March 14, 2014
Народні депутати ухвалили в цілому Закон «Про внесення змін до Закону України «Про вибори Президента України» (щодо техніко-юридичного вдосконалення виборчого процесу)», який передбачає зміни в порядок проведення агітації та висвітлення виборчого процесу в ЗМІ.
Так, закон про вибори доповнено новим розділом, присвяченим інформаційному забезпеченню виборів. Таким чином законодавець нарешті розмежував передвиборну агітацію і звичайне інформування виборців щодо перебігу виборчого процесу. Крім цього, до закону включили визначення передвиборної агітації як здійснення будь-якої діяльності з метою спонукання виборців голосувати за або не голосувати за певного кандидата на пост Президента України, а також аналогічно Закону про вибори народних депутатів, визначили окремі форми, в яких агітація може здійснюватись, зокрема: проведення зборів громадян, інших зустрічей з виборцями, проведення мітингів, публічних дебатів, прес-конференцій стосовно положень передвиборних програм, оприлюднення в засобах масової інформації політичної реклами, виступів, інтерв’ю, нарисів, відеофільмів, аудіо- та відеокліпів, інших публікацій та повідомлень, розповсюдження виборчих листівок та інших друкованих агітаційних матеріалів чи друкованих видань, в яких розміщено матеріали передвиборної агітації, розміщення друкованих агітаційних матеріалів чи політичної реклами на носіях зовнішньої реклами, проведення концертів, вистав, спортивних змагань, демонстрації фільмів та телепередач чи інших публічних заходів за підтримки кандидата тощо.
Також передбачено, що “Голос України” та “Урядовий кур’єр” друкують передвиборні програми кандидатів на пост Президента України в окремому спеціальному випуску не пізніш як за двадцять днів до дня виборів. Послідовність розміщення передвиборних програм кандидатів на пост Президента у відповідному виданні визначається згідно з черговістю реєстрації кандидатів Центральною виборчою комісією.
Серед основних засад інформаційного забезпечення виборів передбачено, що інформація, яка міститься у документах, поданих до ЦВК для реєстрації кандидатів, є відкритою. При цьому, частину таких відомостей (прізвище, власне ім’я та по батькові кандидата, дату народження, громадянство із зазначенням часу проживання на території України, відомості про посаду, місце роботи, партійність, місце проживання, суб’єкта висування кожного кандидата) ЦВК зобов’язана оприлюднити на своєму сайті.
Зміни стосуються і особливостей поширення інформації про результати опитування громадської думки: забороняється оприлюднення чи поширення в інший спосіб результатів опитування громадської думки, пов’язаного з виборами, протягом останніх 2 днів перед днем виборів. Раніше заборона діяла за 15 днів до дня виборів.
Зрештою, закон також більш детально регламентує порядок здійснення передвиборної агітації, зокрема, надання ефірного часу для цього (стаття 61) та процедуру і строки проведення теледебатів (стаття 62). Так, встановлюється, що замовниками політичної реклами, що здійснюється за рахунок коштів виборчих фондів кандидатів на пост Президента України, під час виборчого процесу для показу телерадіоорганізаціями можуть бути тільки кандидати на пост Президента України, а протягом показу такої політичної реклами, обов’язково демонструється ім’я її замовника. Для теледебатів передбачено безперервність показу протягом не менше 60 хв та оплатність.
Зміни набувають чинності після опублікування закону. Текст закону: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/474-14
Так, закон про вибори доповнено новим розділом, присвяченим інформаційному забезпеченню виборів. Таким чином законодавець нарешті розмежував передвиборну агітацію і звичайне інформування виборців щодо перебігу виборчого процесу. Крім цього, до закону включили визначення передвиборної агітації як здійснення будь-якої діяльності з метою спонукання виборців голосувати за або не голосувати за певного кандидата на пост Президента України, а також аналогічно Закону про вибори народних депутатів, визначили окремі форми, в яких агітація може здійснюватись, зокрема: проведення зборів громадян, інших зустрічей з виборцями, проведення мітингів, публічних дебатів, прес-конференцій стосовно положень передвиборних програм, оприлюднення в засобах масової інформації політичної реклами, виступів, інтерв’ю, нарисів, відеофільмів, аудіо- та відеокліпів, інших публікацій та повідомлень, розповсюдження виборчих листівок та інших друкованих агітаційних матеріалів чи друкованих видань, в яких розміщено матеріали передвиборної агітації, розміщення друкованих агітаційних матеріалів чи політичної реклами на носіях зовнішньої реклами, проведення концертів, вистав, спортивних змагань, демонстрації фільмів та телепередач чи інших публічних заходів за підтримки кандидата тощо.
Також передбачено, що “Голос України” та “Урядовий кур’єр” друкують передвиборні програми кандидатів на пост Президента України в окремому спеціальному випуску не пізніш як за двадцять днів до дня виборів. Послідовність розміщення передвиборних програм кандидатів на пост Президента у відповідному виданні визначається згідно з черговістю реєстрації кандидатів Центральною виборчою комісією.
Серед основних засад інформаційного забезпечення виборів передбачено, що інформація, яка міститься у документах, поданих до ЦВК для реєстрації кандидатів, є відкритою. При цьому, частину таких відомостей (прізвище, власне ім’я та по батькові кандидата, дату народження, громадянство із зазначенням часу проживання на території України, відомості про посаду, місце роботи, партійність, місце проживання, суб’єкта висування кожного кандидата) ЦВК зобов’язана оприлюднити на своєму сайті.
Зміни стосуються і особливостей поширення інформації про результати опитування громадської думки: забороняється оприлюднення чи поширення в інший спосіб результатів опитування громадської думки, пов’язаного з виборами, протягом останніх 2 днів перед днем виборів. Раніше заборона діяла за 15 днів до дня виборів.
Зрештою, закон також більш детально регламентує порядок здійснення передвиборної агітації, зокрема, надання ефірного часу для цього (стаття 61) та процедуру і строки проведення теледебатів (стаття 62). Так, встановлюється, що замовниками політичної реклами, що здійснюється за рахунок коштів виборчих фондів кандидатів на пост Президента України, під час виборчого процесу для показу телерадіоорганізаціями можуть бути тільки кандидати на пост Президента України, а протягом показу такої політичної реклами, обов’язково демонструється ім’я її замовника. Для теледебатів передбачено безперервність показу протягом не менше 60 хв та оплатність.
Зміни набувають чинності після опублікування закону. Текст закону: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/474-14