Про нав’язування куріння школярам та способи протидії цій загрозі говорили сьогодні на прес-конференції «Маленькі цілі тютюнових гігантів: корпорації полюють на дітей». У заході взяв участь юрист проекту “Київ без тютюнового диму” Центру демократії та верховенства права Петро Король.
Під час свого виступу він наголосив, що через складність виконання законодавчих норм, тютюнові компанії продовжують обходити заборону на рекламу сигарет.
«Прийняті в 2012 році норми повністю забороняють рекламу, спонсорство та стимулювання продажу сигарет. Проте тютюнові компанії, користуючись складністю імплементації деяких норм, обходять діючий закон в частині, що стосується заборони стимулювання продажу. Держпродспоживслужба зобов’язана контролювати виконання закону й штрафувати порушників», – відзначив Петро Король.
Учасники обговорення відзначили, що 90% курців почали палити у віці до 18 років, тобто будучи ще неповнолітніми. Це означає, що маркетинг сигарет, який діти бачать щодня залучає їх до залежності в юному віці. Цим самим порушуються основоположні права дитини на здоров’я, життя та здоровий розвиток.
Також на прес-конференції були представлені результати дослідження Школи громадського здоров’я Університету Джонса Хопкінса (США) та ГО «Життя» щодо продажу тютюну поблизу навчальних закладів.
Відповідно до цих даних, у понад 50% точках продажів рекламуються сигарети зі смаковими добавками та ментолом, які більше подобаються дітям та підліткам, ніж звичайні сигарети, оскільки вони приємніші на смак та мають не так яскраво виражений запах тютюну. 10% точок продажу (переважно кіоски) продають сигарети поштучно, хоча це заборонено українським законодавством. У 94% точках продажу навіть попереджувальні надписи «Куріння вбиває» заклеюють цінниками.
Експерти наголосили, що для виконання міжнародних зобов’язань України та захисту дітей від нав’язування куріння, у Верховній Раді зареєстровано законопроект № 4030а, розроблений за участі експертів ЦЕДЕМ. Він передбачає повну заборону видимого розміщення упаковок тютюнових виробі на вітринах, у прикасових зонах та полицях пунктів продажів.
На думку борців з тютюном, це допоможе припинити подібні зловживання законодавством про заборону реклами сигарет, а також захистить дітей від нав’язливої реклами тютюну практично в кожному магазині.