Держбюджет-2009: медійна частина

January 8, 2009
Верховна Рада України, нехай не з першої спроби, таки спромоглася ухвалити 26 грудня 2008 року новий державний бюджет (закон  № 835-VI). Для медійної сфери він залишається майже незмінним, проте деякі статті «схудли» до рівня 2007 року.
 
Традиційно
органами, які мають окремі «медійні» розділи чи бюджетні рядки, є
Державний комітет телебачення і радіомовлення, Національна рада з
питань телеюачення і радіомовлення, Верховна Рада України, Президент
України, Кабінет Міністрів України, а також Міністерство економіки
України, Міністерство культури і туризму, Міністерство освіти і науки
України та Державний комітет України у справах національностей та
релігій. 
 
Видатки
цих органів у 2009 році на державну пресу та підтримку преси становлять
34,46 млн грн., а видатки на державне телебачення та виготовлення
телевізійних програм за державним замовленням – 544,55 млн грн.
 
Чи
не єдиним органом із цього переліку, який «заробляє» гроші для
державного бюджету, тобто наповнює його дохідну частину, є Національна
рада з питань телебачення і радіомовлення. У 2009 році на неї покладено
обов’язок зібрати за видачу ліцензій на кабельне мовлення,
ретрансляцію, проводове (кабельне) мовлення і час мовлення 42,3 млн
грн., а за переоформлення, продовження терміну дії ліцензій та видачу
дублікатів таких ліцензій – 2,8 млн грн. Ця сума більш ніж
удвычперевищує суму на утримання самої Нацради – її бюджет у 2009 році
складає 20,7 млн грн. Таким чином бюджет Нацради схуд на 6,3 млн
гривень у порівнянні з минулим роком і є трохи більшим за бюджет 2007
року.
 
Лідером у
бюджетному фінансуванні залишається Держкомтелерадіо. Цей орган є
головною фінансовою ланкою між бюджетом і державними
телерадіокомпаніями. Сукупний цьогорічний бюджет Держкомтелерадіо
становить 604,7 млн грн., що на 13 млн грн. більше за бюджет 2007 року
і на 119 млн менше за минулорічний.
 
Два
основні рядки у бюджеті Держкомтелерадіо, які живлять державних
мовників – це «Виробництво та розповсюдження телерадіопрограм для
державних потреб» та «Трансляція телерадіопрограм, вироблених для
державних потреб». Нагадаємо, що депутати у 2006 році змінами до закону
про телебачення і радіомовлення скасували пряме фінансування державних
мовників. У порівнянні з минулим роком видатки на виробництво
телерадіопрограм зменшилися на 46 млн і становлять 437,85 млн грн.,
натомість видатки на трансляцію збільшилися на 16 млн грн. і становлять
100 млн грн.
 
Бюджет Держкомтелерадіо, призначений на підтримку преси у 2009 році, становитиме 320 тис. грн. (400 тис. у 2008 році).
 
Крім того, бюджет Держкомтелерадіо містить низку інших бюджетних рядків на виконання не зовсім притаманних йому функції (допитливі можуть ознайомитися з рішенням Конституційного суду від 28 січня 2003 року № 2-рп/2003 (Справа N 1-1/2003).
 
Так,
на фінансування випуску книжкової продукції за програмою «Українська
книга» передбачені видатки у розмірі 20 млн грн. (40 млн грн. – у 2008
році), «Збирання, обробка та розповсюдження офіційної інформаційної
продукції» – 17,6 млн грн. (24 млн у 2008 р.), «Інформаційне та
організаційне забезпечення участі України у міжнародних форумах,
конференціях, виставках» – 740 тис. (7,4 млн грн. – 2008 р.),
«Прикладні розробки у сфері засобів масової інформації, книговидавничої
справи та інформаційно-бібліографічної діяльності» – 4,8 млн грн. (4,5
млн грн. – 2008 р.), «Підвищення кваліфікації працівників засобів
масової інформації в Укртелерадіопресінституті» – 2,87 млн грн. (3,5
млн у 2008 р.), «Інформаційно-культурне забезпечення населення Криму у
відродженні та розвитку культур народів Криму» – 945 тис. грн. (950,3
тис. – 2008 р.), фінансова підтримка творчих спілок у сфері засобів
масової інформації – 950 тис. грн. (250 тис. – 2008 р.), «Державні
стипендії видатним діячам інформаційної галузі, дітям журналістів, які
загинули або стали інвалідами у зв’язку з виконанням службових
обов’язків та премії в інформаційній галузі» – без змін – 548,5 тис.
грн., «Виконання заходів з питань європейської і євроатлантичної
інтеграції в інформаційній сфері» – 500 тис. грн. (5 млн. – 2008 р.),
«Фінансова підтримка державних музичних колективів» – 1,39 млн грн.
(2,6 млн – 2008 р.), «Здійснення контролю у сфері захисту суспільної
моралі» – 3,7 млн грн. (4,1 млн. – 2008-го).
 
Цього
року не передбачено фінансування технічного переоснащення обласних
державних телерадіокомпаній. Нагадаємо, що минулого року на це було
витрачено 35 млн грн.
 
Сума
на утримання самого Держкомтелерадіо також зменшилася – на «керівництво
та управління у сфері телебачення і радіомовлення» виділено 11,99 млн
грн. (14,3 млн – у 2008 році.)
 
Верховна
Рада України передбачила суттєве зменшення витрат на висвітлення
діяльності народних депутатів України через засоби телебачення і
радіомовлення: у порівнянні з минулими роками ця стаття схудла втричі –
6,2 мільйони (18,6 – у 2008-му, 17,3 – у 2007-му). Однак на утримання
газети «Голос України» та журналу «Віче» в бюджеті закладено збільшення
бюджету на 1,5 млн грн. Цього року ці видання мають отримати 13,8 млн
грн.
 
Видатки на
утримання газети «Урядовий кур’єр» залишаються без суттєвих змін – 3,5
млн грн. На видання офіційного бюлетеня Президента України «Офіційний
вісник Президента України» передбачено 1,97 млн грн.
 
Міністерство
економіки цього року урізало бюджет свого видання – журналу «Економіка
України» – з 318,5 тис. грн. до 222,2 тис. гривень. Ця сума є меншою за
бюджет і 2007 року. Тоді на це видання було передбачено 277,8 тис. грн.
Однак Мінекономіки тепер витрачатиме ще 1 млн грн. на видання
інформаційного бюлетеня «Вісник державних закупівель» та створення і
забезпечення функціонування веб-порталу з питань державних закупівель.
 
Міністерство
культури і туризму також зменшило бюджет фінансової підтримки
друкованих періодичних видань культурологічного та
літературно-художнього напрямку – 4,45 млн грн.. (5,2 млн у 2008-му,
3,9 млн. – 2007-го). Фінансову підтримку науково-освітянської преси,
яку надає Міністерство освіти і науки України, також скоротили з 68,6
тис. грн. у 2008 році до 54,9 у 2009 році. Ці видатки також є нижчими
за рівень 2007 року (58,1 тис. грн.)
 
Державний
комітет України у справах національностей та релігій удвічі зменшив
фінансову підтримку газет мовами національних меншин і заходів щодо
відтворення культури національних менших з 2,7 млн грн., у 2007 та 2008
рр. до 1,32 млн у 2009 році.
 
Викликає
деякий подив питання фінансування Національної експертної комісії з
питань захисту суспільної моралі, адже у п. 13 положення про цей орган
прямо вказано, що комісія фінансується з державного бюджету, проте
окремого рядка видатків на цей орган бюджет не має.
 
Зазначимо,
що решта органів державної влади не мають прямих видатків на ЗМІ у
Державному бюджеті, тому навести конкретні цифри видатків цих органів
на ЗМІ наразі неможливо.
 
Вочевидь,
бюджет-2009 є депресивним для всіх програм фінансування державних ЗМІ,
адже не лише зменшилися видатки, а й суттєво збільшилася інфляція, тому
порівняння зазначених показників є відносним. Бюджет-2009, на нашу
думку дає чітку вказівку державним мужам, що настав час активізувати
процеси роздержавлення державної преси і перетворення системи
державного телебачення.
 
Вперше опубліковано:

http://www.telekritika.ua/news/2009-01-02/42994