Чотирнадцятого вересня 2024 року Кабінет Міністрів України зареєстрував у Верховній Раді України проект закону про державний бюджет на 2025 рік №12000. Це вже третій виключно військовий бюджет з моменту повномасштабного вторгнення, видатки якого найперше спрямовані на оборону України. Така ситуація, вочевидь, впливає на видатки на освіту, медицину та гуманітарну сферу.
Утім, ця війна, як власне і всі війни, що розв’язувалися Росією, більшовицькою Росією, Російською імперією проти своїх сусідів і не лише сусідів була пов’язана з Великою російською брехнею — запереченням своїх злочинів, запереченням цивілізаційного розвитку інших народів, а у випадку України і українців — заперечення самого існування українського народу, етносу, власної історії. До і під час російсько-української війни Росія підтримувала широку агентурну мережу в Україні та інших країнах світу для просування власних наративів, виробляла всі типи друкованого та аудіовізуального контенту. В 2023 році лише один пропагандистський ресурс RT отримав фінансування у розмірі 27,5 млрд рублів (296 млн доларів).
Системне недооцінення важливості гуманітарної сфери не лише дозволило Росії та її агентам роками проводити деструктивні політики в середині України, але і успішно цементувати пропагандистські наративи на кшталт споконвічного російського Криму, нацизм в Україні, а vise versa про велич російської культури.
ЦЕДЕМ розуміючи важливість гуманітарної і інформаційної сфери для української демократії роками адвокатував інститути свободи інформації та Суспільного мовлення. Створене в січні 2017 року Суспільне мовлення, а тепер Суспільне як мультиплатформенна інституція жодного року не отримувало передбачений законом гарантований мінімум фінансування. І це в той час, коли компанія змушена була долати спадок безгосподартності, морально застарілого обладнання та боргів. Суспільний запит від Суспільного, як виробника якісних новин та контенту для різних верств населення — фільмів, дитячого контенту, контенту для національних спільнот, корінних народів, людей з інвалідністю входить в конфлікт з системним браком ресурсів на виробництво такого контенту.
За буквою закону фінансування Суспільного у 2025 році мало б бути de-jure на рівні 6 млрд грн (145 млн доларів). Утім, розуміючи видатки бюджету на оборону така сума de-facto мала обраховуватися за винятком таких видатків. Таким чином справедлива сума мала б становити 2,8 млрд грн (67 млн доларів). Ця сума дозволила б не лише індексувати зростаючі видатки, але і закласти більше коштів на виробництво різноманітного контенту: документальних фільмів, фільмів-розслідувань, культурного і дитячого контенту, контенту про і для національних спільнот і корінних народів.
У 2024 році Міністерство фінансів України розуміючи важливість Суспільного змогло закласти 2,17 млрд. грн у проєкті державного бюджету на 2025 рік. Ця сума дозволить індексувати зростаючі витрати і зростаючий розрив зарплат порівняно з ринком, утім видатки на виробництво залишаються незмінними.
Проте, після публікації проєкту бюджету стали надходити сигнали про наміри урізати під час розгляду в парламенті і цей бюджет. Такі наміри є або нерозумінням обсягу і вартості виробництва контенту всіма платформами Суспільного або свідомою диверсією з метою знекровлення, а фактично зупинки діяльності Суспільного. Що не лише вдарить по іміджу України, але і поставить питання про Україну як партнера, що вміє виконувати взяті на себе зобов’язання. Створення Суспільного мовлення виходить ще з зобов’язань України перед Радою Європи, а ухвалений в ЄС Акт про свободу медіа недвозначно наголошує на необхідності інституційної і фінансової незалежності суспільних медіа.
Ми закликаємо Верховну Раду України і депутатів серйозно поставитися до питання збереження Суспільного і в умовах зростаючої міжнародної турбуленції не додавати аргументів недоброзичливцям щодо підтримки, зокрема і військової підтримки України. Ми закликаємо профінансувати видатки за бюджетною програмою 3802080 “Фінансова підтримка Національної суспільної телерадіокомпанії України” в обсязі не меншому, ніж передбачений проєктом №12000.