Вісімнадцятого березня 2010 року остаточно закінчилися повноваження ще двох членів Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення Віталія Шевченка та Юрія Плаксюка. Вони були призначені Верховною Радою України 18 березня 2005 року (постанови №№ 2499-ІV, 2500-IV). Таким чином минув вже й п’ятирічний термін їх перебування на посаді, визначений чинною на сьогодні редакцією Закону України «Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення» (на момент призначення цей Закон передбачав чотири роки повноважень). Повноважними членами Національної ради залишилися лише Тетяна Мокріді, Оксана Головатенко та Лариса Мудрак.
Отже, парламент повинен призначити повністю нову четвірку.
Яким чином це має бути зроблено? Закон про Національну раду передбачає
чітку процедуру обрання членів Національної ради народними депутатами. Так,
стаття 5 Закону встановлює, що спочатку Верховна Рада України повинна ухвалити постанову
про припинення повноважень членів Національної ради. Не пізніше ніж за три дні
після цього, Комітет Верховної Ради України з питань свободи слова та
інформації має оприлюднити через ЗМІ оголошення про відбір кандидатур на посаду
членів Національної ради та направити його депутатським фракціям і групам у
Верховній Раді України.
Пропозиції щодо кандидатур членів Національної ради подаються депутатськими фракціями та всеукраїнськими об’єднаннями громадян у галузі діяльності засобів масової інформації протягом 21 днів з моменту публікації оголошення про конкурс. Далі Комітет з питань свободи слова має 14 днів на обговорення кандидатур і внесення відповідного подання по кожному кандидату на розгляд Верховної Ради України. Лише після цього кандидатури можуть бути розглянуті у сесійній залі. Верховна Рада України голосує в послідовності, визначеній попереднім рейтинговим голосуванням.
Закон визначає, що призначення нових членів Національної ради має відбутися протягом двох місяців з дня припинення повноважень членів Національної ради. Якщо Верховна Рада України не може за результатами конкурсу призначити усіх членів Національної ради, тоді провадиться повторна процедура відбору, починаючи з оголошення конкурсу Комітетом з питань свободи слова.
Таким чином, закон обмежує можливості народних депутатів призначати нових членів Національної ради без залучення громадськості принаймні до висунення кандидатур та публічного обговорення. Якби така ж процедура діяла для міністрів, очевидно не всі б отримали свої портфелі в Уряді Азарова. Чинна редакція Закону про Національну раду була ухвалена у березні 2005 року. Члени Національної ради Шевченко та Плаксюк були поспіхом призначені в той момент, коли новий закон з новою процедурою був вже ухвалений, але ще не підписаний Президентом України.
Зазначимо, що за Законом попередня четвірка від Верховної Ради України має бути замінена повністю – жоден з призначених раніше членів не зможе бути переобраним. Так, Віталій Шевченко та Юрій Плаксюк не можуть обиратися, оскільки це суперечить положенню Закону про те, що «одна і та сама особа може бути повторно призначена членом Національної ради лише один раз». Тоді як членству Віктора Понеділка й Тетяни Лебедєвої перешкоджають інші положення про те, що «Членом Національної ради може бути призначений громадянин України з числа кваліфікованих фахівців.., які… на момент призначення не досягли встановленого законом пенсійного віку». Таким чином без зміни закону перепризначення будь-кого з парламентської четвірки членів Національної ради не можливе.