Коаліція “Декларації під контролем” закликає не перетвоювати НАЗК у орган політичних розправ

December 12, 2016

Національне агентство із запобігання корупції (НАЗК) використовує подвійні стандарти у підходах до перевірок дій чиновників на ознаки правопорушення. Це може свідчити про залежність і зовнішню керованість дій працівників НАЗК, які використовують повноваження в інтересах політичної доцільності, а не встановлення істини, йдеться у заяві коаліції “Декларації під контролем”, до якої входить Центр демократії та верховенства права.

Подвійні стандарти у підходах до перевірок дій видно по результатах перевірок щодо народного депутата Сергія Лещенка та Міністра фінансів Олександра Данилюка.

1 грудня 2016 співробітники Агенства склали протокол про адміністративне правопорушення народного депутата Сергія Лещенка через знижку від забудовника, яку він отримав при купівлі квартири.

У НАЗК прийшли до висновку, що знижка є подарунком більшим за визначене обмеження, а тому це є порушенням вимог антикорупційного законодавства про розмір отриманих посадовими особами подарунків. Водночас Закон України «Про запобігання корупції» чітко визначає, що зазначене обмеження не поширюється на загальнодоступні знижки. Тобто для притягнення особи до відповідальності за вчинення адміністративного правопорушення обов’язковою умовою є обґрунтування того, що знижка не є загальнодоступною.

Однак співробітники НАЗК у своїй офіційній позиції не навели докази та обґрунтування у підтвердження цього факту, фактично презуміювавши його. Такий підхід порушує принцип презумпції невинуватості, бо твердження про наявні ознаки правопорушення має бути доведено у законний спосіб.

У той самий час НАЗК прийшло до висновку про відсутність порушень законодавства в діях Міністра фінансів Олександра Данилюка у зв’язку із інформацією про те, що він суміщав державну посаду із посадою в приватних компаніях.

У офіційній позиції НАЗК від 2 грудня зазначено, що Міністр фінансів України Олександр Данилюк здійснив передачу в управління іншій особі належних йому корпоративних прав в Rurik Real Estate Investment Limited та CEE Investments & Advisory LLP. Така передача є цілком легальною та передбачена ст.36 Закону України «Про запобігання корупції».

Однак, на підтвердження здійснення таких дій особа відповідно до ч. 5 ст. 36 зазначеного Закону має надати нотаріально засвідчену копію укладеного договору передачу в управління іншій особі належних їй корпоративних прав.  З офіційної позиції НАЗК незрозуміло, чи було надано такий договір Олександром Данилюком та чи була відповідна вимога з боку Агенства.

Оскільки надання нотаріально засвідченої копії укладеного договору передачі в управління іншій особі належних їй корпоративних прав є обов’язковою умовою виконання вимог антикорупційного законодавства, то неможливо однозначно стверджувати, що у діях Данилюка відсутні ознаки складу правопорушення.

В обох випадках перевірок НАЗК не вжило усіх необхідних заходів для обґрунтованого твердження про наявність чи відсутність правопорушень відносно вимог антикорупційного законодавства. Проте, у випадку народного депутата Сергія Лещенка НАЗК все ж таки склало протокол про адміністративне правопорушення, а відносно дій Міністра фінансів Данилюка – ні.

Аналіз цих двох справ дає змогу стверджувати про подвійні стандарти у підходах до перевірок на предмет наявності у діях публічних службовців ознак правопорушення.

Коаліція закликає НАЗК виконувати свою роботу професійно і неупереджено, а також застерігає керівництво держави від спроб перетворити Агентство в орган розправи з політичними опонентами. Ми наголошуємо на необхідності жорсткого контролю за роботою НАЗК через введення граничних строків, чітких критеріїв і черговості перевірок.

____________

«Декларації під контролем» коаліція громадських організацій, які визначають своїм пріоритетом боротьбу з корупцією через перевірку електронних декларацій. Меморандум про створення коаліції 1 лютого 2016 року підписали шість громадських організацій: Transparency International Україна, Центр політичних студій та аналітики «Ейдос», Громадський люстраційний комітет, Центр демократії та верховенства права CEDEM), Канцелярська сотня (проект «Декларації») і Центр локального самоврядування.