Тестування кіосків із заклеєними вітринами – намагання дискредитувати ідею законопроекту №4030а

September 1, 2016

6У Києві з’явилося 10 торгових кіосків, у яких вітрини з сигаретами закриті від покупців сірою плівкою.

На вітринах торгових точок вказано, що проводиться «тестування нових правил розміщення тютюнових виробів», які плануються згідно з проектом закону № 4030а. Пачки сигарет в цих місцях приховані від споживачів, натомість на окремому листі вивішений перелік тютюнових виробів із цінами.

«Ця акція не має нічого спільного з підготовкою до розгляду у ВРУ законопроекту №4030а і, ймовірно, є кроком тютюнового лобі, спрямованим на дискредитацію цієї ініціативи», − заявляють члени Коаліції громадських організацій «За вільну від тютюнового диму Україну.

Громадські організації зазначають, що біля таких кіосків проводиться спеціальне опитування покупців щодо їхнього ставлення до нового оформлення вітрин тютюнових кіосків.

«Показово, що таке «дослідження» проводиться саме у гарячий сезон літніх відпусток – у серпні, коли очікувано, що продажі практично усіх груп товарів є нижчими, ніж зазвичай. Вочевидь, таким чином тютюнові компанії хочуть показати, що нові правила розміщення сигарет створюють незручності для покупців та, зі слів обурених продавців, стали причиною зниження доходів, що є відвертою маніпуляцією», − йдеться у заяві.

«Видиме розміщення сигарет та яскраво оформлені лайтбокси, на фоні яких виставлені пачки, розраховані не на курців зі стажем, а на залучення молодого покоління до згубної залежності. Згідно з дослідженнями, діти сприймають викладку сигарет на вітринах як рекламу і запрошення почати курити», − підкреслила Юлія Солоха, координатор проекту “Київ без тютюнового диму” Центру демократії та верховенства права.

Відповідно до законопроекту №4030а, вітрини кіосків зовсім необов’язково заклеювати темно-сірою чи будь-якого іншого кольору плівкою. З вітрин потрібно буде прибрати сигарети і поставити натомість інші товари.

«Тютюнові компанії такими діями хочуть навмисно підірвати прийняття законопроекту №4030а, щоб і надалі використовувати вітрини магазинів як майданчик для просування тютюнових виробів. Світовий досвід підтверджує, що заборона викладки сигарет сприяє зменшенню поширеності куріння. Тому Україні необхідно прийняти цей законопроект, щоб захистити молодь від агресивних маркетингових інструментів індустрії», − наголосила Світлана Сидорова, експертка Українського центру контролю над тютюном ГО «Життя».

Учасники Коаліції «За вільну від тютюнового диму Україну» закликають громадян України та народних депутатів не піддаватися на провокації тютюнових компаній і зробити усе можливе, аби прибрати з місць продажів, по суті, агресивну рекламу у вигляді викладки тютюнових виробів та убезпечити майбутніх споживачів цієї згубної продукції від початку куріння.

Нагадаємо, 19 липня 2016 р. 19 народних депутатів зареєстрували у Верховні Раді Законопроект №4030а «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» (щодо захисту громадського здоров’я від шкідливого впливу тютюнового диму), який передбачає заборону видимого розміщення пачок сигарет у місцях продажу, визначення терміну «приміщення», збільшення кількості місць на 100% вільних від тютюнового диму, а також збільшення розміру штрафів для фізичних осіб за порушення у громадських місцях. Цей законопроект розроблений також відповідно до вимог Рамкової конвенції Всесвітньої організації охорони здоровя із боротьби проти тютюну.