Двадцять
третього вересня 2010 року до Верховної ради України було внесено, а 24 вересня – ухвалено два проекти Постанов «Про
попередній звіт Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питань
розслідування законності прийняття рішень Національною радою України з питань
телебачення і радіомовлення щодо проведення конкурсів та встановлення
переможців конкурсів на отримання (переоформлення) ліцензій на мовлення з
використанням відповідних частот у 2005-2010 роках» (проект № 7169, н.д. Інна Богословська, Ігор Шкіря, Юрій Мороко, Генадій Смітюх, фракція Партії регіонів,
Юрій Литвин, фракція Блоку Литвина, Олександр Голуб, фракція КПУ) та «Про
попередній звіт Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питань
розслідування випадків цензури у засобах масової інформації, тиску на свободу слова в Україні та перешкоджанні законній професійній діяльності журналістів» (проект № 7165, н.д. Ірина Геращенко, Микола Катеринчук, фракція блоу НУНС, н.д. Олена Кондратюк, Степан Курпіль, фракція БЮТ, н.д. Вадим Колесніченко, Володимир Ландік, Володимир Зубанок, фракція Партії Регіонів, Олена Бондаренко, фракція БЮТ), №2575-VI.
Депутати пропонують заслухати попередній звіт тимчасової комісії (ТСК) та взяти його до відома. Крім того, депутати вважають, що заяви «5 Каналу» та каналу «ТВі» щодо того, що скасування рішень Національної ради від 27.01.2010 року є тиском на свободу слова, не відповідають дійсності, є політичними спекуляціями та спробою прикрити незаконні дії під час проведення конкурсу.
Відтак, проектом постанови пропонується рекомендувати Генеральній прокуратурі України провести ретельну перевірку вказаних фактів, вжити заходів прокурорського реагування за матеріалами, представленими Тимчасовою слідчою комісією, та відповідно до Окремої ухвали Київського апеляційного адміністративного суду від 30 серпня 2010 року, а також посилити нагляд за дотриманням законності у роботі Національної ради з питань телебачення і радіомовлення її членами та учасниками конкурсів, своєчасно реагувати на всі випадки порушень закону та вживати необхідні заходи реагування у випадку невиконання приписів прокурора.
Національній раді депутати пропонують в обов’язковому порядку запрошувати представників засобів масової інформації для висвітлення своїх засідань, зважаючи, що відповідно до статті 24 Закону України «Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення» засідання Національної ради є відкритими.
Кабінету Міністрів України, на думку
депутатів слід визначитись з питаннями модернізації стратегії розвитку
медійного простору України, державних ЗМІ, громадського телебачення та радіо,
розглянути цю стратегію за участі громадськості і представників ЗМІ.
Верховній Раді України із залученням Національної ради з питань телебачення і радіомовлення напрацювати і підготувати пропозиції про внесення змін до чинного законодавства з питань телебачення і радіомовлення щодо усунення прогалин у цій сфері
Обговорюючи звіт депутати вирішили відмовитись від прямих звинувачень Нацради та учасників конкурсу у грубому порушенні закону, в чому ТСК вбачала ознаки
кримінальних злочинів, адже так, на їхню думку, ВРУ перебирала б на себе повноваження суду.
За постанову №7169 проголосували 244 народні депутати.
Проектом постанови передбачалось, що з метою вдосконалення чинного законодавства стосовно забезпечення прав журналістів, подальшого розвитку та утвердження конституційних гарантій на свободу слова в Україні, забезпечення права громадян України на інформацію, необхідно визнати невідкладними та позачергово розглянути такі законопроекти:- проект Постанови Верховної Ради України «Про забезпечення безперешкодної діяльності засобів масової інформації у передвиборний період 2010 року», № 7100;
- проект Закону України «Про доступ до публічної інформації», № 2763;
- проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо посилення гарантій свободи слова в Україні)», № 6447;
- проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо посилення гарантій свободи слова в Україні та протидії цензурі)», № 6447-1
- проект Закону про внесення змін до Закону України “Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні” щодо удосконалення державної реєстрації друкованих засобів масової інформації”, №7011;
- проект «Закону про реформу державної та комунальної преси», №6468.
У звіті ТСК зазначається, що при розгляді фактів перешкоджання журналістській діяльності
враховувала трактування цього поняття в юридичній площині, надане
Інститутом Медіа Права. Так, Інститутом було надано наступне тлумачення: «Перешкоджання професійній діяльності журналістів – це створення
перешкод на будь-якому з етапів діяльності журналіста: на етапі збору,
на етапі одержання, на етапі створення чи на етапі розповсюдження
інформації. Перешкоджання означає вплив на журналіста з метою не
допустити розповсюдження інформації або вплинути на зміст інформації, що
може бути розповсюджена. Такий вплив на журналіста може здійснюватися у
різних формах, як у формі фізичного тиску (вбивство, побиття, обмеження
волі та особистої свободи, переслідування тощо), так і у формі
психологічного тиску (залякування, погрози, шантаж тощо)».
Аналіз звернень показав, що близько 75 відсотків отриманих комісією скарг стосуються втручання і тиск з боку органів державної влади і органів місцевого самоврядування, а близько 25 відсотків звернень – є скаргами на перешкоджання законній професійній діяльності. Більшість таких скарг журналістів стосується дій представників правоохоронних органів і податкових адміністрацій.
ТСК розглянула найбільш резонансі справи, а саме зникнення Василя Климентьєва, конфлікти між спецзагоном “Беркут” та журналістом Сергієм Куртаком в Українському домі, інцидент між охороною ДСО і журналістом Сергієм Андрушко. Також було заслухано директора ТВі Миколу Княжицького щодо ситуацією з конкурсом на частоти. Олексій Денисенко, начальник управління за додержанням конституційних прав Генеральної прокуратури України поінформував членів ТСК що на цей час розслідується 23 справи щодо перешкоджання професійній діяльності журналістів.
Членів ТСК стурбувало, що більшість відповідей надісланих народним депутатам мають формальний характер і схожі на відписки, що свідчить про небажання розглядати їх по суті.
Крім того, особливу стурбованість ТСК викликали неодинокі повідомлення з регонів щодо тиску на місцеві ЗМІ і заяви керівництва УТ-1 щодо намірів подавати інформацію без дотримання принципів об’єктивності і збалансованості.
Проект постанови щодо затвердження попереднього звіту звернути увагу Кабінету Міністрів, Держтелерадіо, Генеральної прокуратури України, Міністерства внутрішніх справ України, Служби безпеки України на необхідність оперативно реагувати на звернення та повідомлення журналістів, якщо вони мають факти про втручання органів державної влади і органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб у діяльність ЗМІ тиск на свободу слова, перешкоджання законній професійній діяльності журналістів.
Крім того, депутати звертають увагу вищевказаних інстанцій на необхідність вчасно та належно реагувати на запити депутатів Верховної Ради, відмовитися від практики формальних відписок і зволікань.
Також депутати вирішили невідкладно заслухати на засіданні Верховної Ради України Генерального прокурора України, Міністра внутрішніх справ України про хід розслідування справи про зникнення журналіста Василя Климентьєва, інших резонансних справ, пов’язаних з захистом прав журналістів.
За постанову №7165 проголосували 357 народні депутати.
Картка проекту №7169: http://gska2.rada.gov.ua/pls/zweb_n/webproc4_1?id=&pf3511=38613
Проект постанови №7169: http://gska2.rada.gov.ua/pls/zweb_n/webproc34?id=&pf3511=38613&pf35401=173160
Проект звіту №7169: http://gska2.rada.gov.ua/pls/zweb_n/webproc34?id=&pf3511=38613&pf35401=173224
Картка проекту №7165: http://gska2.rada.gov.ua/pls/zweb_n/webproc4_1?id=&pf3511=38604
Проект постанови №7165: http://gska2.rada.gov.ua/pls/zweb_n/webproc34?id=&pf3511=38604&pf35401=173138
Проект звіту №7165: http://gska2.rada.gov.ua/pls/zweb_n/webproc34?id=&pf3511=38604&pf35401=173238