January 8, 2009
Верховна Рада України, нехай не з першої спроби, таки спромоглася ухвалити 26 грудня 2008 року новий державний бюджет (закон № 835-VI). Для медійної сфери він залишається майже незмінним, проте деякі статті «схудли» до рівня 2007 року.
Традиційно
органами, які мають окремі «медійні» розділи чи бюджетні рядки, є
Державний комітет телебачення і радіомовлення, Національна рада з
питань телеюачення і радіомовлення, Верховна Рада України, Президент
України, Кабінет Міністрів України, а також Міністерство економіки
України, Міністерство культури і туризму, Міністерство освіти і науки
України та Державний комітет України у справах національностей та
релігій.
органами, які мають окремі «медійні» розділи чи бюджетні рядки, є
Державний комітет телебачення і радіомовлення, Національна рада з
питань телеюачення і радіомовлення, Верховна Рада України, Президент
України, Кабінет Міністрів України, а також Міністерство економіки
України, Міністерство культури і туризму, Міністерство освіти і науки
України та Державний комітет України у справах національностей та
релігій.
Видатки
цих органів у 2009 році на державну пресу та підтримку преси становлять
34,46 млн грн., а видатки на державне телебачення та виготовлення
телевізійних програм за державним замовленням – 544,55 млн грн.
цих органів у 2009 році на державну пресу та підтримку преси становлять
34,46 млн грн., а видатки на державне телебачення та виготовлення
телевізійних програм за державним замовленням – 544,55 млн грн.
Чи
не єдиним органом із цього переліку, який «заробляє» гроші для
державного бюджету, тобто наповнює його дохідну частину, є Національна
рада з питань телебачення і радіомовлення. У 2009 році на неї покладено
обов’язок зібрати за видачу ліцензій на кабельне мовлення,
ретрансляцію, проводове (кабельне) мовлення і час мовлення 42,3 млн
грн., а за переоформлення, продовження терміну дії ліцензій та видачу
дублікатів таких ліцензій – 2,8 млн грн. Ця сума більш ніж
удвычперевищує суму на утримання самої Нацради – її бюджет у 2009 році
складає 20,7 млн грн. Таким чином бюджет Нацради схуд на 6,3 млн
гривень у порівнянні з минулим роком і є трохи більшим за бюджет 2007
року.
не єдиним органом із цього переліку, який «заробляє» гроші для
державного бюджету, тобто наповнює його дохідну частину, є Національна
рада з питань телебачення і радіомовлення. У 2009 році на неї покладено
обов’язок зібрати за видачу ліцензій на кабельне мовлення,
ретрансляцію, проводове (кабельне) мовлення і час мовлення 42,3 млн
грн., а за переоформлення, продовження терміну дії ліцензій та видачу
дублікатів таких ліцензій – 2,8 млн грн. Ця сума більш ніж
удвычперевищує суму на утримання самої Нацради – її бюджет у 2009 році
складає 20,7 млн грн. Таким чином бюджет Нацради схуд на 6,3 млн
гривень у порівнянні з минулим роком і є трохи більшим за бюджет 2007
року.
Лідером у
бюджетному фінансуванні залишається Держкомтелерадіо. Цей орган є
головною фінансовою ланкою між бюджетом і державними
телерадіокомпаніями. Сукупний цьогорічний бюджет Держкомтелерадіо
становить 604,7 млн грн., що на 13 млн грн. більше за бюджет 2007 року
і на 119 млн менше за минулорічний.
бюджетному фінансуванні залишається Держкомтелерадіо. Цей орган є
головною фінансовою ланкою між бюджетом і державними
телерадіокомпаніями. Сукупний цьогорічний бюджет Держкомтелерадіо
становить 604,7 млн грн., що на 13 млн грн. більше за бюджет 2007 року
і на 119 млн менше за минулорічний.
Два
основні рядки у бюджеті Держкомтелерадіо, які живлять державних
мовників – це «Виробництво та розповсюдження телерадіопрограм для
державних потреб» та «Трансляція телерадіопрограм, вироблених для
державних потреб». Нагадаємо, що депутати у 2006 році змінами до закону
про телебачення і радіомовлення скасували пряме фінансування державних
мовників. У порівнянні з минулим роком видатки на виробництво
телерадіопрограм зменшилися на 46 млн і становлять 437,85 млн грн.,
натомість видатки на трансляцію збільшилися на 16 млн грн. і становлять
100 млн грн.
основні рядки у бюджеті Держкомтелерадіо, які живлять державних
мовників – це «Виробництво та розповсюдження телерадіопрограм для
державних потреб» та «Трансляція телерадіопрограм, вироблених для
державних потреб». Нагадаємо, що депутати у 2006 році змінами до закону
про телебачення і радіомовлення скасували пряме фінансування державних
мовників. У порівнянні з минулим роком видатки на виробництво
телерадіопрограм зменшилися на 46 млн і становлять 437,85 млн грн.,
натомість видатки на трансляцію збільшилися на 16 млн грн. і становлять
100 млн грн.
Бюджет Держкомтелерадіо, призначений на підтримку преси у 2009 році, становитиме 320 тис. грн. (400 тис. у 2008 році).
Крім того, бюджет Держкомтелерадіо містить низку інших бюджетних рядків на виконання не зовсім притаманних йому функції (допитливі можуть ознайомитися з рішенням Конституційного суду від 28 січня 2003 року № 2-рп/2003 (Справа N 1-1/2003).
Так,
на фінансування випуску книжкової продукції за програмою «Українська
книга» передбачені видатки у розмірі 20 млн грн. (40 млн грн. – у 2008
році), «Збирання, обробка та розповсюдження офіційної інформаційної
продукції» – 17,6 млн грн. (24 млн у 2008 р.), «Інформаційне та
організаційне забезпечення участі України у міжнародних форумах,
конференціях, виставках» – 740 тис. (7,4 млн грн. – 2008 р.),
«Прикладні розробки у сфері засобів масової інформації, книговидавничої
справи та інформаційно-бібліографічної діяльності» – 4,8 млн грн. (4,5
млн грн. – 2008 р.), «Підвищення кваліфікації працівників засобів
масової інформації в Укртелерадіопресінституті» – 2,87 млн грн. (3,5
млн у 2008 р.), «Інформаційно-культурне забезпечення населення Криму у
відродженні та розвитку культур народів Криму» – 945 тис. грн. (950,3
тис. – 2008 р.), фінансова підтримка творчих спілок у сфері засобів
масової інформації – 950 тис. грн. (250 тис. – 2008 р.), «Державні
стипендії видатним діячам інформаційної галузі, дітям журналістів, які
загинули або стали інвалідами у зв’язку з виконанням службових
обов’язків та премії в інформаційній галузі» – без змін – 548,5 тис.
грн., «Виконання заходів з питань європейської і євроатлантичної
інтеграції в інформаційній сфері» – 500 тис. грн. (5 млн. – 2008 р.),
«Фінансова підтримка державних музичних колективів» – 1,39 млн грн.
(2,6 млн – 2008 р.), «Здійснення контролю у сфері захисту суспільної
моралі» – 3,7 млн грн. (4,1 млн. – 2008-го).
на фінансування випуску книжкової продукції за програмою «Українська
книга» передбачені видатки у розмірі 20 млн грн. (40 млн грн. – у 2008
році), «Збирання, обробка та розповсюдження офіційної інформаційної
продукції» – 17,6 млн грн. (24 млн у 2008 р.), «Інформаційне та
організаційне забезпечення участі України у міжнародних форумах,
конференціях, виставках» – 740 тис. (7,4 млн грн. – 2008 р.),
«Прикладні розробки у сфері засобів масової інформації, книговидавничої
справи та інформаційно-бібліографічної діяльності» – 4,8 млн грн. (4,5
млн грн. – 2008 р.), «Підвищення кваліфікації працівників засобів
масової інформації в Укртелерадіопресінституті» – 2,87 млн грн. (3,5
млн у 2008 р.), «Інформаційно-культурне забезпечення населення Криму у
відродженні та розвитку культур народів Криму» – 945 тис. грн. (950,3
тис. – 2008 р.), фінансова підтримка творчих спілок у сфері засобів
масової інформації – 950 тис. грн. (250 тис. – 2008 р.), «Державні
стипендії видатним діячам інформаційної галузі, дітям журналістів, які
загинули або стали інвалідами у зв’язку з виконанням службових
обов’язків та премії в інформаційній галузі» – без змін – 548,5 тис.
грн., «Виконання заходів з питань європейської і євроатлантичної
інтеграції в інформаційній сфері» – 500 тис. грн. (5 млн. – 2008 р.),
«Фінансова підтримка державних музичних колективів» – 1,39 млн грн.
(2,6 млн – 2008 р.), «Здійснення контролю у сфері захисту суспільної
моралі» – 3,7 млн грн. (4,1 млн. – 2008-го).
Цього
року не передбачено фінансування технічного переоснащення обласних
державних телерадіокомпаній. Нагадаємо, що минулого року на це було
витрачено 35 млн грн.
року не передбачено фінансування технічного переоснащення обласних
державних телерадіокомпаній. Нагадаємо, що минулого року на це було
витрачено 35 млн грн.
Сума
на утримання самого Держкомтелерадіо також зменшилася – на «керівництво
та управління у сфері телебачення і радіомовлення» виділено 11,99 млн
грн. (14,3 млн – у 2008 році.)
на утримання самого Держкомтелерадіо також зменшилася – на «керівництво
та управління у сфері телебачення і радіомовлення» виділено 11,99 млн
грн. (14,3 млн – у 2008 році.)
Верховна
Рада України передбачила суттєве зменшення витрат на висвітлення
діяльності народних депутатів України через засоби телебачення і
радіомовлення: у порівнянні з минулими роками ця стаття схудла втричі –
6,2 мільйони (18,6 – у 2008-му, 17,3 – у 2007-му). Однак на утримання
газети «Голос України» та журналу «Віче» в бюджеті закладено збільшення
бюджету на 1,5 млн грн. Цього року ці видання мають отримати 13,8 млн
грн.
Рада України передбачила суттєве зменшення витрат на висвітлення
діяльності народних депутатів України через засоби телебачення і
радіомовлення: у порівнянні з минулими роками ця стаття схудла втричі –
6,2 мільйони (18,6 – у 2008-му, 17,3 – у 2007-му). Однак на утримання
газети «Голос України» та журналу «Віче» в бюджеті закладено збільшення
бюджету на 1,5 млн грн. Цього року ці видання мають отримати 13,8 млн
грн.
Видатки на
утримання газети «Урядовий кур’єр» залишаються без суттєвих змін – 3,5
млн грн. На видання офіційного бюлетеня Президента України «Офіційний
вісник Президента України» передбачено 1,97 млн грн.
утримання газети «Урядовий кур’єр» залишаються без суттєвих змін – 3,5
млн грн. На видання офіційного бюлетеня Президента України «Офіційний
вісник Президента України» передбачено 1,97 млн грн.
Міністерство
економіки цього року урізало бюджет свого видання – журналу «Економіка
України» – з 318,5 тис. грн. до 222,2 тис. гривень. Ця сума є меншою за
бюджет і 2007 року. Тоді на це видання було передбачено 277,8 тис. грн.
Однак Мінекономіки тепер витрачатиме ще 1 млн грн. на видання
інформаційного бюлетеня «Вісник державних закупівель» та створення і
забезпечення функціонування веб-порталу з питань державних закупівель.
економіки цього року урізало бюджет свого видання – журналу «Економіка
України» – з 318,5 тис. грн. до 222,2 тис. гривень. Ця сума є меншою за
бюджет і 2007 року. Тоді на це видання було передбачено 277,8 тис. грн.
Однак Мінекономіки тепер витрачатиме ще 1 млн грн. на видання
інформаційного бюлетеня «Вісник державних закупівель» та створення і
забезпечення функціонування веб-порталу з питань державних закупівель.
Міністерство
культури і туризму також зменшило бюджет фінансової підтримки
друкованих періодичних видань культурологічного та
літературно-художнього напрямку – 4,45 млн грн.. (5,2 млн у 2008-му,
3,9 млн. – 2007-го). Фінансову підтримку науково-освітянської преси,
яку надає Міністерство освіти і науки України, також скоротили з 68,6
тис. грн. у 2008 році до 54,9 у 2009 році. Ці видатки також є нижчими
за рівень 2007 року (58,1 тис. грн.)
культури і туризму також зменшило бюджет фінансової підтримки
друкованих періодичних видань культурологічного та
літературно-художнього напрямку – 4,45 млн грн.. (5,2 млн у 2008-му,
3,9 млн. – 2007-го). Фінансову підтримку науково-освітянської преси,
яку надає Міністерство освіти і науки України, також скоротили з 68,6
тис. грн. у 2008 році до 54,9 у 2009 році. Ці видатки також є нижчими
за рівень 2007 року (58,1 тис. грн.)
Державний
комітет України у справах національностей та релігій удвічі зменшив
фінансову підтримку газет мовами національних меншин і заходів щодо
відтворення культури національних менших з 2,7 млн грн., у 2007 та 2008
рр. до 1,32 млн у 2009 році.
комітет України у справах національностей та релігій удвічі зменшив
фінансову підтримку газет мовами національних меншин і заходів щодо
відтворення культури національних менших з 2,7 млн грн., у 2007 та 2008
рр. до 1,32 млн у 2009 році.
Викликає
деякий подив питання фінансування Національної експертної комісії з
питань захисту суспільної моралі, адже у п. 13 положення про цей орган
прямо вказано, що комісія фінансується з державного бюджету, проте
окремого рядка видатків на цей орган бюджет не має.
деякий подив питання фінансування Національної експертної комісії з
питань захисту суспільної моралі, адже у п. 13 положення про цей орган
прямо вказано, що комісія фінансується з державного бюджету, проте
окремого рядка видатків на цей орган бюджет не має.
Зазначимо,
що решта органів державної влади не мають прямих видатків на ЗМІ у
Державному бюджеті, тому навести конкретні цифри видатків цих органів
на ЗМІ наразі неможливо.
що решта органів державної влади не мають прямих видатків на ЗМІ у
Державному бюджеті, тому навести конкретні цифри видатків цих органів
на ЗМІ наразі неможливо.
Вочевидь,
бюджет-2009 є депресивним для всіх програм фінансування державних ЗМІ,
адже не лише зменшилися видатки, а й суттєво збільшилася інфляція, тому
порівняння зазначених показників є відносним. Бюджет-2009, на нашу
думку дає чітку вказівку державним мужам, що настав час активізувати
процеси роздержавлення державної преси і перетворення системи
державного телебачення.
бюджет-2009 є депресивним для всіх програм фінансування державних ЗМІ,
адже не лише зменшилися видатки, а й суттєво збільшилася інфляція, тому
порівняння зазначених показників є відносним. Бюджет-2009, на нашу
думку дає чітку вказівку державним мужам, що настав час активізувати
процеси роздержавлення державної преси і перетворення системи
державного телебачення.
Вперше опубліковано: