5 лютого відбулася презентація руху “Медіа за усвідомлений вибір”, який співініціював Центр демократії та верховенства права. Рух покликаний забезпечити громадянам можливість обирати президента і парламент на основі повної та достовірної інформації.
Рух заснований провідними громадськими медійними організаціями, до нього долучилися понад 60 учасників, поміж яких знані національні медіа, громадські організації та журналісти, що задекларували свою готовність дотримуватися зобов’язань, викладених у Меморандумі.
Новий медіарух є критично важливим, адже об’єднання довкола спільної ідеї здатне подолати взаємну недовіру серед журналістського цеху. На цьому наголосив Ігор Розкладай, юрист Центру демократії та верховенства права. Так, медіа мають вчитися взаємодіяти, навіть з колегами, які мають іншу світоглядну чи політичну позицію. Однак спільнота має жорстко відмежуватися від “зливних бачків”, наповнених маніпулятивними матеріалами та “джинсою”.
Крім того, місією ЗМІ має стати не лише чесне висвітлення, а й пояснення виборів. “Середній виборець сприймає цей процес як вибори умовного царя, який має забезпечити усім якісь матеріальні блага. Хоча насправді ми обираємо менеджерів, які управлятимуть країною. Одне із завдань – це просвітництво: пояснювати людям, що відбувається, і для чого взагалі ми обираємо нового Президента”, – вказав експерт.
Наталія Лігачова, голова громадської організації «Детектор медіа» і голова Незалежної медійної ради, наголосила, що основним завданням руху є об’єднання тих медіа, які хочуть працювати якісно. “Це світовий тренд: саме якісні ЗМІ об’єднуються задля захисту свого права надавати якісну інформацію та захисту громадян отримувати якісну інформацію.”
Наталія Лігачова розповіла, що проти якісних ЗМі працюють не лише бізнесові чи політичні угрупування, а й новітні технології, які мають великий вплив на свідомість громадян, тому зараз ведуться переговори з Google та Facebook, щоб допомогти ЗМІ відчувати себе рівними на великому інформаційному ринку. Також пані Наталія наголосила, що рух покликаний розрізняти медіа, які націлені на донесення повної та об’єктивної інформації суспільству, та не-медіа, які створюють матеріали для хайпу чи заробітку коштів. Рух не створений, аби боротися із не-медіа, а задля підтримки тих, хто надає якісну інформацію.
Одна з ключових цілей руху – відновлення довіри до ЗМІ, як і відповідальності самих медіа. Адже довіра до засобів масової інформації у світі падає. “Ми хочемо подати сигнал виборцям, що є медіа, яким можна довіряти, які працюють за стандартами. Які дають достовірну інформацію, перевіряють інформацію, дотримуються балансу. Це дуже важливо, доведено міжнародним досвідом”, – вказала Оксана Романюк, виконавчий директор ГО “Інститут Масової Інформації”.
Так, у США понад 80 медіаорганізацій створили проект “Довіра” з аналогічними цілями, подібний процес розгортається і у Франції. Як анонсує експерт, рух “Медіа за усвідомлений вибір” готовий стати частиною американської ініціативи. Перемовини про це вже стартували. Це означає, що медіа-учасники візьмуть зобов’язання дотримуватися стандартів журналістики. У відповідь, корпорації – зокрема, Google та Facebook – індексуватимуть їх вище у пошуку, що дає приріст у 10% аудиторії. “Це задасть новий стандарт – якісної журналістики”, – резюмувала Оксана Романюк.
Ініціаторами створення Медіаруху стали Незалежна медійна рада, «Громадське радіо», ГО «Детектор медіа», Інститут масової інформації, МГО «Інтерньюз Україна», Центр демократії та верховенства права, Фундація «Суспільність», Незалежна асоціація телерадіомовників, ГО «Донецький інститут інформації», ГО «Інститут демократії імені Пилипа Орлика».
На презентації рух “Медіа за усвідомлений вибір” також підтримали Зураб Аласанія, НСТУ, Дмитро Хоркін, генпродюсер Українського радіо, Олександр Харченко, ІА “Укрінформ”, Тетяна Трощинська, ГО «Громадське радіо», Олександр Мартиненко, ІА “Інтерфакс-Україна”, Дмитро Бондаренко, Liga.net, Юрій Бутусов, Цензор.нет, Катерина М’ясникова, ВГО “Незалежна асоціація телерадіомовників”, Світлана Єременко, ГО “Інститут демократії імені Пилипа Орлика”, Олексій Погорєлов, КЖЕ, ГО “Інститут розвитку регіональної преси”, Світлана Бондар, ІА Opinion (м. Одеса), Альона Романюк, редакторка проекту “По той бік новин”.
Найближчим часом буде розроблено положення про членство в Медіарусі.
Вступити до Медіаруху або підтримати його можна, звернувшись до координатора Вадима Міського: vadim.miskyi@gmail.com