти ЦЕДЕМ

4. Крок четвертий контактні дані для зворотного звʼязку. Далі вам пропонують залишити свої контактні дані.

Джерело: скриншоти ЦЕДЕМ

5. Крок пʼятий дзвінок з колцентру для підтвердження замовлення. Потім телефонує “консультант” і переконує за великі гроші купити “диво-препарати”.

                                 

Джерело: скриншоти ЦЕДЕМ

6. Крок шостий доставка замовлення. Після підтвердження замовлення у телефонному режимі, вам кур’єр надсилає  “диво-препарат” поштою. Насправді ж ці диво-ліки звичайнісінька дієтична добавка (БАД).

Джерело: скриншот ЦЕДЕМ

У чому ризик?

  • Небезпека для здоровʼя. Необхідно наголосити, що БАДи це не ліки. Коли вам кажуть, що рецептурні препарати не потрібні, а вилікує БАД, ви наражаєте себе на небезпеку. Особливо коли йдеться про діабет, онкологію, хворобу серця чи інші тяжкі недуги.
  • Фінансове шахрайство. Часто “диво-препарати” продають за завищеною ціною. БАДи ж за потреби можна купити самостійно в аптеках за значно вигіднішими пропозиціями. 

Варто зауважити, що в багатьох рекламах просувається наратив “аптечної мафії”, яка “не дозволяє продаж препарату в аптеках”. Частина роликів показує бійки з ефірів різноманітних токшоу, подаючи це як “лікар напав на представника аптечної мафії”. Шахрайством тут є хоча б є факт, що більшості таких шоу уже давно немає в ефірі українських телеканалів. 

  • Цифрова безпека. Залишаючи свої дані на фейкових сайтах, ви наражаєтесь на подальші спроби шахрайства наприклад, з боку інших “проєктів” цієї ж мережі або залучених колцентрів.
  • Відсутність відповідальності. У випадку обману повернути гроші майже неможливо. Шахраї знають, що лишаться безкарними. Адже їхній сайт і сторінка у Facebook фальшиві одноденки. А виробник БАДів на ваші претензії розведе руками, бо не він продавав Їх вам. Ваш візаві по ту сторону пошти  Семен Задняпрянський і він просто кур’єр. 

Поради користувачам

  1. Не довіряйте рекламі з надто гучними обіцянками. Якщо “ліки” обіцяють вилікувати все одразу, ще й безкоштовно це, найімовірніше, обман.
  2. Перевіряйте джерело відео. Якщо знайомий політик чи ведучий раптом починає рекламувати диво-таблетки перевірте, чи є такий запис на його офіційній сторінці.
  3. Звертайте увагу на домени сайтів, куди спрямовує реклама. Домени на кшталт abra-kadabra.fun чи huba.buba.space це сайти-одноденки, строк життя яких кілька тижнів.
  4. Не залишайте номер телефону на підозрілих сайтах. Це відкриє двері для нав’язливих дзвінків і нових схем.

Рекомендації для Meta

  1. Вдосконалити виявлення дипфейків і фейкових відео. Алгоритми модерації мають аналізувати обличчя, голос і звукову синхронізацію, щоб ефективніше виявляти підроблені відео з ознаками маніпуляції.
  2. Підвищену увагу приділяти рекламі, що містить посилання на домени із сірих зон. Наприклад: .xyz, .fun, .space тощо. Такі домени часто використовуються саме в шахрайських схемах, тож потребують пильнішої уваги.
  3. Обмежити можливість рекламувати продукти медичного або “оздоровчого” характеру без чіткої перевірки документів. Рекламу будь-яких “ліків” і дієтичних добавок має розміщувати виробник чи офіційний представник.
  4. Забезпечити прозору систему перевірки особистості рекламодавця. Якщо в рекламі використовується відоме обличчя, потрібна обов’язкова верифікація джерела та дозвіл від особи, яку зображено. 
  5. Розширити механізми скарг на модифіковані відео з публічними особами. В розділі скарг слід додати “використання публічних осіб у модифікованих відео (голос, ШІ тощо)”.
  6. Інформувати користувачів про ознаки шахрайської реклами. Через сповіщення, картки безпеки у стрічці або навчальні відео. Особливо важливо показувати ці попередження людям, які взаємодіють із медичними темами.

Матеріал написано за фінансової підтримки Фонду ім. Гайнріха Бьолля, Бюро Київ Україна. Думки, висновки та рекомендації належать авторам цього матеріалу і не обов’язково відображають погляди Фонду ім. Гайнріха Бьолля, Бюро Київ Україна та уряду Німеччини