ЗАЯВА
Ми, громадські організації Центр демократії та верховенства права, Інститут Масової Інформації, ГО “Телекритика”, Фундація “Суспільність”, “Інтерньюз-Україна” висловлюємо обурення черговою спробою загальмувати реформу суспільного мовлення.
Так, 21 квітня 2016 року відбувся пленум Національної спілки журналістів України, який затвердив від імені НСЖУ звернення до Прем’єр-міністра України щодо звільнення Зураба Аласанії з поста генерального директора Національної телекомпанії України (об’єднаної). Основна мотивація дій НСЖУ, як пояснила секретар спілки — “невиконання трудових обов’язків, зокрема щодо допущення заборгованостей заробітної плати”, “неналежна реалізацію редакційної політики телекомпанії”.
Адресні звинувачення, що висуваються саме в бік керівника НТКУ, не лише не ґрунтуються на фактичному стані справ в ході реформи суспільного мовлення, але і підтверджують декларативність заяв про підтримку реформи суспільного мовлення з боку НСЖУ.
З моменту затвердження постанови Кабінетом Міністрів України у серпні 2015 року розпочався надзвичайно складний процес формування об’єднаної телерадіокомпанії, що стане базою для майбутнього суспільного мовника. В процесі перетворення усім залученим сторонам доводиться вирішувати масу юридичних і фінансово-господарських питань. Паралельно, відповідно до вимог закону тривав процес обрання Наглядової ради НСТУ, а також розпочатий процес пошуку і ліцензування частот для організації фм-мовлення для Українського радіо. Адже закон зобов’язує державу забезпечити суспільного мовника мінімум 3 загальноукраїнськими фм-хвилями і 2 загальнонаціональними телеканалами.
З грудня 2015 року Державне підприємство “Українська студія телевізійних фільмів “Укртелефільм” заблокувало реформу не допускаючи до своїх фінансово-господарських документів жодну уповноважену перевіряючу державну установу. Саботаж з боку ДП “УСТФ “Укртелефільм” став предметом кількох засідань парламентського комітету з питань свободи слова та інформаційної політики, що призвело до появи в парламенті законопроекту №4232 щодо зміни порядку приєднання цього підприємства і розблокування реформи.
В лютому-березні 2016 року керівництвом НТКУ вжиті всі заходи щодо розблокування державного фінансування, а насамперед заробітних плат працівників НТКУ і її регіональних дирекцій. Утім, відсутність коштів на закупівлю контенту через недофінансування з боку держави не може не впливати на програмне наповнення каналу. Лише фіналізація реформи може забезпечити рівень фінансування, передбачений законом про суспільне телерадіомовлення. Водночас, елементарне небажання розібратися у сутності суспільного мовлення, страх і саботаж змін є чи не найголовнішим фактором, що гальмує реформу.
Ми вважаємо неприпустимими заяви, які під гучними гаслами діалогу і порозуміння приховують амбіції окремих осіб.
Ми також вважаємо відвертою маніпуляцією І проявом елементарної некомпетентності заклики політиків і громадських діячів щодо виділення в окрему структуру Національного радіо. Такі заклики є прямим доказом не лише необізнаності про наявну систему державних мовників, але і свідчать про приховані інтереси лобістів цього питання.
Ми обурені штучним затягуванням реформи суспільного мовлення, яке понад 10 років є зобов’язанням України перед Радою Європи, а також умовою реалізації угоди Україна-ЄС.
Ми закликаємо Кабінет міністрів України доручити профільним Міністерствам забезпечити у тому числі з необхідною підтримкою з боку силових органів перевірку і видачу документів ДП “УСТФ “Укртелефільм”, а також забезпечити належне ведення відкритих досудових проваджень.
Ми звертаємося до народних депутатів України Якнайшвидше ухвалити законопроект #4232 щодо зміни порядку приєднання Укртелефільму.
Ми наголошуємо, що реформа суспільного мовлення є ключовою реформою в медіа-сфері. І саме завдяки зусиллям керівництва НТКУ реформа реалізується попри всі фактичні і штучно створені перешкоди. Ми наголошуємо, що саме обрання Правління Національної суспільної телекомпанії України буде яскравою і неупередженою оцінкою діям Зураба Аласанії.