У Верховній Раді хочуть криміналізувати використання терористичної символіки

23 листопада 2015 року народним депутатом Рабіновичем В.З. було зареєстровано Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо заборони публічної демонстрації терористичної атрибутики чи символіки (проект № 3505) та Проект Закону про внесення змін до Кримінального та Кримінального процесуального кодексів України щодо відповідальності за пропаганду і поширення ідеології тероризму (проект № 3506).

Перший законопроект, яким вносяться зміни до Закону України «Про боротьбу з тероризмом», а також до низки інших актів українського законодавства, передбачає заборону на публічну демонстрацію, виготовлення, поширення або публічне використання терористичної атрибутики чи символіки або атрибутики чи символіки, схожої на терористичну, та їх фрагментів, в тому числі у вигляді сувенірної продукції. Загалом, норми даного законопроекту змістовно повторюють норми Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки», прийнятого навесні 2015 року.

Так, заборона на вчинення окреслених дій не поширюється у разі використання символіки задля:

1) експозиціонування в музеях, тематичних виставках, Музейному фонді України, а також бібліотечних фондах на різних носіях інформації;

2) використання у процесі наукової діяльності, в тому числі під час наукових досліджень та поширення їх результатів у не заборонений законодавством України спосіб;

3) використання під час викладення або реконструкції (зокрема історичної) історичних подій;

4) зберігання у приватних колекціях та приватних архівних зібраннях;

5) використання у посібниках, підручниках та інших матеріалах наукового, освітнього і навчального характеру, які використовуються у навчальному, навчально-виховному і освітньому процесах.

Заборонені дії щодо такої символіки, а також її використання у назвах, вчинені юридичними особами, політичними партіями, іншими об’єднаннями громадян, друкованими ЗМІ є підставою для відмови в реєстрації чи припинення діяльності відповідного суб’єкта. У разі невиконання даних вимог, Міністерство юстиції України має подати позов щодо припинення діяльності вище вказаних суб’єктів.

Вводиться також і кримінальна відповідальність за виготовлення, поширення, а також публічне використання терористичної атрибутики чи символіки у розмірі до 5 років позбавлення волі з конфіскацією майна чи без неї, а за наявності обтяжуючих обставин – до 10 років позбавлення волі з конфіскацією майна чи без неї. Водночас, законопроект № 3506 окремо криміналізує пропаганду і поширення ідеології тероризму з аналогічними санкціями.

Законопроекти несуть кілька суттєвих ризиків. По-перше, чітко не встановлюється, які саме організації визнаватимуться терористичними, а також не встановлюється чіткий порядок такого визнання. По-друге, санкції за вчинення відповідних злочинів видаються надмірними, оскільки максимальна санкція за публічні заклики до вчинення терористичного акту у Кримінальному кодексі за наявності обтяжуючих обставин є меншою і становить 5 років позбавлення волі.

Картка законопроекту № 3505: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=57169.

Картка законопроекту № 3506: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=57170.

Ми надаємо безоплатні консультації із юридичних питань у сфері інформаційного та медійного права. Будемо раді поділитися з вами своїм досвідом.

Листи з інших питань не розглядаються.

Докладніше про консультації

 

Для того, щоб отримати інформацію, яка вас цікавить, зверніться до нас за допомогою гарячої лінії: