23 березня 2018 року Верховною Радою було одержано Проект Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії спаму» (проект № 8186, н.д. Береза Б.Ю., Ємець Л.О, Усов К.Г), що пропонує механізми захисту абонента телекомунікаційних послуг від небажаних електронних, текстових, або мультимедійних повідомлень (спаму), а також механізми захисту його контактних даних від використання в шахрайських цілях.
Зокрема, автори визначають спам як “електронні, текстові та/або мультимедійні повідомлення рекламного, комерційного характеру, які без попередньої згоди (замовлення) споживача умисно надсилаються на його адресу електронної пошти, абонентський номер, або кінцеве обладнання абонента, та/або від отримання яких Споживач немає механізму відмови шляхом переходу за гіперпосиланням вміщеним в повідомлення та/або шляхом зворотнього надсилання повідомлення відправнику зі словом «Стоп»».
За заявою споживача, оператор телекомунікацій зобов’язаний заблокувати відправника, якщо його повідомлення відповідають критеріям визначення «спаму».
Проект вносить зміни до Закону України «Про рекламу», забороняючи розповсюдження реклами з використанням текстових, мультимедійних повідомлень та спаму. Автори також пропонують зобов’язати осіб, що здійснюють розсилку повідомлень, перевіряти текст наданого повідомлення, наскільки він співвідносний з визначенням спаму, та вимагати привести його у відповідність вимогам законодавства. Крім того, особи, що здійснюють розсилку, повинні отримати на це згоду споживача, а в разі недотримання даного положення передбачене адміністративне стягнення у розмірі від 500 до 1000 прожиткових мінімумів ( близько 900 тисяч – 1,5 мільйони грн.). Аналогічний штраф передбачено за організацію, сприяння розсилки спаму, а також умисне розповсюдження, що не призвело до порушення або припинення роботи комп’ютерів, автоматизованих систем. За поширення спаму, яке спричинило згадані вище наслідки, посилено кримінальну відповідальність (ст. 363-1 Кримінального Кодексу), шляхом збільшення штрафу до 500-1000 мінімальних зарплат.
Окрім механізмів протидії спаму, встановлюються умови захисту контактних даних споживача телекомунікаційних послуг. Згідно з законопроектом, оператору необхідно отримувати окрему згоду споживача на опублікування даних абонента (ім’я, адресу та номер телефону) в телефонних довідниках. При цьому згода споживача на оприлюднення такої інформації не повинна бути умовою надання послуг.
За умови прийняття Верховною Радою проекту, Закон набуде чинності через шість місяців з дня опублікування. Важливо, що впродовж трьох місяців, особи, що здійснюють розсилки, повинні повідомити своїх споживачів про їх підписки на дані розсилки. Повідомлення повинно містити механізм відмови від розсилок шляхом переходу за вміщеним гіперпосиланням та/або шляхом зворотнього надсилання повідомлення відправнику зі словом «Стоп».
Картка законопроекту: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=63724.