З 6 по 12 травня триває Глобальний тиждень безпеки дорожнього руху, і до його початку на сходах Українського дому Центр демократії та верховенства права разом з партнерами створили інсталяцію “Передчасно згаслі життя”. 300 свічок демонструють кількість людей, які щомісяця гинуть на дорогах України.
За офіційними даними, у 2018 році на українських дорогах загинуло не менше 3350 людей, травмовано – 30 000. Це щонайменше 300 загиблих на місяць. Автори інсталяції “Передчасно згаслі життя” виставили на сходах Українського дому 300 свічок, які символізують обірвані в аваріях людські долі. Згорілі до різної висоти, свічки показують скільки ще могло “горіти” життя. Поміж згаслих є також щойно розпочаті, – дитячі. Кожна зі свічок підписана іменем із віком, у якому через аварію трагічно перервалося життя.
Тема цьогорічного тижня – Лідерство задля безпеки руху, а слоган – SpeakUp. Громадські організації та державні органи у всьому світі протягом цього тижня закликають людей брати на себе лідерство та говорити про проблеми безпеки дорожнього руху і шляхи їхнього вирішення. В Україні лідерство заради безпеки на дорогах на себе взяли Центр громадського здоров’я МОЗ, Центр демократії та верховенства права, Бюро ВООЗ в Україні, Глобальний договір ООН в Україні, КП “Центр організації дорожнього руху”, ГО “Traffic Challenge”, проект PITBULL, U-Cycle (Асоціація велосипедистів Києва), які під час прес-конференції 6 травня закликали українців відповідально ставитись до правил дорожнього руху, а українську владу працювати у напрямку зменшення смертності на дорогах.
Тарас Шевченко, директор Центру демократії та верховенства права, ініціатор Кампанії “За безпечні дороги”, зауважив, що використання ременів безпеки є одним із найпростіших і найдієвіших способів запобігти травматизму та знизити смертність на дорогах. Тому ЦЕДЕМ разом із партнерами закликає Верховну Раду ухвалити законопроект №10131 за основу та вцілому, який удесятеро, із 51 до 510 гривень піднімає штраф за непристібання на всіх місцях в автомобілі, аби дати чіткий сигнал водіям та пасажирам, що ремені – це важливо.
Заступник гендиректора Центру громадського здоров’я МОЗ Владислав Збанацький наголосив, що ситуація дуже серйозна, адже щодня на дорогах гине 9 осіб і змінити цю статистику можливо лише змінивши наше ставлення до безпеки дорожнього руху та взявши на себе відповідальність за неї.
Наталія Король, національний фахівець з неінфекційних захворювань Бюро ВООЗ в Україні, підкреслила, що в усьому світі смертність від ДТП сягає 1 мільйон 300 тисяч на рік, поміж ними 90% смертей, – у країнах, що розвиваються, тобто поміж причин смертності на дорогах є також нерівність та бідність, саме тому ВООЗ спрямовує свої зусилля на втілення цілей сталого розвитку, серед яких є зменшення бідності, забезпечення стійкості та безпеки інфраструктури, та забезпечення здоров’я і благополуччя.
Директор КП “Центр організації дорожнього руху” Віктор Черній, зауважив, що лише за останні свята загинуло 55 людей і ніхто не може бути впевненим, що наступною жертвою на дорозі не стане він, а також зауважив, що поміж рішень цієї проблеми, – є створення державного органу, який візьме на себе відповідальність за контроль виконання правил дорожнього руху.
Людмила Свецька, операційна директорка Глобального договору ООН в Україні, розповіла про практики організацій, що долучилися до глобального договору, та підкреслила, що бізнеси, змінюючи власні практики в автопарках, – допомагають поширювати відповідальне ставлення до безпеки дорожнього руху.
Антон Сушко, керівник проекту PITBULL, завданням якого є контроль та зменшення нетверезого водіння, зауважив, що, лише у Києві з початку року було зафіксовано 200 протоколів за нетверезе водіння.
Голова ГО “Traffic Challenge” Ольга Дробишева, нагадала, що цьогоріч – 60-та річниця зі створення триточкового паска безпеки та закликала публічно підтримувати законопроект №10131; також Ольга наголосила, що організація надає особливу увагу питанню безпеки дітей на дорогах, адже вони самі не можуть подбати про себе та закликала використовувати для перевезення дітей дитячі крісла та дбати про видимість для водіїв дітей-пішоходів.
Богдан Лепявко, голова ради U-Cycle (ГО «Асоціація велосипедистів Києва»), зауважив, що в Україні слід починати говорити про нульову толерантність до смертей на дорогах й аналізувати кожну смертельну автокатастрофу: зокрема які інфраструктурні елементи спричинили її; також оскільки за останній рік кількість велосипедистів у Києві зросла на 40%, критичним для безпеки стає питання велоінфраструктури.
Україна – поміж країн з найбільшою смертністю від ДТП у Європі. За офіційною статистикою, за перший квартал 2019 року загинуло уже не менше 600 людей, травмовано щонайменше 5 500 осіб. Основними факторами ризику, що призводять до найбільшої кількості ДТП з загиблими та потерпілими є перевищення швидкості, відволікання на мобільні телефони та керування в стані алкогольного та наркотичного сп’яніння, також для нашої країни актуальною залишається проблема ігнорування пасків безпеки. В Україні найнижчий в Європі штраф за непристебнутий ремінь безпеки, лише 51 грн, а користуються цим засобом безпеки, за даними Кампанії “За безпечні дороги”, лише 23% водіїв. У березні 2019 року Верховній Раді було зареєстровано законопроект №10131 про підвищення штрафів за ремені безпеки, мета якого – сформувати стійку звичку пристібатися.
З початком Глобального тижня безпеки дорожнього руху учасники прес-конференції наголосили на необхідності кроків з боку влади у напрямку якнайшвидшого запуску автоматичної фіксації порушень ПДР, а також підвищенні штрафів, що формуватимуть звичку дотримуватись правил дорожнього руху. А разом з тим – на важливості з боку водіїв та пасажирів відповідально ставитись до власної безпеки.