Умови використання соцмереж: правила які ми не читали

June 30, 2022

Соціальні мережі є нашою даністю уже понад 15 років, Ми приділяємо їм багато часу, їх активно використовують політики і медіа, вони стали серйозним полем для битви на виборах.

За останні роки соцмережі вибудували складну систему правил, основа яких національне законодавство, здебільшого США — штату Каліфорнії, де знаходяться штаб-картири основних техгігантів, як от Альфабет (Гугл), Мета (Фейсбук, Інстаграм), Твіттер та ін. Самі правила є юридичними документами різної природи, але сенс яких покликаний захищати компанії-власники від ймовірних ризиків, і зняття відповідальності від претензій, наприклад за порушення авторських прав, а також створення більш-менш безпечного середовища для своїх користувачів. Це і захист від мови ворожнечі, цькування та захист приватності.

Досить зрозумілим є те, що користувачі не часто зазирають в документи написані складною юридичною мовою. Як правило, ми клікаємо “я погоджуюся з правилами” і починаємо користуватися продуктом, що безперечно є неправильним, але досить поширеним, бо нікому не цікаво читати нудні юридичні тексти, а хочеться одразу почати користуватися тим чи іншим продуктом.

Розглянемо питання на що підписується користувач на прикладі компанії Мета. Такий огляд є невипадковим, адже 26 липня 2022 року набувають оновлені правила і користувачі будуть з ними погоджуватися, продовжуючи використання сервісів цієї компанії. Очевидно, якщо ви не комерційний користувач, то вам не будуть цікаві тонкощі продажів, реклами та іншого комерційного середовища, а саме як ви, як фізична особа взаємодієте з платформою.

Почнемо з суб’єкту. Фейсбук, месенджер, інстаграм і вотсапп — це 4 основні продукти/сервіси компанії МЕТА, які популярні в Україні. Кожна з них має свій функціонал і призначення, вони продовжують інтегровуватися, зокрема через можливість постів одночасно в 2 платформи, але кожна діє під загальними умовами використання. Коли ми користуємося одним або всім цими сервісами, ми укладаємо угоду з компанією Meta Platforms, Inc.. Фізично вона знаходиться в містечку Menlo Park в штаті Каліфорнія. Відповідно, якби український користувач захотів судитися з компанією, у нього є лише 2 опції. Перша — піти в районний суд, і вимагати стягнення з Мети якоїсь суми грошей оплачену за умовно, не той аватар. Якщо користувач нічого не оплачував, але вважає, що його права порушено, то його шлях буде складним. Мета (п.4. розіділу 4 Умов використання) пропонує лише 2 юрисдикції Окружний суд Північного округу штату Каліфорнія (США) або суд штату, розташованому в окрузі Сан-Матео. 11 годин польоту, американські адвокати… зрозуміло, що така опція більшості недоступна. В інших випадках залишається функціонал оскаржень в середині компанії та в оглядову раду, про це нижче.

П. 5 розділу 4 Умов визначає, що ці правила стосуються всіх продуктів, тобто авторські права, мова ворожнечі регулюватимуться однаково що у фейсбуці, що у інстаграмі. Зрештою, якщо хтось думає, що може вам погрожувати у месенджері — це хибна думка. Людина може оскаржити навіть приватне повідомлення

Частина сервісів, надто комерційного характеру можуть мати додаткові умови, тому на це слід зважати, якщо ви вирішили завести свою маленьку інтернет-крамничку.

Найважливішим для користувача розділом є розділ 3. Ваші зобов’язання перед Facebook і нашою спільнотою. В цьому розділі є кілька надзвичайно важливих нюансів. По-перше, вимога автентичності.

Тому ви повинні:

  • використовувати те саме ім’я, яким користуєтеся в повсякденному житті;
  • надавати достовірну інформацію про себе;

Це означає, що якщо ви назвалися Ліана Тарасівна, заміняючи прізвище по батькові і у вас виникнуть певні претензії з боку мережі, то ви не зможете підтвердити свою особу і є ризик втратити аккаунт. Тому, анонімність це не про фейсбук. Для цих цілей підходить твіттер, де зустріти користувача з ніком леопардова чупакабра або ж “винищувач р**ні” цілком нормальне явище.

  • створити лише один (особистий) обліковий запис і користуватися своїм життєписом в особистих цілях;

Хто ж на ФБ не потрапляв у бан. Вживання заборонених слів, або порушення авторського права або ж глюк алгоритму — це часте явище. Саме тому, дехто створює запасні акаунти. Звісно, за звичайних умов вас не будуть вичисляти за айпі і накладати штрафи, але за умов, що ваш акаунт проходить перевірку наявність дубляжів може бути виявлено і тоді всі акаунти буде знищено. Прецеденти в практиці ЦЕДЕМ-у були.

  • не надавати свій пароль і доступ до свого облікового запису Facebook іншим особам, а також не передавати свій обліковий запис будь-кому (без нашого дозволу).

Хто не стикався, надто під час виборчих кампаній, але і навіть зараз з пропозиціями здати аккаунт в оренду за 150 грн в день. Отримати ні за що гроші — солодка спокуса, проте, це не лише допомога нечистим на руку особам, які таким чином намагаються створити органічні профілі, які, наприклад, братимуть участь в політичних суперечках чи лайкатимуть чийсь рекламований продукт, але за такі дії так само можна втратити профіль, або вам його не повернуть або його знищить сама система. Подумайте, чи воно того варто.

І так, нагадую що користування сервісами МЕТА, як правда і сервісами Альфабет (Гугл, Ютуб та ін) можна з 13 років.

Умови використання роблять пряму прив’язку до Стандартів спільноти, які визначають вашу поведінку при безпосередньому використанні сервісів.

Ще одна група вимог — це право інтелектуальної власності. Це стосується будь-якого контенту, який ви створюєте, а також іншого контенту, який ви завантажуєте. Текст, відео фото — це все може бути захищеним контентом і, відповідно, може стати причиною скарги.

Щодо чужого контенту, наприклад, відео знятого вашим знайомим має бути чітка згода на це. Якщо ви взяли чудову фото просто “для себе” і це побачить її автор і йому це не сподобається — ви отримаєте санкцію. Платформи не будуть розбиратися з якою це метою — їх завдання припинити порушення, а далі розбирайтеся самі. Особливо варто звертати увагу на відео зняті в публічних місцях, де грає музика. Автоматизована система може виявити це і ви отримаєте попередження. На ютубі. приміром працює механізм, коли ваше відео може бути позбавлене аудіодоріжки.

Сама компанія отримує від вас згоду на використання вашого контенту для власних цілей або для промоції продуктів і сервісів. Такі випадки покривають, зокрема, ваші уподобання. Приміром, ви лайкнули сторінку виробника пива і ця дія може показуватися іншим користувачам для промоції цього пива. Або ж ви розмістили світлину, яка використовується в роликах вітання з днем народження. Водночас, якщо ви використовуєте звуки, картинки, дизайнерські елементи які вам пропонує платформа, ви маєте чітко розуміти, які права вам надано — чи можете ви використовувати з комерційною метою чи лише для особистого використання. Для аналогії на платформі ютуб створено бібліотеку вільної музики, яку може використати будь-хто. Однак, якщо ви візьмете і виріжете музику з каналу Vevo і не матимете офіційного дозволу, то ваш профіль досить швидко буде видалено, адже такий контент є комерційним. З огляду на те, що алгоритми виявлення піратського контенту вдосконалюються рік-у-рік, не рекомендуємо наражати себе на небезпеку.

Окремо слід звернути увагу на життя вашого профілю. За нормальних обставин ваш профіль буде існувати необмежений час. Так, вас можуть дістати постійні “прильоти” і ви, зрештою перейдете на твітер чи почнете писати пером. В такому випадку ви можете закрити свій профіль. Але навіть в цьому випадку ваш контент може ще певний час існувати на платформі. Це може бути викликане використанням такого контенту іншими користувачами, наприклад спільні альбоми. Але, якщо це репост — то у випадку, якщо оригінальний пост знищено у ваших друзів буде світитися “контент недоступний”. Це може бути викликане збереженням доказів. Така ситуація зараз має відбуватися у зв’язку з військовим вторгненням рф. Платформа може зберегти світлини як докази присутності z-армії в Україні. Або просто суто технологічно система стирає дані з певною періодичністю (очистка кешу тощо).

Платформа може видалити ваш профіль, якщо ви систематично однозначно, серйозно й неодноразово порушували політики і стандарти спільноти, а також якщо ви неодноразово порушуватимете чужі права на інтелектуальну власність. В цьому випадку ви можете спробувати оскаржити такі дії протягом 30 днів.

Якщо ви померли або є такий ризик, наприклад ви потрапили на війну варто потурбуватися про те, що станеться з вашим профілем. Дехто залишає логін і пароль, хоча це де-юре суперечить правилам щодо передачі профілю. Формальні правила дозволяють призначити спадкоємця — особу, яка доглядатиме за профілем. Цей статус не тотожний статусу спадкоємця за національним законодавством, а скоріше можна було б назвати наглядачем. Також в цьому статусі особа не може переглядати ваші приватні повідомлення. Також ви можете заповісти видалення профілю, в такому разі по вашій смерті профіля не стане. Якщо ви не вчинили жодних дій, то ваші друзі можуть подати запит на увіковічнення вашого запису.

Що зміниться з 26 липня? Значних змін ми особливо не спостерігаємо. Так, вони реструктуровані, але змістовно більшість залишилася незмінними. Серед новел варто відзначити таке: 

Найперше, створення нового профіля, якщо попередній був видалений. Така опція є можливою, але “Отримання дозволу на створення нового облікового запису відбувається виключно на наш розсуд і не означає, що захід дисциплінарного стягнення був неправильний або безпідставний.” Як буде виглядати ця процедура наразі незрозуміло. Але, якщо ви вчиняли грубі порушення такий шанс буде мінімальним.

Друга важлива зміна — заборона збирати маркери доступу, зокрема паролі. Очевидно, що політика оренди профілів, про що ми згадували вище набрала такого масштабу, що змусила платформу про це зробити окреме застереження.

Третя зміни — зловживання скаргами. Ми знаємо, що масові скарги є елементами інформаційної війни чи протесту, але тепер зловживання такими скаргами вважатиметься порушенням. Тож насолити черговому любителю випустити футболку з радянською символікою може не вийти.

Про інші важливі правила і оглядову раду ми розглянемо питання в наступних матеріалах.