З нагоди набуття чинності нового закону громадськість провела прес-конференцію та акцію під “Українським домом” у м. Києві.
Дія закону вже помітна для більшості громадян України: тютюнова реклама зникла з прикасових зон усіх торговельних закладів та з вітрин кіосків. Діти та підлітки більше не бачитимуть яскравих плакатів, наліпок та дисплеїв, що пропагують сигарети. Реклами не буде й у мережі Інтернет – зникнуть банери та ролики, що рекламують тютюн. Крім цього, тютюнова індустрія не може бути спонсором молодіжних вечірок та концертів.
Громадськість вітає усіх відповідальних власників бізнесу, які вчасно виконали вимоги законодавства та прибрали нав’язливу рекламу.
Активну роль у контролі над
виконанням антитютюнового законодавства відіграє Державна інспекція України з
питань захисту прав споживачів.
– Буде повністю заборонено, по-перше, масову рекламу сигарет у місцях їх продажу – йдеться про каси в супермаркетах, про кіоски, які торгують сигаретами. По-друге, рекламу сигарет у мережі Інтернет (крім сайтів для повнолітніх). Важливим нововведенням є заборона пропонування або надання бонусів, премій, повернення готівкових коштів, права на участь у будь-якій грі, лотереї, конкурсі, події, що прямо або опосередковано пов’язані з тютюновими виробами або умовою надання чи участі в яких є придбання, вживання тютюнових виробів. Тобто вся масова реклама тютюнових виробів, яка ще донедавна могла потрапити на очі підліткам, повинна уникнути, – пояснив голова Держспоживінспекції Сергій Орєхов.
Уповноважений Президента України з прав дитини Юрій Павленко наголосив, що позиція Президента однозначна: заборона реклами тютюну є важливим кроком для забезпечення здорового майбутнього громадян. Саме тому, за словами Юрія Павленка, Президент підписав два антитютюнові закони, які покликані захистити громадян від тютюнової реклами, а також від шкідливого впливу тютюнового диму у громадських та на робочих місцях, включаючи всі заклади громадського харчування.
– Інститут Медіа Права і його соціальний проект “Київ без тютюнового диму” позитивно оцінює появу такого закону і закликає не лише контролюючі органи, а й громадян всіляко допомагати його виконанню після після набуття чинності. За нашими оцінками, у перший день дії закону більшість супермаркетів, магазинів і кіосків уже прибрали сигаретну рекламу. Але у багатьох точках продажу натомість з’явились блимаючі та блискучі рамки, в яких поміщено пачки цигарок, – це вже порушення закону, адже такий вигляд вітрини є стимулюванням продажу (а він заборонений). Також у дуже багатьох кіосках медичні попередження на пачках продавці закривають цінниками – це також розцінюємо як порушення. Скоро наш проект спільно з ГО “Життя” та всеукраїнською антитютюновою Коаліцією починає моніторинг точок продажу – таким чином, скоро ми побачимо реальний стан виконання цього закону, – сказав директор ІМП Тарас Шевченко.
– Громадські активісти добивалися ухвалення
цього закону більше двох років, – розповідає голова правління ГО «Життя» Андрій
Скіпальський. – Представники тютюнового лобі блокували закон про
заборону реклами сигарет всіма можливим способами. І це не дивно: за
результатами дослідження Світового банку, повна заборона реклами тютюну
скорочує рівень розповсюдженості куріння до 7%, тоді як часткова заборона лише
призводить до переміщення реклами у незаборонені сегменти. Наші діти більше не
бачитимуть нав’язливої тютюнової реклами в Україні.
Важливу роль у дегламуризації образу куріння відіграють відомі українці. Починаючи з 2008 року понад 100 зірок розпочали кампанію проти реклами тютюну та підписали «Маніфест українців проти куріння», серед них і Марічка Падалко, ведуча телеканалу «1+1»:
– Діти звертають увагу і найкраще
запам’ятовується те, що наочно показано за допомогою яскравих картинок,
блискіток, рухомих механізмів. Такі картинки, в розумінні дітей, є ознакою
радості та свята. А саме такою – барвистою і привабливою – тютюнові компанії
роблять свою рекламу. Тому мене як маму дуже тішить те, що віднині ані
моїх дітей, ані інших маленьких українців не будуть вводити в оману
строкаті реклами сигарет.
– Звільнення України від згубної реклами тютюну, поява фотоілюстрацій наслідків куріння на пачках сигарет уже з жовтня та заборона куріння в приміщеннях закладів ресторанної індустрії уже з середини грудня цього року безумовно має посилити тенденції до зменшення рівня поширеності куріння. А це означає зменшення хвороб, спричинених курінням. Важливим є особиста участь кожного в контролі над виконанням таких важливих антитютюнових законів для закріплення успіху, – коментує вступ в силу Закону Ганна Гопко, координатор Коаліції «За вільну від тютюнового диму Україну.
Після прес-конференції громадські активісти та відомі українці провели акцію: «Рекламо сигарет, давай прощавай!». На сходах Українського дому вони розгорнули величезну мапу України, на якій було розставлено 100 мишоловок. На місці приманки на кожній мишоловці була прилаштована сигарета. Після цього учасники акції мітлами змели мишоловки з мапи, таким чином, символічно очистили Україну від реклами сигарет.
Довідка: 6 серпня 2012 р. Держспоживінспекція та представники громадських організацій, які борються з курінням, підписали Меморандум про співпрацю та об’єднали зусилля для ефективного контролю над виконанням антитютюнових законів. Так, порушників Закону № 3778 чекатиме адміністративна відповідальність – штраф у розмірі від 30 до 50 тис. грн.
Нагадуємо, що до кінця 2012 р. набувають чинності ще два антитютюнових закони: з 4 жовтня в Україні з’являться упаковки сигарет із спеціальними кольоровими зображеннями наслідків куріння, а з 17 грудня буде заборонено курити у всіх громадських та робочих місцях, включаючи усі приміщення громадського харчування.