Перший потік ШІ-Академії ПРОМПТО завершено: понад 100 учасників отримали навички фактчекінгу та відповідального використання ШІ

June 30, 2025

118 учасників з усієї України завершили навчання в першому потоці ШІ-Академії “ПРОМПТО” – онлайн-курсу, який допомагає опанувати штучний інтелект як інструмент для відповідальної роботи з інформацією, перевірки фактів і створення контенту. 

ШІ-Академія втілюється Центром демократії та верховенства права (ЦЕДЕМ)  у партнерстві з національним проєктом медіаграмотності “Фільтр” Міністерства культури та стратегічних комунікацій України та за підтримки International Media Support (IMS).

Українське інформаційне поле щодня піддається атакам: фейкам, маніпуляціям, провокаційному контенту, зокрема створеному за допомогою ШІ. Водночас самі технології штучного інтелекту стрімко інтегруються в повсякденне життя – від освіти до комунікацій. 

У цьому новому середовищі критичне мислення, медіаграмотність і вміння працювати з ШІ-інструментами стають необхідною навичкою. Академія ПРОМПТО була створена саме як відповідь на ці виклики, щоб навчити людей розпізнавати маніпуляції, відповідально споживати та створювати інформацію, а також свідомо використовувати цифрові інструменти для власного захисту й розвитку.

Сьогодні штучний інтелект – це не лише про інновації, а й про інформаційну безпеку. Мета Академії ПРОМПТО – дати людям інструменти, щоб орієнтуватися в інформаційному хаосі, викривати маніпуляції та формувати нову культуру відповідального використання ШІ. І звісно, використовувати ШІ як свого союзника, але відповідально і з розумом,” – зазначив національний радник по Україні в International Media Support (IMS) Роман Кіфлюк.

Практика, що змінює поведінку

Курс тривав шість тижнів і складався з п’яти тематичних модулів. Кожен модуль включав інтерактивні вебінари з експертами у сфері штучного інтелекту, медіаграмотності та фактчекінгу, авторського права, практичні завдання та матеріали для самостійної роботи. Програма мала на меті не лише навчити учасників користуватись ШІ-інструментами, а й закласти етичні й правові основи відповідального використання технологій.

Ми відчували, що інтерес до теми ШІ і дезінформації зростає, але масштаби перевершили всі очікування – за перші три дні відбору у квітні надійшло понад 400 заявок. Це ще раз підтвердило: українці хочуть розуміти, як працюють сучасні технології, і потребують практичних знань. Саме тому ми вирішили розширити перший потік і вже готуємось до наступних етапів Академії,” – розповідає Олеся Холопік, директорка ЦЕДЕМ.

Навчальні модулі охоплювали такі теми:

  • Основи дезінформації і роль ШІ: учасники вивчали, як саме дезінформація поширюється у цифровому середовищі, як ШІ може її посилювати або, навпаки, викривати. Вчилися аналізувати фейки, використовувати фактчекінгові інструменти та виявляти маніпулятивні повідомлення.
  • Правильне формулювання запитів (промптинг): як формулювати ефективні запити штучному інтелекту, щоб отримати коректні й точні відповіді. 
  • Створення мультимедійного контенту за допомогою ШІ: учасники самостійно створювали візуальний і відеоконтент, працювали з генеративними інструментами та вчилися покращувати результати через удосконалення промптів.
  • Правові й етичні аспекти ШІ: програма охоплювала теми відповідальності за згенерований контент, авторського права, регуляції ШІ в Україні та світі. Учасники аналізували реальні кейси, пов’язані з порушенням прав і дезінформацією.
  • Безпека використання ШІ: йшлося про ризики, упередження, “галюцинації” моделей і конфіденційність. Учасники навчались розпізнавати небезпечні запити та критично оцінювати результати роботи ШІ.

Серед лекторів – юристи, фактчекери, комунікаційники, викладачі та ШІ-експерти, зокрема Ігор Розкладай, Ірина Субота, Анна Нестеренко, Крістіна Ніколаєва, Ольга Петрів, Олена Специвцева, Олексій Мінаков.

Після кожної лекції учасники одразу застосовували знання на практиці, виконуючи домашні завдання. 

“Учасники не просто прослухали курс – вони вчилися розпізнавати фейки, самостійно генерували візуальний контент, розбирали Кодекс поведінки ШІ та кейси з авторським правом, а також готували гайди, як безпечно та ефективно працювати зі ШІ. Це практичні навички, які вже сьогодні допомагають їм будувати власні проєкти, посилювати освітні ініціативи і протистояти дезінформації,” – розповідає координаторка проєкту “Фільтр” Анна Нестеренко. 

Результати учасників після курсу

Згідно з фінальним дослідженням, 84% опитаних учасників після завершення курсу оцінили свої навички роботи з ШІ як високі. 46 з 49 оцінили курс як “дуже корисний” або “корисний”. Понад 98% респондентів готові рекомендувати курс іншим.

Ми отримали чудові відгуки учасників:

    • “Курс дав мені сміливість користуватися ШІ в роботі. До того це здавалося чимось недосяжним
    • “Я вже використовую ШІ у своїй викладацькій діяльності й планую ділитись цим з колегами” 
  • “Сподобався алгоритм вирішення навіть ускладнених завдань: Лекція + Презентація + Самостійна робота + Чат з колегами”
  • “Домашні завдання, де прийшлось самостійно попрацювати і досягнути відповідних результатів щодо закріплення матеріалу, всі домашні завдання робились з захопленням!”

Частина учасників – вже поширює знання про фактчекінг і протидію дезінформацію серед близьких і друзів:

“Навчила батьків розпізнавати фейки (ділилась в групі вотсап, один з учасників попросив поділитись посилання на цей допис для роботи зі своїми в студентами), коригую свої промпти, щоб отримати більш якісний результат”

Однією з найцінніших переваг курсу стала жива, підтримувальна спільнота, яка сформувалася між учасниками. Навіть після завершення курсу вони залишаються на зв’язку: спілкуються в чатах, діляться новинами, обговорюють інструменти ШІ та підтримують одне одного в реалізації власних проєктів.

“Найцінніше — це люди. Я вперше відчула, що не одна в темі ШІ — є багато однодумців, з якими хочеться продовжувати цей шлях.”

Система досягнень: як працює мотивація

В Академії діяла система досягнень, яка мотивувала учасників залишатися активними протягом усього курсу. Залежно від набраних балів, вони отримали сертифікати з відповідними рівнями:

  • Цифровий дослідник (80–100 балів), 27 учасників
  • Креатор штучного розуму (101–150 балів), 24 учасники
  • Алгоритмічний мислитель (151–174 балів), 21 учасників
  • Майстер ПРОМПТО (175+ балів), 46 учасників

     

Що далі?

У планах – ще два потоки навчання ШІ-Академії “ПРОМПТО” до кінця 2025 року. Щоб першими дізнатись про нові набори та майбутні програми, слідкуйте за оновленнями на наших сторінках: