“Україна перетворюється на інтернет-концтабір, де не можна критикувати владу” – пояснюємо, чому це не так

January 15, 2025

Вчора деякі медіа та анонімні Telegram канали заявили, що законопроєкт №11321 зобов’язує їх видаляти негативні коментарі на адресу посадовців протягом трьох днів з моменту скарги на коментар. Таким чином влада нібито “зачищає” інтернет від громадян, незгодних з її діями. Джерела посилаються на зміни в частині 4 статті 117 Закону “Про медіа” як такі, що впроваджують ці зобов’язання. 

Що ж насправді? Цей законопроєкт багато в чому спрямований на захист медіа від зловживання судами з боку недобросовісних осіб. Однією з нових норм є дозвіл для медіа публікувати виступи чиновників у переказі без спотворення суті, а не лише дослівно. До прийняття законопроєкту можна було подавати до суду, якщо медіа публікувало заяви публічної особи не в дослівному переказі.

Також ця зміна жодним чином не створює додаткові зобов’язання для медіа, а лише дещо уточнює вже наявні норми. Якщо в чинній редакції Закону ці три дні, виділені для видалення коментаря, починаються з моменту отримання скарги чи припису Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення, то в пропонованому законопроекті додається формулювання “або ухвали про відкриття відповідного провадження судом” (порівняння двох положень до і після прийняття закону наведено на зображенні). 

До того ж ця зміна стосується неправдивої інформації загалом, а не лише чиновників. Це означає, що будь-хто може подати позов до суду, якщо про цю людину є негативні фейкові коментарі під публікацією медіа. Таке право існує з моменту запровадження Цивільного кодексу України та постанови пленуму ВСУ №1 2009 року.

Тож жодної “цензури” цей законопроєкт не пропонує. Більше того, модерація коментарів – це глобально визнана практика. Європейський суд з прав людини має не одну справу, яка стосується коментарів у медіа. Детальніше про це читайте у матеріалах на сайті ЦЕДЕМ: