Соціальна і політична реклама: на черзі зміни до закону

April 14, 2010

Чотирнадцятого квітня 2010 року Верховна Рада України прийняла у першому читанні проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про рекламу» (законопроект № 3002, н. д. Олена Кондратюк, фракція БЮТ; н. д. Ганна Герман, фракція Партії регіонів; н. д. Олег Зарубінський, фракція «Блок Литвина»; н. д. Микола Баграєв, фракція БЮТ, н. д. Юрій Стець, фракція блоку НУНС; щодо ідентифікації соціальної реклами та регулювання окремих видів рекламної діяльності політичних партій та громадських організацій)» .

Законопроект передбачає встановлення нових норм у регулюванні соціальної та політичної реклами шляхом внесення змін до статті 12 Закону України «Про рекламу» і доповнення цього закону новою статтею 12-1. Законопроект передовсім має на меті запобігти поширенню політичної реклами під виглядом соціальної, а також детальніше унормувати порядок розміщення цих видів реклами.

Так, за проектом закону обов’язковим є посилання на орган державної влади, орган місцевого самоврядування та їх посадових осіб, якщо вони виступають рекламодавцем соціальної реклами. Така соціальна реклама не повинна містити елементів політичної агітації. Якщо ж певна реклама має на меті підтримання обізнаності чи інтересу до конкретних політичних сил або діячів, то вона не може вважатися соціальною рекламою, навіть якщо вона спрямована на досягнення суспільно корисних цілей та популяризацію загальнолюдських цінностей. Однак таке уточнення поняття соціальної реклами не узгоджується із її ж визначенням, наведеним у статті 1 Закону України «Про рекламу» («соціальна реклама – інформація будь-якого виду, розповсюджена в будь-якій формі, яка спрямована на досягнення суспільно корисних цілей, популяризацію загальнолюдських цінностей і розповсюдження якої не має на меті отримання прибутку»).

Ще одне положення законопроекту викликає сумніви: незастосування до партійної реклами у період між виборами вимог закону щодо точності, достовірності, недвозначності, відсутності перебільшень, замовчування та порівнянь. У пояснювальній записці до законопроекту зазначається, що ці вимоги не можуть бути застосовані до політичної реклами в силу її специфіки та некомерційної мети. Однак Головне науково-експертне управління у своєму висновку відносить цю норму, як і ряд інших, до недоліків законопроекту.

Адреса законопроекту: http://gska2.rada.gov.ua/pls/zweb_n/webproc4_2?id=&pf3516=3002&skl=7