Монетизація чутливого контенту про війну: як уникнути обмежень на YouTube

May 28, 2024

Павло Бурдяк
аналітик напряму “Незалежні медіа” ЦЕДЕМ

Монетизація контенту на YouTube стала ключовою бізнес-моделлю для багатьох творців контенту. Однак у неї є свої особливості, тож не кожен ролик можна монетизувати за допомогою реклами. 

Після того, як ви завантажили відео, алгоритми або спеціалісти YouTube перевіряють його на відповідність правилам показу реклами та присвоюють один зі значків монетизації:

  • Зелений значок – відео відповідає правилам і підходить для більшості рекламодавців.
  • Жовтий значок – відео не повністю відповідає правилам, тому реклама може бути обмеженою або відсутньою.
  • Червоний значок – заявка щодо порушення авторських прав, що унеможливлює монетизацію.
  • Сірий значок – автор не ввімкнув монетизацію для цього відео.

Творці контенту в Україні часто стикаються з різними обмеженнями монетизації через публікацію чутливого контенту, пов’язаного з війною. Контент про війну нерідко отримує жовтий значок – це обмежує дохід від реклами через меншу кількість показаних оголошень.

У консультації Центру демократії та верховенства права розберемося, за якими правилами YouTube визначає придатність контенту до монетизації, виокремимо типи дозволеного для реклами контенту та сформулюємо рекомендації для українських медійників, аби вони могли створювати контент, враховуючи правила монетизації.

З огляду на розлогість правил монетизації YouTube, зосередимося на розділах, найрелевантніших для українських творців контенту при публікації роликів про війну. Це насамперед правила YouTube щодо:

  • Насильства.
  • Нецензурної лексики.
  • Агресивних й дискримінаційних висловлювань, розпалювання ворожнечі чи приниження.
  • Контенту, який може шокувати.
  • Згадок про небезпечні організації.
  • Подій делікатного характеру.

Насильство 

Чи не найбільше обмежень монетизації українським медійникам “прилітає” через положення про насильство. Контент вважається неприйнятним для показу реклами, якщо він акцентує увагу глядача на сценах крові, насильства чи травмування без надання додаткового контексту (освітнього, документального, наукового чи художнього). 

Тож якщо ви публікуєте чутливий контент зі сценами насильства, важливо надавати якомога більше інформації про характер та мету ролику. Насамперед варто робити це  у кадрах відео чи аудіосупроводі, а додатково можна вказати і текстом: в описі чи назві ролику.

Ось приклади контенту, монетизацію якого платформа може обмежити або заборонити:

1. Загальне насильство: 

  • необроблені кадри будівель, зруйнованих унаслідок жахливих подій;
  • зображення легких травм людей (як-от вивихи щиколоток або накладання пов’язок на пальці).

2. Смерть і трагічні події: 

  • репортажі про трагедії, які призвели до численних жертв, з відразливими й жахливими подробицями; 
  • документальні ролики про нещодавні вбивства з докладним описом обставин смерті.

3. Органи правопорядку та фізичні сутички:

  • жорстокі сутички з органами правопорядку, які зазвичай включають жорстокі дії, вчинені ними або проти них;
  • побиття мирних жителів палицями зі спричиненням травм;
  • плювання в поліцейських.

4. Війна та конфлікти: 

  • необроблені невідразливі кадри реальних збройних конфліктів (таких як війна) поза освітнім контекстом без зображення кровопролиття й травм.

Наступний контент взагалі не монетизується:

1. Загальне насильство:

  • зображення з основним акцентом на крові, нутрощах, сценах нівечення тіла, фізіологічних рідинах людей або тварин (з недостатнім контекстом або взагалі без нього);
  • відразливі зображення наслідків акту насильства, які містять шокуючі сцени;
  • кадри сильної кровотечі чи кровопролиття (як-от відкриті рани, ампутовані кінцівки або серйозні опіки);
  • сильні муки (як-от плач або втрата свідомості через сильний біль у відкритих ранах).
  • відразливі зображення чи словесні описи обстрілів, вибухів, бомбардувань і сцен страти.

2. Смерть і трагічні події:

  • відео, у яких увага акцентується на мертвих тілах, не підготовлених до поховання, або їх відразливих травмах;
  • зображення мертвих тіл, не підготовлених до поховання, поза освітнім контекстом;
  • кадри, де чітко показано смерть однієї чи кількох людей, у будь-якому контексті;
  • серйозна майнова шкода, яка могла супроводжуватися смертю або тяжкими тілесними ушкодженнями (як-от вибухи, пожежі, обвали будівель тощо);
  • цензуровані (наприклад, розмиті) відразливі зображення мертвих тіл поза освітнім контекстом.

3. Війна та конфлікти:

  • відразливі зображення чи словесні описи обстрілів, вибухів, бомбардувань і сцен страти;
  • кадри війни з відразливими зображеннями травм, смертей або страждань незалежно від контексту.

Наприклад, був випадок, коли YouTube обмежив монетизацію (жовтий значок) відео каналу “Перший”, що розповідає про медика, який рятує військових неподалік лінії фронту. У відео є зацензуровані кадри з пораненими військовими (фото з операційної), а також загальний контекст війни.

Виняток. YouTube робить виняток для сцен насильства, які з’являються в контексті новин, освітніх, художніх і документальних матеріалів. Якщо відео містить авторитетний журналістський репортаж про подію, пов’язану з насильством, його можна буде монетизувати. Наприклад, документальний проєкт Суспільного “Видимий ворог” (про окупацію Чорнобильської зони військами РФ) відразу отримав зелений значок монетизації. При цьому у документальному фільмі є сцени стрільби з важкої техніки, а також зацензуровані кадри цивільних українців, загиблих внаслідок російських дій.

Загалом, якщо наданий відповідний контекст і дотримані правила спільноти YouTube, можна монетизувати такий контент:

1. Загальне насильство:

  • зображення травм без відразливого контенту;
  • падіння людини на коліна, якщо при цьому немає кровотечі або показується незначна кількість крові.

2. Смерть і трагічні події: 

  • освітній або історичний контент, в якому: наявні наведені невідразливі зображення мертвих тіл; зображено громадську панахиду з невідразливим зображенням мертвого тіла; повністю цензуровано (наприклад, розмито) відразливі зображення мертвих тіл;
  • зображення дій органів правопорядку, зокрема виконання ними службових обов’язків (наприклад, примусового арешту, контролю натовпу, суперечки зі службовцем, силового проникнення у власність);
  • зображення жорстоких, агресивних чи образливих сутичок з органами правопорядку в освітньому контексті або журналістському репортажі;
  • помірне насильство з мінімальним зображенням крові;
  • розмите або повністю цензуроване зображення мертвих тіл чи зображення мертвих тіл, які готують до поховання або які показано в історичному контексті (наприклад, хроніці війни), у відео, що має освітню мету;
  • показ трагічних подій, що спричинили одну або кілька смертей (за винятком подій делікатного характеру, як-от масові вбивства або теракти), де незначною мірою показано або взагалі не показано насильницькі дії чи їх наслідки;
  • повідомлення про місцеві вбивства без відразливих описів жертв;
  • освітні, інсценовані, журналістські репортажі або музичні відео, що містять неявний момент смерті або тяжкі тілесні ушкодження;

3. Війна та конфлікти: 

  • обговорення війни та/або конфліктів в освітньому контексті без відразливого контенту; 
  • стрільба по цілях, яких не видно в кадрі, без зображення сцен страждання чи агонії.

Іноді системи YouTube можуть помилятися і обмежувати монетизацію роликів, які насправді підпадають під виняток, тож підходять для розміщення реклами. У такому разі платформа може переглянути своє рішення, якщо автори подадуть відповідну апеляцію

Так, канал “Перший” спочатку отримав від YouTube обмеження монетизації (жовтий значок) для відео з двома зацензурованими зображеннями українців, яких розстріляли російські військові. Ці кадри супроводжують розповідь героя відео про події, що сталися на початку повномасштабного російського вторгнення та окупації Херсона. Однак після поданої апеляції (Суспільне зробило запит на перевірку відео спеціалістом), YouTube зняв обмеження і повернув зелений значок монетизації.

Така ж ситуація сталася з відео “Першого”, в якому є кадри з пораненими і розповідь про героїню-медикиню, яка рятує військових поблизу фронту. Після початкового обмеження монетизації, спеціалісти YouTube переглянули рішення і змінили статус монетизації на зелений значок.

Нецензурна лексика 

З огляду на звірства російських військових в Україні, іноді важко підібрати нейтральні слова, щоб описати дії окупантів. Буває, що українські автори контенту вдаються і до нецензурної лексики. Проте якщо в контенті є нецензурна лексика чи вульгарні висловлювання на початку (в перші 7 секунд відео), впродовж усього відео (лайка майже в кожній репліці) або у назві чи на обкладинці відео, він може бути непридатним для показу реклами. 

Тож краще уникати надто частих нецензурних висловів у своїх відеоматеріалах. А якщо таки використовуєте ці слова, дотримуйтеся кількох простих порад

  1. Не використовуйте надто грубу нецензурну лексику. Приклади допустимої і недопустимої ненормативної лексики доступні у відповідному розділі правил YouTube щодо контенту, який можна монетизувати.
  2. Не використовуйте нецензурні висловлювання в перших 7 секундах відео.
  3. Не використовуйте нецензурні висловлювання в назві або на обкладинці відео.
  4. Якщо без ненормативної лексики не обійтися, використовуйте її епізодично, а не впродовж усього відео. Епізодичне використання нецензурних слів може бути прийнятним для монетизації контенту. 
  5. Скорочуйте або цензуруйте ненормативну лексику: можна використати акроніми, заглушити її звуковим сигналом, замалювати чорною смугою, транслітерувати з заміною літер на символи тощо.

Агресивні й дискримінаційні висловлювання, розпалювання ворожнечі чи приниження 

Окрім надмірного використання нецензурної лексики слід остерігатися й надто агресивних висловлювань на адресу громадян держави-агресора. Адже YouTube забороняє рекламувати контент, що розпалює ненависть, пропагує дискримінацію, зневажає або принижує особу чи групу осіб.

Монетизацію такого агресивного або дискримінаційного контенту може бути обмежено або заборонено:

1. Необроблені кадри наведених нижче дій без їх явного пропагування або схвалення:

  • підкреслене шельмування або ображання особи чи групи осіб; 
  • виокремлення когось як цілі для жорстокого ставлення чи агресивних дій;
  • заперечення трагічних подій або представлення їх як змовницьких постановок; 
  • злісні особисті нападки й наклепи.

2. Контент, що містить нецензуровані расистські або зневажливі висловлювання, навіть якщо вони згадуються з освітньою метою.

3. Політичний дискурс або дебати, що можуть включати недопустиму лексику й образливі висловлювання, але мають освітнє призначення.

На практиці ж українській медійники часто опиняються в ситуації, коли Youtube розцінює контент про росіян та російських військових як агресивний, образливий чи зневажливий, хоча у цих відео є новинна, документальна або освітня мета. Монетизацію такого контенту можуть обмежити або заборонити. Наприклад, обмеження монетизації (жовтий значок) можуть дати за певні слова на позначення росіян (“москаль”, “кацап”) чи українців (“бандерівець”, “хохол”) у відео. Тож українським медійникам слід ретельно добирати слова, описуючи звірства російських військових.

Наступний контент взагалі не монетизується:

  1. Вороже ставлення й агресивні дії щодо певних осіб або груп людей.
  2. Заяви, які мають на меті принизити захищену групу; натяки або твердження про неповноцінність такої групи (наприклад, “усі жителі цієї країни огидні”).
  3. Контент із расистськими або образливими висловлюваннями, який не має освітнього призначення.
  4. Заохочення насильства щодо інших осіб, підбурювання до нього або потурання йому.
  5. Популяризація груп (зокрема їхніх атрибутів або символів), що закликають до ненависті.
  6. Зловмисне шельмування або ображання особи чи групи осіб. 
  7. Виокремлення особи або групи осіб як цілі для жорстокого ставлення чи агресивних дій. 
  8. Заперечення трагічних подій або уславлення їх винуватців, представлення жертв акторами змовницької постановки. 
  9. Злісні особисті нападки, обмова й наклеп. 
  10. Зловмисне спотворення певних ідеологій або переконань надмірним узагальненням або зневажливим ставленням. 
  11. Формування негативного образу осіб, груп, ідеологій або переконань.

Виняток. YouTube дозволяє без обмежень монетизувати контент, у якому в необразливій формі згадані захищені групи або критикується думка певної особи. 

Винятком можуть бути й сатиричні або комедійні відео. Однак простої згадки про те, що контент є гумористичним, недостатньо, тому таке відео однаково може виявитися непридатним для показу реклами. Для контенту, який може призвести до значної шкоди, необхідно обов’язково додавати контекст у самому відео (наприклад, у вигляді спеціальних кадрів або накладеного тексту) або аудіо (супровідні коментарі). Додатково це можна зазначити у назві та описі відео.

Контент, який може шокувати 

Контент, який може сильно засмутити, викликати відразу або шок, може бути непридатним для показу реклами. Тут YouTube теж враховує контекст, тому за певних обставин можливі і винятки.

Так, YouTube дозволяє монетизувати контент зі сценами, що можуть незначною мірою шокувати, якщо його приховано або показано з освітньою, документальною чи іншою метою. Наприклад, можна публікувати зображення нещасних випадків і травм у новинному, документальному або мистецькому контексті (як-от у фільмі чи музичному відео).

Обмежити монетизацію можуть за контент із загальним контекстом і без цензури (зокрема відразливі зображення частин тіла людини або тварини), який може шокувати або створений із метою шокувати. Сюди належать, зокрема, зображення нещасних випадків, які викликають сильні миттєві негативні емоції й потрясіння. Іншим прикладом можуть слугувати кадри нещасних випадків із невідвертим показом травм (наприклад, кровотечі крізь одяг або плям крові біля автомобіля), але без демонстрації емоційного потрясіння жертви.

Повністю заборонена монетизація контенту, який надзвичайно шокує або створений із метою викликати шок. У ньому зазвичай без контексту показано кадри жахливих і кривавих сцен, потрясіння чи брутальних дій. Наприклад, відразливі, жахливі або криваві зображення частин тіла, фізіологічних рідин чи виділень із недостатнім контекстом або взагалі без нього.

Згадки про небезпечні організації 

Варто бути уважним при згадці небезпечних організацій (як-от ПВК “Вагнер” та інших) у репортажах про війну в Україні.

Загалом побіжні згадки про небезпечні організації в освітньому або постановному контенті дозволені. Можна публікувати без жодних обмежень монетизації:

  • освітні, журналістські репортажі або музичні відео, основною темою яких є обговорення теракту; 
  • освітній або інсценований контент про небезпечні угруповання в загальному контексті й без використання кадрів із терактами; 
  • гумористичні журналістські репортажі про світові терористичні організації або тероризмом; 
  • освітні, інсценовані, журналістські репортажі або музичні відео, де показано світові терористичні організації, але не як основну тему контенту.

Якщо у відео про небезпечні організації видно кадри завдання фізичної шкоди або страждання, таке відео можуть обмежити в монетизації (навіть якщо на цьому не зроблено основний акцент).

Взагалі не монетизується контент, який схвалює, відверто зображує діяльність або сприяє вербуванню до небезпечних організацій. Сюди належать, наприклад, відео без освітнього контексту, у яких увага акцентується на іноземних терористичних організаціях або тероризмі.

Події делікатного характеру 

YouTube також має спеціальні правила монетизації для подій чи обставин, що створюють значний ризик для здатності компанії надавати якісну, релевантну й достовірну інформацію, а також вилучати контент, що є нетактовним або має на меті викликати емоційну реакцію. Такими подіями делікатного характеру вважаються, зокрема, конфлікти та масові акти насильства.

Контент, створений, аби викликати емоційну реакцію щодо події делікатного характеру, не монетизується. Так, ця заборона може поширюватися на контент, у якому використані ключові слова, пов’язані з війною, для залучення додаткового трафіку до емоційного контенту. Загалом же у цьому аспекті YouTube бракує прозорості через брак повного переліку заборонених слів у публічному доступі.

Щоб уникнути показу насильства або експлуатації жертв, за певних умов YouTube може вимкнути монетизацію будь-якого контенту, пов’язаного з подіями делікатного характеру. Але тут дуже важливий контекст. Наприклад, платформа може дозволити далі отримувати дохід від реклами, якщо контент – це авторитетний репортаж новин, документальний матеріал або дискусія щодо подій делікатного характеру.

Практичні рекомендації творцям контенту для уникнення обмежень монетизації при публікації чутливого контенту

  1. Дотримуйтеся Правил спільноти YouTube, Правил про авторські права, Правил монетизації каналів YouTube.
  2. Переконайтеся, що всі складові контенту відповідають правилам щодо монетизації. Це стосується не лише самого змісту звичайних і коротких відео та прямих трансляцій, але й назви, обкладинки відео, опису, тегів тощо. Щоб відео було доступним для реклами, усі ці його складові мають відповідати правилам YouTube.
  3. Надавайте якомога більше контексту. Якщо відео має освітнє, документальне, наукове чи мистецьке призначення – обов’язково вкажіть це, адже це може вплинути на статус його монетизації. 

Застосовуйте такі деталі:

  • вкажіть в описі, аудіодоріжці чи відео основні факти про те, що відбувається в контенті. Розкажіть, кого показано в контенті, що цей контент демонструє, де або чому відбуваються зображені події;
  • якщо у ролику згадуються суперечливі заяви – зазначте (в описі або в самому відео/аудіо), що ваш контент засуджує їх, наводить протилежну точку зору чи має сатиричний характер;
  • у разі згадки різних типів небезпечної поведінки, попросіть глядачів не повторювати дії з відео.
  1. Для контенту, який може призвести до значної шкоди, контекст необхідно додавати у відео або в аудіо. Якщо контекст наведено в коментарях, тегах, описі каналу, закріплених коментарях чи інших елементах інтерфейсу – YouTube не додасть такий контент до винятків, адже глядачі не завжди звертають увагу на ці елементи відео.
  2. Якщо ви хочете завантажити відео, яке не відповідає правилам YouTube щодо контенту, який можна монетизувати, – вимкніть показ реклами у ньому. Відмовившись від монетизації такого контенту, ви дотримаєтеся правил платформи і не порушуватимете умови Партнерської програми YouTube.
  3. Якщо вважаєте, що ваше відео отримало помилкове обмеження монетизації, подайте запит на перевірку спеціалістом. Спеціалісти YouTube оцінять ваше відео й контекст і приймуть остаточне рішення щодо монетизації. У багатьох випадках обмеження можна зняти, якщо є легітимні підстави.