Якість – не швидкість: що ми очікуємо від Суспільного в наступні 4 роки

May 25, 2021

Центр демократії та верховенства права вітає Суспільне мовлення з успішним формуванням нового складу Наглядової ради і Правління. Суспільне показало високий стандарт і культуру проведення процесу обрання своїх керівних органів. Саме прозорість і відкритість конкурсу є елементом довіри до Суспільного, як сталої і незалежної інституції.

Наступні 4 роки для Суспільного є роками завоювання ще більшої довіри і посилення позицій на ринку, а також на цю каденцію керівних органів припаде дві виборчих кампанії – вибори президента та парламентські вибори 2024 року.

У зв’язку з цим ЦЕДЕМ звертається до Суспільного з таким:

Якісний контент на всіх платформах

Одним з ключових фокусів суспільного є концепт “digital first”. ЦЕДЕМ підтримує зусилля Суспільного зі запуску і розвитку сайту suspilne.media та численних сторінок на платформах Facebook, Instagram та Youtube. Зокрема тому, що активна частина населення, а саме молодь, отримує інформацію переважно з онлайн-платформ і соціальних мереж, а не з так званих “традиційних” медіа. Разом з тим, перед Суспільним стоїть складне завдання – своєчасно інформувати суспільство про важливі події та не влаштовувати перегони з комерційними медіа. Суспільне має подавати новини максимально об’єктивними, так, щоб споживач міг отримати найбільш повну картину події, у тому числі з поясненням компетенцій, передумов або інших обставин, з яких він міг би сформувати власне бачення “історії”.

На додачу, варто наголосити на споживачах радіо і телебачення, якими є старші групи населення. Такі платформи мають приділити увагу більшому просвітництву споживача, задля уникнення сегрегації через недостатню обізнаність останніх в різних сферах, особливо в сфері історії, технологічного розвитку та функціонування держави, а також розвитку української мови й мов корінних народів.

Entertainment та edutainment

Суспільне мовлення має звернути увагу на програми розважального характеру. Комедійні шоу, скетчі та інші формати, що використовуються в інших суспільних мовниках на рівні з освітнім і аналітичним контентом. Разом з тим, якість таких програм має фокусуватися на виробництві якісного україномовного продукту, а сам гумор має бути толерантним, позбавленим дискримінаційної риторики, відвертої неповаги до державної мови та символів, особистих образ, які виходять за межі політичної сатири, та інших типів неправомірного та недопустимого контенту.

Стратегія країни-агресора полягає в експансійній політиці російської мови, в тому числі через якісний російський продукт. Наслідком такої політики уже є заповненість YouTube численними продуктами для різних категорій від наймолодших до підлітків. Натомість, україномовного продукту є значно менше. Саме Суспільне мовлення може стати одним з тих якісних і довірених джерел контенту для дітей та молоді – розвиваючі програми, серіали, програми, які дозволяють отримати знання з різних галузей в більш зручній і сучасній формі – саме це має стати одним з напрямів розвитку Суспільного, а відкриті пітчинги мають сприяти залученню партнерів, в тому числі зі сфери науки.

Національна пам’ять

Близько половини населення України отримало освіту ще за часів радянської окупації. Це призводить до того, що нав’язані радянською пропагандою міфи все ще глибоко вкорінені в соціумі, що, в свою чергу, стає основою для спекуляції з боку політиків та пропагандистів. Боротьба з історичним фейками та відображення багатогранної української історії з усіма її здобутками та помилками має стати одним з наріжних каменів Суспільного та знаходити своє відображення у дискусіях, виробництві документального та ігрового продукту, а також співпраці з існуючими незалежними проектами.

Розкриття злочинів комунізму, нацизму та сучасного російського неофашизму також є важливим напрямом не лише для боротьби з фейками та міфами, але і для забезпечення місії Суспільного – захищати свободи в Україні. Адже непокаране зло повертається.

Вибори

Модерна українська історія показує, що час виборів є найбільш стресовим, а почасти небезпечним періодом для України. Саме зловживання на виборах призвели до Помаранчевої революції, а намагання узурпувати владу та провести “вибори” у 2015 році до Революції гідності. Разом з тим, суспільний запит до президента і депутатів часто не лише ілюструє нерелевантність в силу невідповідності запитів повноваженням і межам мандату конкретних органів, але і загальний низький рівень обізнаності щодо розподілу влад, їх природи та й загалом державного устрою України. Саме тому, попри те, що вибори відбудуться лише за 3 роки уже зараз Суспільне мовлення має докласти значних зусиль для донесення простими засобами цілісної картини влад в Україні, показуючи на простих прикладах, як і хто має вирішувати ті чи інші питання в Україні, різницю між державною владою і місцевим самоврядування та показуючи кращі приклади самоорганізації населення.

Аналіз партій та рухів також має продемонструвати реальні здобутки, мотиви та інтереси тих, хто прагне встановлювати порядок денний і правила гри в Україні. А надто, в умовах неоголошеної війни з боку Російської Федерації як саме через корупцію і політичних посіпак агресор веде війну не лише з застосуванням зброї, вбиваючи наших громадян, а й підриваючи її зсередини, зокрема і в інформаційній сфері методами пропаганди, поширення дезінформації й інших небезпечних наративів.

Належне управління

Перші чотири роки для Суспільного ознаменувалися як хронічним недофінансуванням, так і внутрішніми конфліктами. Для росту унікальної в своєму роді компанії це природні хвороби, які долаються з плином часу і формуванням нової корпоративної культури. Разом з тим, керівні органи повинні мати чіткі сфери компетенції, що має стати спільним забезпеченням місії Суспільного.

В наступні 4 роки ми закликаємо Наглядову раду посилити свою діяльність як форпосту Суспільного, відстоюючи стратегічно важливі питання, а надто належне фінансування, забезпечення політичної незалежності та належне сприйняття Суспільного як власне публічного мовника. Будь-які нападки та зазіхання на Суспільне мають отримувати від Наглядової ради належну реакцію.

Ми також закликаємо Правління пам’ятати про підзвітність Суспільного, не лише через формування якісних річних звітів, прозорі закупівлі, але і шляхом різноманітних консультацій з різними групами фахівців і громадськості задля отримання і зворотного зв’язку і більшої інклюзивності мовника, зокрема і з метою остаточного подолання шлейфу державного “УТ-1”, про який де-не-де можна почути від необізнаних громадян.

Ми віримо, що Суспільне мовлення є одним з ключових елементів демократії України і переконані, що успішність його діяльності залежить від кожного з нас.