Інститут Медіа Права представив результати моніторингу торгових точок щодо наявності реклами тютюну

October 22, 2012

 

Протягом вересня-жовтня 2012 року волонтери проекту «Київ без тютюнового диму» та громадської організації «Життя» здійснили моніторинг 116 кіосків, крамниць і супермаркетів Києва. Ще майже 300 аналогічних точок продажу було обстежено в Сумах, Донецьку, Хмельницьку, Черкасах і Криму. Згідно з результатами моніторингу, більшість закладів торгівлі відповідально поставились до виконання норм закону і повністю усунули рекламні постери та іншу рекламну продукцію. Водночас на багатьох вуличних вітринах цигарки демонструються на тлі яскравих плакатів, у рамках із підсвіткою, що є стимулюванням продажів.

 

Метою моніторингу було оцінити рівень присутності реклами тютюнових виробів та тютюнових торгових марок у місцях продажів після набуття чинності Закону України № 3778, що повністю забороняє рекламу тютюнових виробів («Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо заборони реклами, спонсорства та стимулювання продажу тютюнових виробів»).

 

Для дослідження було обрано різні види точок продажу сигарет: супермаркети, кіоски, мінімаркети/магазини. У Києві моніторинг охопив усі адміністративні райони міста. Всього у 6 містах України волонтери обстежили 412 торгових точок.

 

Моніторинг у Києві показав:

 

       100 % точок продажу усунули пряму рекламу цигарок з вітрин і прикасових зон;

       61 % торгових об’єктів усунули засоби стимулювання продажів тютюну з вітрин і прикасових зон.

Загалом за результатами моніторингу у 6 містах:

       98 % точок продажу усунули пряму рекламу сигарет з вітрин і прикасових зон;

       58 % торгових об’єктів усунули засоби стимулювання продажів тютюну з вітрин і прикасових зон;

       79 % торгових точок порушують норми закону про розміщення інформації про ціни на окремому аркуші 30х40 см.

 

– Наш моніторинг показав, що загалом закон щодо заборони реклами виконується. Та все ж ми відзначили певні порушення. Наприклад, 42 % обстежених торгових точок України (переважно це кіоски) не демонтували на вітринах засоби стимулювання продажу: підсвітки вітрин і навіть цілих торгових точок, міні-лайтбокси з «підкруткою» пачок, кольорові блискучі плакати для виділення цигарок серед іншого товару, а також використання плакатів із характерними фігурами і лініями, які є такими ж, які і на сигаретних пачках. Все це є порушенням норми про заборону стимулювання продажів сигарет. – пояснив директор Інституту Медіа Права Тарас Шевченко. Також ми зафіксували, що у багатьох закладах торгівлі ціни на сигарети розміщені на самих пачках, що також є порушенням норми закону щодо про розміщення інформації про ціни на окремому аркуші. А в деяких випадках цінники перекривають медичні попередження. Ми сподіваємось, що контролюючі органи звернуть на це увагу.

 

  

 

 


– В Україні споживач, зокрема тютюнових виробів, наділений певними захищеними Конституцією правами, що покликані забезпечити його обізнаність із тією продукцією, яку він бажає придбати. Мета такої інформації, зокрема й демонстрації товару на вітрині, – повідомити про наявний асортимент продукції, її споживчі характеристики, про вартість товару на ціннику, про виробника тощо. При цьому і зовнішній вигляд, і пакування тютюнових виробів має повністю відповідати вимогам законодавства. Тобто ставити на вітрину цигарки можна, рекламувати – ні, – пояснив Сергій Орєхов, голова Державної інспекції України з питань захисту прав споживачів.

 

– Ми дуже задоволені результатами моніторингу, які показали, що працівники торгівлі з розумінням поставилися до таких корисних для споживачів нововведень. Сподіваємося, що і надалі небезпека від реклами та стимулювання продажу тютюнових виробів не буде загрожувати українському споживачеві, зауважила Ірина Назаревич, перший віце-президент Всеукраїнської федерації споживачів «Пульс».

Потрібно розуміти, що саме заборона реклами у місцях продажів є однією із найефективніших норм нового закону, і якій чинило найбільше спротиву тютюнове лобі. Виконання цієї норми було і залишається важливим, оскільки це дієвий спосіб зробити тютюнові вироби менш привабливими, нав’язливими та соціально-прийнятними продуктом. Наша кінцева мета зменшення поширеності куріння, – Андрій Скіпальський, координатор проекту «Україна без тютюнового диму», ГО «Життя». 

Моніторинг здійснювали волонтери: студенти Національного медуніверситету ім.. Богомольця, Києво-Могилянської академії, Київського національного торгово-економічного університету та ін. Також до моніторингу долучились і активісти Комітету виборців України, Всеукраїнської федерації споживачів ПУЛЬС та низки інших громадських організацій, що входять до Коаліції «За вільну від тютюнового диму Україну». Волонтерів попередньо було ознайомлено із законом та проінструктовано. Кожен учасник вивчав відповідну точку продажу і заповняв анкету.

Довідково

 

16 вересня 2012 набрав чинності закон № 3778-ІV щодо заборони реклами, спонсорства та стимулювання продажу тютюнових виробів. Відтепер в Україні заборонена не лише реклама на радіо, телебаченні, в друкованих ЗМІ та на зовнішніх рекламних носіях, але й у мережі Інтернет, у магазинах та кіосках, а також спонсорство та стимулювання продажів тютюнових виробів.

 

Нагадуємо, що до кінця 2012 р. набувають чинності ще два антитютюнових закони: з  4 жовтня в Україні з’являться упаковки сигарет із спеціальними кольоровими зображеннями наслідків куріння, а з 17 грудня буде заборонено курити у всіх громадських та робочих місцях, включаючи усі приміщення громадського харчування

 

 

«Київ без тютюнового диму» – проект громадської організації «Інститут Медіа Права», учасника Коаліції «За вільну від тютюнового диму Україну». Громадська організація «Життя» працює з метою об’єднання зусиль громадськості, громадських активістів та громадських адвокатів для впровадження системних змін у сфері контролю над тютюном в Україні.

 

За детальнішою інформацією звертайтеся: Олена Дуб, координатор проекту «Київ без тютюнового диму»  olenadub@medialaw.kiev.ua, тел: (068) 340 03 33 facebook.com/SmokeFreeKyiv;