Чому в українських чартах Spotify побільшало російської музики та як можна на це вплинути

May 30, 2025

Олександр Монастирський

Аналітик з питань протидії дезінформації та посилення медіаграмотності напрямку ʼʼНезалежні медіаʼʼ

Spotify – один з найбільших стримінгових сервісів, яким користуються користувачі зі всього світу. Згідно з інформацією від компанії, наразі їхній сервіс має 678 мільйонів користувачів зі всього світу. Попри те, що компанія була заснована ще у 2006 році у шведському Стокгольмі, в Україні сервіс став доступний лише у липні 2020 року – це було частиною глобального розширення компанії. Окрім України, сервіс вийшов на ринок таких країн: Албанії, Білорусі, Боснії і Герцеговини, Хорватії, Казахстану, Косова, Молдови, Чорногорії, Північної Македонії, росії, Сербії, Словенії. Ба більше, у публікації-анонсі появи доступу, компанія приділила велику увагу саме російському напряму, що через призму часу та подій виглядає невиправдано комплементарним. 

На щастя, з початком повномасштабного вторгнення компанія засудила дії росії та мобілізувала свої зусилля на підтримку України. Також вона оголосила про припинення роботи у росії. 

Попри це, експерти ЦЕДЕМ помітили: час від часу в інформаційному полі з’явлються новини про те, що російська музика і надалі залишається залишатись в українських чартах та добірках платформ для України. У цьому випадку цікава закономірність: часто російська музика потрапляє саме у Spotify підбірки, тоді як на інших платформах її немає або значно менше. 

Хто використовує Spotify в Україні

У відкритому доступі не вдалось знайти статистику від джерел компанії щодо кількості користувачів в Україні. Існують маркетингові дослідження, які говорять про 183 000 користувачів, але ця цифра видається заниженою. Натомість, дослідження команди Molfar стверджують, що в Україні, станом на 2022-2023 роки, Spotify користувались приблизно 2-3 мільйони людей. Враховуючи відсутність деталізованих даних про українську авдиторію, важко визначити середній вік та гендерні пропорції споживачів. Наявні цифри говорять про те, що майже половина користувачів це люди віком від 18 до 24, понад половину з них складають жінки ( наведені цифри є орієнтовними та не можуть об’єктивно відобразити ситуацію – прим.авт.).

Трафік стримінгових платформ в Україні станом на грудень 2022 року. Одразу можна помітити, наскільки суттєво YouTube Music випереджав Spotify. Джерело: Molfar

Як працюють алгоритми Spotify?

Як і будь-яка інша платформа, компанія Spotify збирає чимало даних про своїх користувачів для того, аби формувати індивідуальні рекомендації для кожного з них. Тим не менше, вагомим фактором є і те, що слухають люди в окремому регіоні. 

На сайті компанії можна знайти загальний опис роботи їхнього алгоритму, але, як вже згадувалось раніше, без деталей (адже це могло б розкрити комерційні таємниці платформи). Цікаво, що на формування рекомендацій і загальну роботу алгоритму також може впливати контент, який користувач споживає у ʼʼтретіх застосункахʼʼ, що мають зʼєднання зі Spotify. Наприклад, якщо акаунт Spotify приєднаний до Facebook, а там людина взаємодіє із російським контентом, то це може впливати на формування рекомендацій на стримінговому сервісі. 


Співвідношення виконавців в українських чартах станом на липень-серпень 2022 року. 48% пісень були російськими. Джерело: Molfar

Співвідношення виконавців в українських чартах станом на січень 2023 року. Як бачимо, відсоток російських пісень у загальній вибірці скоротився до 18%. Джерело: Molfar

Раніше видання Texty писало про проблему присутності російської музики в українських чартах. Аби верифікувати нашу гіпотезу (алгоритми Spotify пропонують більше російського контенту користувачам з України), достатньо було просто зайти в чарти Spotify в Україні та переглянути, які треки та виконавці є популярними зараз.

Топ пісень в Україні, до сформована Spotify станом на 19 травня 2025 року. У плейлисті із 50 пісень 13 є російськими, що становить 26%. Решта українські та з англомовного сегменту. 

Топ виконавців в Україні станом на 19 травня 2025. 4 з 5 перших виконавців – росіяни

А от російський виконавець Пошлая Молли поставив рекорд платформи, адже перебував серед найбільших популярних виконавців в Україні 187 тижнів підряд. Джерело: Spotify Charts

Як бачимо, у вибірці з перших 17 пісень – 5 треків від російських виконавців. На перший погляд може здатися не критичним, але варто розуміти, що це тисячі прослуховувань, за які виконавці отримують роялті (відсоток, які платформи віддають виконавцям, як оплату за їх творчість). Ці кошти витрачаються в росії та стають податками для наповнення бюджету, який потім використовують для фінансування вбивств українців. 

Проте найцікавіше в нашому випадку те, що у чартах платформ-конкурентів – YouTube Music та Apple Music – ми не знаходимо російських треків або їх значно менше.

Топ пісень в Україні, добірка сформована YouTube Music станом на 19 травня 2025 року. У вибірці із 19 пісень не бачимо жодної російської. Перший такий трек можна знайти аж на 34 позиції. Джерело: YouTube Music

Топ пісень в Україні, добірка сформована Apple Music станом на 19 травня 2025 року. У вибірці із 19 пісень бачимо пісні від російських виконавців на 16, 17 та 19 місцях. LOBODA, попри те, що зробила пісню українською, все ще належить до російського сегменту. Джерело: Apple Music

Звідси бачимо, що із незрозумілих наразі причин, у чартах Spotify більше російської музики та виконавців, якщо порівняти з майданчиками-аналогами. Натомість на платформах від YouTube та Apple ми або не знаходимо, або знаходимо менше такого контенту. 

Виникає закономірне питання: чи це користувачі платформи схильні до споживання російського контенту, чи алгоритм платформи має ʼʼупередженняʼʼ та не дуже розрізняє український та російський сегменти, а відповідно – користувачам з України також може час від часу рекомендуватись російський контент?

За версією видання Texty, Spotify у 2022 році не дуже добре розумів та розрізняв піджанри української музики. Достатньо згадати, що жанрова бібліотека російської музики мала 68 піджанрів, в той час як українська – лише 24. Відповідно, треки від українських виконавців, які не мали свого піджанру у бібліотеці платформи, могли потрапляти у більш загальні підбірки, як-от ʼʼУкраїнський хіп-хопʼʼ. Проте траплялися і ситуації, коли українська музика була настільки унікальною, що не мала жодних російських аналогів. Наведемо цитату із матеріалу: ʼʼТак сталося з українським фонком (жанр на межі репу й електронної музики, для якого характерні повторюваність бітів і гучні баси; часто використовується в мем- і віральній культурі), який протягом усіх 12 місяців 2023 року стабільно посідав четверте місце серед найулюбленіших жанрів українських слухачівʼʼ. Оскільки платформа не розкриває те, як працює їхній алгоритм, важко однозначно стверджувати чому російська музика частіше трапляється саме у чартах Spotify. 

Ми все ж спробували звʼязатись із службою підтримки, аби отримати відповідь на запитання: як влаштована система рекомендацій. Однак платформа не надала пояснення, а аргументація зводилась до того, що все влаштовано на основі алгоритму.

            

Що можна зробити із російською музикою в українських чартах?

Наразі важко сказати, що саме може зробити користувач для того, аби російська музика не потрапляла в українські підбірки. Існує опція умовного ʼʼблокуванняʼʼ конкретного виконавця, але це працює на індивідуальному рівні і мало впливає на загальну картину.

 Як можна заблокувати виконавця у Spotify

Деякі користувачі навіть створювали окремі звернення до компанії Spotify для того, аби вона більш сенситивно формувала рекомендації саме для українців, що дозволило б користувачам обмежувати російський контент у своїх рекомендаціях без загального його видалення із платформи. Наразі це звернення отримало понад 2 тисячі вподобань, але ніяких кроків у цьому питанні ми не помічаємо. 

Висновки та рекомендації

Проведений аналіз демонструє, що існують певні закономірності у тому, що користувачі Spotify більш схильні до споживання контенту російською мовою. Проте стверджувати це напевно доволі складно і не потрібно, адже без актуальних даних та без розуміння принципу роботи рекомендацій важко стверджувати щось остаточно. 

В будь-якому випадку, дослідження контенту у чартах Spotify показало, що на початку повномасштабного вторгнення майже половина користувачів (більшість з яких молодь до 24 років) споживали російський контент. Після 2022 року динаміка змінилась і частка виконавців та контенту у споживацькому патерні українців дещо зменшилась. Поточний аналіз показав, що відбувається часткове відновлення споживання російськомовного контенту. У цьому можна пересвідчитись проаналізувавши чарт із 50 найпопулярніших пісень в Україні. 26%  –  це контент створений росіянами. 

Що може робити користувач, аби знизити ймовірність натрапити на російський контент:

  • Блокуйте виконавців, яких не хочете слухати і бачити у своїх рекомендаціях
  • Не взаємодійте з російським контентом на платформі Spotify
  • Якщо ваш профіль у Spotify має синхронізацію із іншими платформами, наприклад Facebook, не взаємодійте із російським контентом на ʼʼтретіх платформахʼʼ, адже це може впливати на рекомендації контенту у Spotify
  • Не споживайте російський контент у всіх його проявах, адже кожне ваше прослуховування  –  це внесок у бюджет окупантів, які прагнуть знищити Україну та українців. Коротко про те, як росія заробляє на своєму контент, що дивляться користувачі з-поза меж країни, можна прочитати в матеріалі Економічної правди

Що може робити платформа Spotify?

  • Розширити жанрову бібліотеку української музики. Створення нових піджанрів дозволить українським виконавцям потрапляти в більш релевантні добірки, не конкуруючи з російським контентом. Якщо платформа готова піти на такий крок, ми впевнені, що українська спільнота користувачів може бути долучена до цього процесу та допоможе краще зрозуміти контекст ринку.
  • Покращити модерацію та локалізацію контенту для українського ринку. Варто забезпечити редакційну підтримку українських добірок з урахуванням культурного контексту війни.
  • Забезпечити прозорість у принципах формування добірок для України. Публікація докладнішої інформації про те, як формуються чартові списки для регіонів, дозволить спільноті краще розуміти механізми впливу.
  • Реагувати на звернення української спільноти. Компанія має відреагувати на запити користувачів щодо фільтрації російського контенту та вжити відповідних дій для демонстрації підтримки країни, яка потерпає від агресії.