Зміни до закону про рекламу підписано!

March 13, 2012
Дванадцятого вересня 2012 року Президент України підписав Закон України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо заборони реклами, спонсорства та стимулювання продажу тютюнових виробів”.

Відповідно до тексту законопроекту, підписаного Головою Верховної Ради України та отриманого Інститутом Медіа Права у відповідь на інформаційний запит, Закон вносить зміни у такі нормативно-правові акти:

У Кодексі про адміністративні правопорушення запроваджується відповідальність за порушення встановлених законодавством вимог щодо заборони реклами та спонсорства тютюнових виробів (стаття 1563).

Так, за рекламу та іншу діяльність з рекламування тютюнових виробів, знаків для товарів і послуг, під якими вони випускаються з порушенням вимог законодавства громадянин сплатить штраф від 85 до 170 грн, а посадова особа – від 1700 до 4250 грн.

За рекламу будь-яких товарів і послуг, що містять тютюнові вироби або процес паління, а так само за  спонсорування будь-яких заходів з використанням знаків для товарів і послуг, інших об’єктів інтелектуальної власності, під якими випускаються тютюнові вироби з порушенням вимог законодавства посадова особа рекламодавця чи розповсюджувача реклами сплатить від 1700 до 4250 грн.

При повторному порушенні протягом року громадянин сплатить штраф від 255 до 425 грн., а посадова особа – від 3400 до 5950 грн.

У ст. 22 Закону України “Про рекламу” встановлено, що реклама тютюнових виробів, реклама знаків для товарів і послуг, інших об’єктів інтелектуальної власності, під якими вони випускаються забороняється на:
  • на радіо та телебаченні, у тому числі супутниковому, кабельному, IP-телебаченні (IPTV), онлайн-телебаченні, мобільному ТБ, цифровому ефірному ТБ та ін.
  • в наукових, науково-популярних, навчальних, громадсько-політичних, довідкових, літературно-художніх виданнях, а також виданнях для дітей та юнацтва, виданнях для організації дозвілля та відпочинку, спорту, та ін. виданнях, у т.ч. в усіх друкованих засобах масової інформації,
  • засобами внутрішньої та зовнішньої реклами,
  • на транспорті,
  • за допомогою заходів рекламного характеру (крім спеціальних виставкових засобів, за умови, що на такі заходи допускаються представники підприємств, що мають ліцензію на оптову торгівлю тютюновими виробами або на їх виробництво),
  • у місцях проведення масових заходів політичного, освітнього, релігійного, спортивного характеру та розважальних заходів для неповнолітніх,
  • у мережі Інтернет, окрім веб-сайтів, призначених для повнолітніх осіб, обов’язковою умовою доступу до яких є попередня ідентифікація віку користувачів.

Серед інших заборон встановлено:

  • заборону на розміщення тютюнових виробів, знаків для товарів і послуг, інших об’єктів інтелектуальної власності, під якими вони випускаються на будь-яких товарах (окрім розміщення на предметах пов’язаних з вживанням тютюнових засобів, запальничках, попільничках) та упаковці товарів, не пов’язаних з виробами для вживання тютюнових виробів;
  • заборону на зображення процесу паління та реклами тютюнових виробів в іншій рекламі;
  • заборону на проведення заходів з обміну тютюнових виробів на будь-які інші товари, роботи, послуги;
  • заборону на встановлення умовою допуску до розіграшів, лотерей, ігор та ін. придбання тютюнових виробів;
  • заборону на розміщення зображень тютюнових виробів та знаків для товарів і послуг, інших об’єктів інтелектуальної власності, під якими вони випускаються на автотранспорті та місцях проведення розважальних заходів для неповнолітніх;
  • заборону на продаж тютюнових виробів разом з іншими товарами, не пов’язаними з їх вживанням;
  • заборону на надсилання повідомлень невизначеному колу осіб;
  • заборону спонсорства заходів, призначених для осіб віком до 18 років з використанням тютюнових виробів та знаків для товарів і послуг, інших об’єктів інтелектуальної власності, під якими вони випускаються.

Аналогічні заборони внесені і до Закону України “Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення”, а також заборону на:

  • розміщення інформації про виробника тютюнових виробів та/або про тютюнові вироби у місці продажу чи передачі споживачу, за виключенням одного плакату формату А3 на одне місце торгівлі, в якому надається текстова інформація про наявні в продажу тютюнові вироби та ціни на них; 
  • проведення акцій з безоплатної роздачі, дегустації, обміну тютюнових виробів на інші товари;
  • розміщення інформації з метою стимулювання продажу тютюну на тютюнових виробах та їх упаковці, у т.ч. малюнків, що не є частиною захищеної торгової марки, адреси веб-сайтів та електронної пошти, вкладень до упаковки, текстової та графічної інформації на обгортці упаковки.

Закон набуде чинності за 6 місяців після його публікації (оц. вересень 2012 року).