Павло Бурдяк
аналітик напряму “Незалежні медіа”
Центру демократії та верховенства права
Сьогодні Google-акаунт – це не лише електронна пошта чи онлайн-диск, а повноцінне сховище особистих спогадів, фото та відео, контактів, календарів, важливих документів, особистих нотаток та іншої інформації, яка часто є унікальною і має велику цінність для користувача та його близьких. За цих умов управління своєю цифровою спадщиною стає так само важливим, як і планування спадкування фізичного майна.
Нещодавно Google запровадив вимогу відвідувати свій акаунт щонайменше раз на два роки – інакше акаунт вважатиметься неактивним, і компанія залишає за собою право видалити його разом з усіма повʼязаними даними. І це природно, адже люди забувають паролі, не використовують соцмережу тривалий час або відходять в засвіти, а компанія має оплачувати витрати на збереження цих даних. Якщо вони не потрібні людині, то тим паче не потрібні і бізнесу. Звісно, є питання корпоративної відповідальності у збереженні нашої цифрової спадщини, але це тема окремої аналітики.
Питання спадкування даних облікового запису Google набуло особливого значення для України з початком війни в 2014 році, а надто після початку повномасштабного російського вторгнення. Через перебування на окупованій території, обставини військової служби чи, на жаль, загибель або поранення, власник акаунту втрачає можливість самостійно керувати своїми даними. І тут постає питання: а що має статися з його цифровим спадком?
У консультації Центру демократії та верховенства права надаємо поради та інструкції, як подбати про цифрову спадщину свого облікового запису Google. Також пояснюємо, що можна зробити з обліковим записом близької людини, якої не стало, якщо вона не залишила відповідні вказівки.
Навіщо турбуватися про спадкування даних Google-акаунту?
- Збереження важливих матеріалів: у Google-акаунті часто зберігається цінна інформація: архіви родинних фотографій, відео, важливі документи, робочі файли, нотатки та навіть творчі проєкти. Якщо акаунт залишиться неактивним, Google може його видалити, і всі дані будуть втрачені назавжди. Завчасно налаштоване спадкування дозволяє передати доступ довіреним людям, які можуть зберегти цю інформацію і продовжити її використання.
- Менше бюрократії для близьких: якщо не подбати про спадкування даних заздалегідь, вашим рідним доведеться звертатися до Google із офіційним запитом на доступ до даних, надавати підтверджувальні документи та проходити тривалу процедуру перевірки. Це забирає час, емоційні ресурси та може не дати очікуваного результату. Натомість просте налаштування “Менеджера неактивних облікових записів” дає змогу чітко визначити, хто і що отримає – без додаткових труднощів для родини.
- Захист особистої інформації та запобігання шахрайству: ваш акаунт Google містить особисті листування, контакти, фотографії, документи та інші конфіденційні дані або, що важливіше – йому надано доступ до файлів третіх осіб. Якщо акаунт залишиться без нагляду, він може стати мішенню для зловмисників. Вони можуть спробувати отримати доступ до нього і згодом використати його для шахрайських дій, продажу даних, поширення спаму або дезінформації. Завчасне налаштування доступу до даних вашого акаунту чи періоду, за який Google вважатиме його неактивним (мова не обов’язково про збереження, однак про це – далі) дозволяє зменшити ризик витоку інформації та здійснення шахрайських дій від вашого імені. Це захищає як вашу приватність, так і спокій ваших близьких.
- Етична відповідальність у цифрову епоху: Наші онлайн-акаунти стали продовженням особистості – місцем для спілкування, творчості, збереження спогадів і думок. Залишити їх без нагляду після смерті – означає перекласти відповідальність за пам’ять про себе на платформи, алгоритми, або сторонніх людей. Етично – подбати про це заздалегідь: визначити, що залишити, що видалити, і кому довірити цифрову спадщину. Це не лише питання безпеки чи порядку, а й нетикету (загальноприйнятих правил поведінки в Інтернеті) у цифрову епоху.
Тому варто заздалегідь подбати про цифрову спадщину Google-акаунту. Це відповідальний та етичний крок, який допоможе зберегти і захистити цінну інформацію.
Подбайте про цифрову спадщину вже сьогодні: налаштуйте “Менеджер неактивних облікових записів”
Google пропонує офіційний інструмент для планування цифрової спадщини – Менеджер неактивних облікових записів. Цей сервіс дозволяє заздалегідь визначити, що має відбутися з вашим акаунтом, якщо ви ним не користуватиметеся тривалий час (3 місяці, 6 місяців, 12 місяців чи 18 місяців, залежно від ваших налаштувань).
Система визначає, що ваш акаунт є неактивним, на основі різних критеріїв, як-от:
- Дата останнього входу в обліковий запис на будь-якому пристрої і будь-якій платформі;
- Остання активність у розділі “Мої дії”;
- Використання Gmail, зокрема мобільного додатку;
- Робота з Google Диском;
- Перегляд відео YouTube.
Тож на випадок, якщо ваш обліковий запис буде неактивний протягом тривалого часу, ви можете налаштувати відправлення сповіщень для довірених людей – наприклад, близьких родичів – про неактивність облікового запису, і навіть передати їм частину ваших даних.
Ви можете вибрати, які саме дані з вашого акаунту Google будуть доступні довіреним особам, якщо акаунт стане неактивним. Система дозволяє призначити до 10 таких осіб і дає можливість визначити, хто саме та до яких типів інформації отримає доступ. Можна налаштувати різні об’єми інформації для різних людей.
Окрім того, ви завжди можете змінити список довірених осіб, типи даних для передачі, а також вимкнути будь-яку передачу даних у Менеджері неактивних облікових записів.
Як це зробити?
1. Увійдіть у свій акаунт Google. Для цього перейдіть за посиланням: https://accounts.google.com/signin.
2. Введіть свою електронну адресу або номер телефону і натисніть “Далі”.
3. Введіть свій пароль і натисніть “Далі”.
4. Якщо у вас увімкнена двофакторна автентифікація, підтвердіть вхід відповідним другим фактором. Детальніше про налаштування двофакторної автентифікації читайте на офіційному сайті Google.
5. Після входу в обліковий запис Google вам потрібно перейти на сторінку “Менеджера неактивних облікових записів”. Ви можете знайти її двома способами:
а) за прямим посиланням: https://myaccount.google.com/inactive (у цьому разі продовжуйте виконувати інструкції з пункту 9);
б) знайти відповідну опцію у налаштуваннях облікового запису (у цьому разі продовжуйте виконувати інструкції з пункту 6).
6. Перейдіть на головну сторінку вашого облікового запису. Для цього натисніть на меню у вигляді плиток у правому верхньому куті і виберіть свій обліковий запис.
7. Далі виберіть “Дані й конфіденційність”.
8. Прогорніть вниз, поки не побачите розділ “Більше параметрів”. Виберіть опцію “Скласти план дій для вашого цифрового контенту – Указати, що робити з даними”.
9. Система відкриє вам “Менеджер неактивних облікових записів”. Тут ви зможете вибрати “План” щодо керування вашими даними у випадку, якщо ваш обліковий запис Google стане неактивним. Натисніть “Почати”, щоб перейти до налаштувань.
10. Далі вам потрібно вказати такі деталі:
- через який період часу Google може вважати ваш обліковий запис неактивним. Ви можете вибрати 3 місяці, 6 місяців, 12 місяців чи 18 місяців;
- контактні дані (номер телефону, основну і альтернативну електронну адресу), за якими Google зможе надіслати інформацію про очікувані дії щодо ваших даних у випадку, якщо обліковий запис вважатиметься неактивним.
11. Після цього система запропонує вам вибрати до 10 осіб, яких Google сповістить, коли ваш обліковий запис стане неактивним. Ви також можете дати їм доступ до деяких своїх даних. Для виконання цих налаштувань натисніть “Додати особу”.
12. Введіть електронну адресу особи, яку потрібно сповістити, і натисніть “Далі”.
13. Якщо ви хочете надати довіреній людині доступ до ваших даних, виберіть ці дані зі списку на екрані. Зокрема, ви можете передати такі дані, як Диск, Календар, Контакти, Сповіщення, Повідомлення, Google Фото, YouTube і YouTube music та інші. Довірена людина матиме доступ до цих даних протягом 3 місяців після того, як ваш обліковий запис Google стане неактивним.
14. Далі потрібно додати номер телефону довіреної людини. Google використовує цей номер телефону для додаткового захисту ваших даних. Тільки довірена особа зможе підтвердити свою ідентичність через мобільний телефон (за допомогою дзвінка чи текстового повідомлення), щоб отримати доступ до вашої інформації. Це запобігає несанкціонованому доступу сторонніми людьми.
За бажання ви також можете додати особисте повідомлення, яке Google надішле довіреній особі.
Вкажіть потрібні дані та натисніть “Зберегти”. Після цього ваша довірена особа буде внесена у систему Google.
15. Далі Google запропонує налаштувати автоматичну відповідь, яка надсилатиметься людям, що звертатимуться поштою на ваш неактивний обліковий запис. Для цього натисніть “Налаштувати автоматичну відповідь”.
16. Напишіть тему і повідомлення автоматичної відповіді. Якщо хочете, щоб автоматичну відповідь надсилали лише вашим контактам, позначте відповідне поле. Натисніть “Зберегти”.
17. Натисніть “Далі”, щоб перейти до наступного розділу налаштувань.
18. Потім система попросить вас вказати, чи треба видалити обліковий запис через 3 місяці після того, як він стане неактивний. Адже саме 3 місяці буде відведено вашій довіреній особі, щоб завантажити копію даних з вашого облікового запису.
Зробіть свій вибір і натисніть “Переглянути план”.
19. На основі попередніх дій Google покаже вам підсумок того, що станеться з вашим обліковим записом, якщо він стане неактивним. Перегляньте інформацію та виберіть “Підтвердити план”, щоб завершити налаштування “Менеджера неактивних облікових записів”.
Слід зауважити, що після додавання довірених контактів у “Менеджер неактивних облікових записів” вибрані контракти не отримують про це сповіщення. Google повідомить їх лише після визначеного вами періоду неактивності акаунту (3-18 місяців неактивності).
Якщо ви вибрали, що хочете не ділитися даними з довіреною особою, а лише поінформувати її, що ваш акаунт став неактивний, довірена особа отримає лист з вашим текстом і приміткою від Google, наприклад:
“Петро Петренко (petro.petrenko@gmail.com) попросив Google автоматично надіслати Вам цей лист, коли він припинить користуватися своїм обліковим записом.
З повагою, Команда Облікових записів Google”
Якщо ж ви надали доступ до даних облікового запису, повідомлення також міститиме перелік цих даних і посилання для їх завантаження, наприклад:
“Петро Петренко (petro.petrenko@gmail.com) попросив Google автоматично надіслати Вам цей лист, коли він припинить користуватися своїм обліковим записом.
Петро Петренко надає Вам доступ до таких даних облікового запису:
- Blogger
- Диск
- Пошта
- YouTube
Завантажте дані Петра тут.
З повагою, Команда Облікових записів Google”
Що буде, якщо не залишити вказівки щодо спадкування даних Google?
Ігнорування налаштувань “Менеджера неактивних облікових записів” може призвести до повної втрати акаунту та його даних. Як згадувалося вище, відповідно до політики Google, якщо обліковий запис не використовується протягом 2 років, він вважається неактивним і може бути видалений разом із усіма пов’язаними з ним даними та контентом.
Водночас Google визнає, що багато людей не залишають чітких вказівок щодо своїх облікових записів у випадку їхньої смерті. У таких випадках компанія дозволяє близьким родичам або офіційним представникам померлого звернутися з відповідним запитом. За певних умов акаунт може бути закрито, а в окремих випадках – частково передано вміст із нього. Пароль або логін для доступу до облікового запису померлого користувача у жодному випадку не надається.
Щоб подати запит на доступ до даних акаунту померлого користувача, необхідно перейти за офіційним посиланням: https://support.google.com/accounts/troubleshooter/6357590.
На цій сторінці вам буде запропоновано вибрати потрібну опцію:
- Закрити обліковий запис померлого користувача
- Подати запит на кошти з облікового запису померлого користувача
- Отримати дані з облікового запису померлого користувача
Після вибору опції система попросить вас заповнити відповідну форму. Заповнення форми передбачає надання офіційних документів (наприклад, копію свідоцтва про смерть), а також даних, які підтверджують ваші стосунки з власником акаунту.
Будь-яке рішення ухвалюється Google тільки після ретельного розгляду запиту, перевірки супровідних документів і з урахуванням принципів захисту приватності інформації. Головним пріоритетом залишається безпека та конфіденційність даних користувача, навіть після його смерті.
Та щоб уникнути складних формальних процедур і зменшити емоційне навантаження на близьких, варто заздалегідь скористатися “Менеджером неактивних облікових записів”. Саме там ви можете вказати, хто отримає доступ до ваших даних, і яку саме інформацію вони отримають. Це зручний і ефективний спосіб заздалегідь подбати про власну цифрову спадщину.
Планування цифрової спадщини Google не потребує багато часу. Кілька простих налаштувань у “Менеджері неактивних облікових записів” допоможуть належно розпорядитися та захистити ваші дані навіть у випадку непередбачуваних обставин. Не відкладайте – зробіть це вже сьогодні.